Veterán mix
Categories: Tippek trükkök
A gépek aranykora
Kezdjük az alapoknál |
A járművek muzeális minősítő vizsgálatát a Muzeális Minősítő Bizottság (MMB) végzi, amelynek egy-egy tagját a Közlekedési Főfelügyelet egyetértésével a vizsgálat helye szerint illetékes megyei (fővárosi) Közlekedési Felügyelet, a Közlekedési Múzeum, a Magyar Veteránautós és Motoros Szövetség (a F.I.V.A. nemzeti képviselő szervezete) és a Magyar Autóklub jelöli ki.
Elképzelhető, hogy olvasóink között is akad, aki még nem tudja, hogy csak azok a motorok kaphatnak veterán, vagy hivatalosan „muzeális” minősítést, amelyeket legalább 30 évvel ezelőtt gyártott ak – a minősítő eljárás idején elmúltak 30 évesek -, és a mûszaki állapotuk megfelel a gyárból kigurult specifikációknak. A minősítést érdemes megszerezni, mert a hivatalosan is veteránként – muzeálisként – jegyzett jármûvek fenntartásához számos kedvezmény jár. A bizottsági eljáráson megfelelt motorok után nem kell teljesítményadót fizetni, a hétköznapi jármûveknél szokásoshoz képest jóval kedvezőbb biztosítást lehet kötni, és a forgalomba állításhoz csak a gyártási évben eredetileg megkövetelt mûszaki követelményeknek, illetve gyári környezetvédelmi normáknak kell megfelelnie.
A minősítésnek azonban – hivatalosan – főként az a célja, hogy a muzeális jellegû jármûvek tulajdonosai számára – az eljárás lefolytatása, illetve a minősítés megszerzése útján – olyan kedvezményeket biztosítsanak, amely kedvet hoz és segítséget biztosít az ország muzeális értékeinek gyarapításához, a mûszaki kultúra és értékmegőrzés terjesztéséhez.
Foto: Agárdi György
Veteránná lenni nem egyszerû |
- legalább 30 éves motor, amelynek az eredeti mûszaki jellemzőit nem változtatták meg, vagy annak megfelelően helyreállított ák.
- forgalmi engedély, vagy a forgalmi engedély hiányában adásvételi szerződés, vásárlási számla vagy vámokmány, melyen a jármû alvázszáma – mint azonosító – is szerepel –, illetve a tulajdonjogot vagy a jármû származását igazoló egyéb okmány,
- mûszaki dokumentáció – például szerelési utasítás, alkatrész katalógus –, melyből a jármû minden részlete rajzok és fényképek alapján azonosítható,
- nyilatkozat a jármû muzeális jellegének megfelelő üzemeltetés szándékáról,
- hozzájárulás a jármû regisztrációja keretében történő tulajdonosi adatok kezeléséhez,
- a jármû eredeti, számozással ellátott fődarabok – motor, váz, alváz, karosszéria – megléte
- eredeti, vagy azzal megegyező kivitelû alkatrészek
- megfelelő esztétikai állapot (VÁM-eljárás előtt , illetve forgalomból kivonás esetén a jármû mûszaki és esztétikai állapotát nem vizsgálják)
- befizetési bizonylat a minősítő vizsgálati díjról, amelyet az eljárást végző mûszaki állomás pénztárába kell befizetni.
Foto: Agárdi György
A minősítő vizsgálati kérelmet csak egy speciális ûrlapon fogadják el, ezt egyebek között a MAVAMSZ honlapjáról (http://www.mavamsz.hu/) is le lehet tölteni, de a Magyar Autóklubban is b lehet szerezni. A vizsgálat díját akkor is ki kell fizetni, ha a jármû „nem felelt meg” minősítést kap.
Tarifák |
nettó Ft |
bruttó F t |
Segédmotor és motorkerékpár pótkocsi |
6 535 |
7 840 |
Motor vagy oldalkocsi |
10 800 |
12 960 |
Személyautó |
21 600 |
25 920 |
Személyautó utánfutó |
18 840 |
22 608 |
Teherautó/Speciális jármû |
24 360 |
29 932 |
Teherautó/Speciális jármû pótkocsija |
21 050 |
25 260 |
Különleges és Harcijármû |
42 565 |
51 078 |
Okmány pótlása (1db) |
2 080 |
2 496 |
Azonosítási (regisztrációs) tábla pótlása |
2 210 |
2 652 |
Előminősítés, muzeális vizsga VÁM-hoz és forgalomból kivonáshoz |
9 600 |
|
FIVA minősítés honosítása |
4 150 |
4 980 |
Regisztrációs díj |
4 150 |
4 980 |
A bruttó díjak 20% ÁFA-t tartalmaznak
Minősítő állomások |
A muzeális minősítő vizsgálat rendszeres helyszínei a Magyar Autóklub alább mûszaki állomásai:
- 1112 Budapest, Boldizsár u. 2.
- 3300 Eger, Kistályai u. 6.
- 4028 Debrecen, Kassai út 96.
- 6724 Szeged, Kossuth sgt. 112.
- 7630 Pécs, Hengermalom u. 3.
- 8200 Veszprém, Aradi v tanúk u. 1.
- 8900 Zalaegerszeg, Alsóerdei u. 3/A.
- 4400 Nyíregyháza, Debreceni út 155.
További helyszíneken esetenként szervezett muzeális minősítő vizsgálatok időpontját és helyszínét a Magyar Autóklub hivatalos lapjában az „AUTÓSÉLET”-ben, valamint a Magyar Autóklub mûszaki állomásain a változást megelőzően legalább 60 nappal korábban közzé teszi.
Nem árt tudni |
A szenvedélyes veteránosok közül jó néhányan külföldről hozatják be az oldtimereket, ezért elsősorban az ő kedvükért állítottuk össze az ilyen esetekre szükséges okmányok listáját.
- Amerikai forgalmi engedély: eredeti, az eladó nevével.
- Eredeti számla az adás-vételről: hivatalos fordító irodában le kell fordíttatni, és azt kell benyújtani.
- Eredeti adás-vételiszerződés: az eladó, és a vásárló között kötött eredeti szerződés, ezt is fordíttatni kell, és a hivatalos változatot kell beadni.
- Származás ellenőrzési határozat: a hatóság állítja ki arról, hogy a behozott jármû tiszta, és sehol nem körözik.
- Veterán vizsgán kapott adatlap a 4 sz. melléklettel
- Vámpapír
- Egyedi forgalomba helyezési határozat
- Mûszaki adatlap
- Biztosítási kötvény
Amit a bizottság a motoroknál vizsgál |
- okmányok
- váz
- motor
- erőátvitel
- fékrendszer
- kormánymû
- első villa
- első kerék
- hátsó kerék
- hátsó lengőkar
- sárvédők
- kipufogó rendszer
- üzemanyagtartály
- ülések
- elektromos rendszer
- világító és jelző berendezések
- szerelvények
- fényezés, díszítés
- oldalkocsi
- egyedi azonosítók
SZÖVEG: NÉMET H. ERZSÉBET, FOTÓ: MAGYAR KRISZTIÁN, MOTOMIX magazin, 2008. december
Még nincs komment.