Veterán mix

A gépek aranykora

Kezdjük az alapoknál

A járművek muzeális minősítő vizsgálatát a Muzeális Minősítő Bizottság (MMB) végzi, amelynek egy-egy tagját a Közlekedési Főfelügyelet egyetértésével a vizsgálat helye szerint illetékes megyei (fővárosi) Közlekedési Felügyelet, a Közlekedési Múzeum, a Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (a F.I.V.A. nemzeti képviselő szervezete) és a Magyar Autóklub jelöli ki.

Elképzelhető, hogy olvasóink között is akad, aki még nem tudja, hogy csak azok a motorok kaphatnak veterán, vagy hivatalosan „muzeális” minősítést, amelyeket legalább 30 évvel ezelőtt gyártott ak – a minősítő eljárás idején elmúltak 30 évesek -, és a mûszaki állapotuk megfelel a gyárból kigurult specifikációknak. A minősítést érdemes megszerezni, mert a hivatalosan is veteránként – muzeálisként – jegyzett jármûvek fenntartásához számos kedvezmény jár. A bizottsági eljáráson megfelelt motorok után nem kell teljesítményadót fizetni, a hétköznapi jármûveknél szokásoshoz képest jóval kedvezőbb biztosítást lehet kötni, és a forgalomba állításhoz csak a gyártási évben eredetileg megkövetelt mûszaki követelményeknek, illetve gyári környezetvédelmi normáknak kell megfelelnie.

A minősítésnek azonban – hivatalosan – főként az a célja, hogy a muzeális jellegû jármûvek tulajdonosai számára – az eljárás lefolytatása, illetve a minősítés megszerzése útján – olyan kedvezményeket biztosítsanak, amely kedvet hoz és segítséget biztosít az ország muzeális értékeinek gyarapításához, a mûszaki kultúra és értékmegőrzés terjesztéséhez.


Foto: Agárdi György

Veteránná lenni nem egyszerû

  • legalább 30 éves motor, amelynek az eredeti mûszaki jellemzőit nem változtatták meg, vagy annak megfelelően helyreállított ák.
  • forgalmi engedély, vagy a forgalmi engedély hiányában adásvételi szerződés, vásárlási számla vagy vámokmány, melyen a jármû alvázszáma – mint azonosító – is szerepel –, illetve a tulajdonjogot vagy a jármû származását igazoló egyéb okmány,
  • mûszaki dokumentáció – például szerelési utasítás, alkatrész katalógus –, melyből a jármû minden részlete rajzok és fényképek alapján azonosítható,
  • nyilatkozat a jármû muzeális jellegének megfelelő üzemeltetés szándékáról,
  • hozzájárulás a jármû regisztrációja keretében történő tulajdonosi adatok kezeléséhez,
  • a jármû eredeti, számozással ellátott fődarabok – motor, váz, alváz, karosszéria – megléte
  • eredeti, vagy azzal megegyező kivitelû alkatrészek
  • megfelelő esztétikai állapot (VÁM-eljárás előtt , illetve forgalomból kivonás esetén a jármû mûszaki és esztétikai állapotát nem vizsgálják)
  • befizetési bizonylat a minősítő vizsgálati díjról, amelyet az eljárást végző mûszaki állomás pénztárába kell befizetni.


Foto: Agárdi György

A minősítő vizsgálati kérelmet csak egy speciális ûrlapon fogadják el, ezt egyebek között a MAVAMSZ honlapjáról (http://www.mavamsz.hu/) is le lehet tölteni, de a Magyar Autóklubban is b lehet szerezni. A vizsgálat díját akkor is ki kell fizetni, ha a jármû „nem felelt meg” minősítést kap.

Tarifák

nettó Ft

bruttó F t

Segédmotor és motorkerékpár pótkocsi

6 535

7 840

Motor vagy oldalkocsi

10 800

12 960

Személyautó

21 600

25 920

Személyautó utánfutó

18 840

22 608

Teherautó/Speciális jármû

24 360

29 932

Teherautó/Speciális jármû pótkocsija

21 050

25 260

Különleges és Harcijármû

42 565

51 078

Okmány pótlása (1db)

2 080

2 496

Azonosítási (regisztrációs) tábla pótlása

2 210

2 652

Előminősítés, muzeális vizsga VÁM-hoz és forgalomból kivonáshoz

9 600

FIVA minősítés honosítása

4 150

4 980

Regisztrációs díj

4 150

4 980

A bruttó díjak 20% ÁFA-t tartalmaznak

Minősítő állomások

A muzeális minősítő vizsgálat rendszeres helyszínei a Magyar Autóklub alább mûszaki állomásai:

  • 1112 Budapest, Boldizsár u. 2.
  • 3300 Eger, Kistályai u. 6.
  • 4028 Debrecen, Kassai út 96.
  • 6724 Szeged, Kossuth sgt. 112.
  • 7630 Pécs, Hengermalom u. 3.
  • 8200 Veszprém, Aradi v tanúk u. 1.
  • 8900 Zalaegerszeg, Alsóerdei u. 3/A.
  • 4400 Nyíregyháza, Debreceni út 155.

További helyszíneken esetenként szervezett muzeális minősítő vizsgálatok időpontját és helyszínét a Magyar Autóklub hivatalos lapjában az „AUTÓSÉLET”-ben, valamint a Magyar Autóklub mûszaki állomásain a változást megelőzően legalább 60 nappal korábban közzé teszi.

Nem árt tudni

A szenvedélyes veteránosok közül jó néhányan külföldről hozatják be az oldtimereket, ezért elsősorban az ő kedvükért állítottuk össze az ilyen esetekre szükséges okmányok listáját.

  • Amerikai forgalmi engedély: eredeti, az eladó nevével.
  • Eredeti számla az adás-vételről: hivatalos fordító irodában le kell fordíttatni, és azt kell benyújtani.
  • Eredeti adás-vételiszerződés: az eladó, és a vásárló között kötött eredeti szerződés, ezt is fordíttatni kell, és a hivatalos változatot kell beadni.
  • Származás ellenőrzési határozat: a hatóság állítja ki arról, hogy a behozott jármû tiszta, és sehol nem körözik.
  • Veterán vizsgán kapott adatlap a 4 sz. melléklettel
  • Vámpapír
  • Egyedi forgalomba helyezési határozat
  • Mûszaki adatlap
  • Biztosítási kötvény

 

Amit a bizottság a motoroknál vizsgál

  • okmányok
  • váz
  • motor
  • erőátvitel
  • fékrendszer
  • kormánymû
  • első villa
  • első kerék
  • hátsó kerék
  • hátsó lengőkar
  • sárvédők
  • kipufogó rendszer
  • üzemanyagtartály
  • ülések
  • elektromos rendszer
  • világító és jelző berendezések
  • szerelvények
  • fényezés, díszítés
  • oldalkocsi
  • egyedi azonosítók

SZÖVEG: NÉMET H. ERZSÉBET, FOTÓ: MAGYAR KRISZTIÁN, MOTOMIX magazin, 2008. december

Tags:

Még nincs komment.

Szólj hozzá!