Pádis Segesvári Csabával

Nyomokban aszfaltot is tartalmazhat az út
A Pádisi karsztvidék és a Bihar-hegység

Két éve jártunk utoljára Erdélyben, keleti csücskében, Székelyföldön. Már akkor megtapasztaltuk, hogy a romániai utakkal kapcsolatos híresztelések – miszerint az utak járhatatlanok – nemcsak legendák, hanem huen tükrözik a szomorú valóságot. Sajnos óriási változásról most sem tudok beszámolni. Miután Agárdi Gyuri tollából olvastam Pádisról, valamint az Erdély útikönyv címu kiadványban is megkerestem a Bihar-hegységhez tartozó fejezetet, arra vetemedtem, hogy négynapos túrát szervezzek. Miután már más is bejárta a területet motorral, gondoltam, egy Yamaha XJ900 is simán elmegy. Nos, ez majdnem így is lett.

Az útikönyv szerint Pádis Erdély egyik legkedveltebb túrázóhelye. Ennek megfeleloen nagyon sok információ fellelheto róla az interneten, többek között a Padis.ro vagy az Szekelyfoldiinfo.ro oldalon. Viszont eléggé elszomorító, hogy az egyik legkedveltebb, turisták által gyakran felkeresett helyen az infrastruktúra igencsak hiányos. És itt nem elsosorban a nyomokban aszfaltot is tartalmazó utakra gondolok.

A turistatérképen kívül egyedüli segítségként az Erdély Térkép Projekt lelkes készítoi által létrehozott digitális térképcsomagra támaszkodhatunk. És már itt érdemes elidozni, milyen útjel mit is jelent. Ugyanis a romániai viszonyok szerint a gépjármuvel is járható út korántsem jelent jót. Hosszú, 30-50 km/h-s cammogás közben rájöttem, anno hogyan tervezték meg a Daciát. Mire eljutottak a franciák a Renault romániai gyárába, felismerték, ide csak olyan autót érdemes tervezni, mely minden olyan úton elmegy, amit egyébként traktorok használnak. És itt a megoldás kulcsa. Erdélyben a Dacia mindenes, minden úton használható. Ebbol következik, hogy amin a Dacia elmegy, azon lehet, hogy egy aszfaltgumis Yamaha csak vánszorog, csúszkál.

A négynapos túránk alatt igen változatos helyeken jártunk, és be kell vallanom, a látvány sok mindenért kárpótolt.

 Elso nap

Reggel még fel kellett szaladnunk Pestre, úgyhogy élőben nézhettem meg, milyen is, ha beáll az M0-s. A sorok között csurogtunk az Andrássy útig, majd onnan kifelé az M3-asra. Egész Debrecenig autópályán haladtunk, majd délnek a 47-es úton, és keletnek Nagyvárad (Oradea) felé. Ez a leggyorsabb mód a közlekedésre, szerintem nem sok látnivaló van a magyar szakaszon. Miután beértünk Nagyváradra, délnek fordultunk Belényes (Beius) felé. Nagyváradtól 76 km Vasaskofalva (Pietroasa), majd a falu végétol kb. 15 km Boga-telep. A helyi útviszonyok alapján kijelentheto, hogy csak errol az egy oldalról érdemes a Boga-völgyet felkeresni. Vasaskofalváig az út még elfogadható, a falu közepétol viszont földes-murvás út vezet a szállásig. Alvó- és pihenohelyünknek a Boga Gyöngye Panziót (N46.60439 E22.64447) szemeltük ki, ahol egy kétágyas szoba 100 ron/éj, a félpanzió pedig 45 ron/fo/nap. Ma már nem mondható el Erdélyről, hogy olcsó.

Vasaskofalvi elágazás után utunkat üde zöld legelok szegélyezték, melyeken tehéncsordák és ménesek legelésznek békésen. Csak egy-két tehenészlegény heverészett a fuben, figyelték, ahogy a békés állatok keresztül-kasul sétálgatnak az úton. A Boga-telep felé vezeto úton az utas jár a legjobban, ugyanis a hangosan robajló Boga patakban is gyönyörködhet. A sofornek csak a hang jut, az utat ugyan legyalulták, de a májusi mindennapos esozéstol igencsak csúszós. Szállásunkat keresni sem kellett, a völgyben, közvetlenül a Boga patakot keresztező kis híd mellett található. Az első napi izgalmakat kiadós pisztrángvacsorával feledtettük. Még lefekvés előtt elkezdett szakadni az eső.

 Második nap

Rövid tanakodás után újdonsült szomszédainktól megtudtuk, hogy májusban itt minden nap esik, s a magasabb pontokon a hó is megmarad. Ezen információk birtokában a gps-térkép-útikönyv hármas segítségével megterveztük a napi túrát. Reggeli után motorral nekivágtunk meghódítani a Pádisi nemzeti parkot. Jármuvel egészen az 1084 méter magasan található hatalmas fennsíkig lehet felmenni, ha a Csodavárat (N46.56671 E22.70613) szeretnénk megnézni. A Glavoj menedékház lesz utunk végpontja, ahol nagyok sok szeméttel és nomád kempingesekkel is találkoztunk. Sajnos ez is jellemzi az erdélyi nemzeti parkokat, gyönyöru táj és borzasztóan sok szemét. A Csodavárat a peremen 1,5-2 óra alatt körbe lehet kerülni.

 

A köves útról az erdőbe letérve meglepetést okozhat a hó és a sár. A tavaszt már a hó sem tudja elnyomni, gyönyöru krókuszmezok tárulkoznak elénk. A peremre épített kilátókat évek óta nem gondozzák, életveszélyesek. A mélység szinte vonzza az embert, hatalmas fenyok a sziklák peremén is csak gyufaszálaknak tûnnek. Hosszan gondolkodás és a harmadik, hóban combig elmerülést követően úgy döntünk, nem megyünk le a karsztvidék egyik legszebbik természeti jelenségének tartott dolinákba.

A kijelölt ösvényen visszatértünk a murvás útra, és délkeletnek folytattuk a kirándulást az Elveszett világ felé. Az Elveszett világ nem más, mint víznyelok, barlangok és fenyvesek együttese. Mielott elérnénk az Iker zsombolyt, amely egy 20 méter széles ,100 méter mély lyuk, át kell kelnünk a tavaszi hótól kicsit megduzzadt Hideg-forrás által táplált patakon. Jó helyi szokás szerint, gondolva a turistákra, jókora kidöntött fenyo szolgál hídként. A pataktól meredek emelkedon jutunk el a fenyok között megbúvó víznyelohöz, melynek elso, 40 méteres aknájában a hó és a jég a tél tanúja. Kora délutánra járt az ido, ideje volt visszaindulni a gps-ünk szerint 3,5 km-re található motorhoz. A szállásig tartó 14 km igencsak pihenteto, az út is szépen felszáradt. Vacsorára borjú csorbát és sertésszeletet kaptunk, jó kapros uborkával. 2 féldeci hazai keseru is segített a késobbi emésztésben. Éjjel újabb viharra ébredtünk.

 Harmadik nap

Aszfaltozott úthoz közeli látványosság után néztem a kézi navigációban, a Rozsda-szakadékra esett a választás. Elfogadhatónak mondható úton, 60 km-re délkeletre található. Rövid reggeli motorszárítás és készülodés után a már jól ismert Boga-telepre vezeto úton indultunk Vasakofalva, majd Timdei felé. Utána a 76-os úton egészen Stei városáig haladunk, igaz néha csak 50-60 km/h-val, mert az út ennél nagyobb tempót nem tesz lehetővé. Stei után keletre folytattuk utunkat a 75-ös úton. Újra a hegyek között haladtunk, igazán megnyugtató kanyarról kanyarra dönteni a motort közel negyvennel, ennél nagyobb tempónál komoly veszélynek tennénk ki magunkat. A Rozsda-szakadékhoz vezető turistaösvényt csak nagy gyakorlattal találhatjuk meg, ugyanis a turistautat még véletlenül sem jelzi semmi. Ha a korábbi szeméthalmokra gondolok, melyeket a Glavoj menedékháznál láttunk, ki lehet találni, hová jelölték ki a román kollégák a parkolót. Sajnos az egész környék csupa-csupa szemét. Igazán lelombozó látvány. Ha sikerül ezen magunkat túltenni, a parkolótól induló jelzés mentén meredek sziklás és vizes úton kb. 1 óra alatt jutunk el a Rozsda-szakadék széléhez. A látvány lebilincselő. 1373 méter magasan, a rét végén, mintha csak óriás kezek játékból elhordták volna a talajt. Helyén vöröses kőzet és talaj, itt-ott meg-megkapaszkodó fenyők. A hatalmas kráter alján lassan csordogáló patak, amely most is mossa a puha kőzetet. Rövid pihenő a fûben, indulni kell, hatalmas sötét felhők úsztak a rét felé. Nem szeretnénk elázni.

Mire visszaérünk a motorhoz, megenyhül az idő, kivilágosodik. Keletnek folytatjuk túránkat, felújított útszakaszokon, gyönyöru tájakon át. A nemzeti park határain kívül látványos építkezés folyik, szállodákat és sípályákat építenek. Hamarosan télen-nyáron is érdemes lesz idelátogatni. Igazán finom kávét iszunk egy útszéli kávézóban, majd visszaindulunk Belényes felé. Sajnos lejünk fogytán, ezért olyan kutat kell keresni tankoláshoz, ahol kártyával is lehet fizetni. Egészen Belényesig kell mennünk. Jellemzően csak a Petrom és Mol kutakon tudunk kártyával tankolni.

Tankolás után irány a szállás, útközben rövid ismerkedés a lovakkal. Gondoltam, leszállok, és lefotózom őket hegyekkel a háttérben. Először csak távolodott tőlem a csődör, majd miután visszafordultam a motorhoz, elindultunk, felbátorodott, és feljött az útra. Hála istennek a motor zaja letörte önbizalmát, és az út menti rétre távozott. Kora délután értünk a szállásra, ezért újabb rövid, helyből induló túrát kerestünk. Így választottuk a Háromkirályok-vízeséshez és a telep végében lévő vízeséshez vezető utat. Ahhoz képest, hogy mindkét látványosság helyben, könnyen elérhető, egyetlen tábla sem jelzi merre és mennyit kell haladni. Általánosságban elmondható, a nemzeti park teljes területén hiányos a tájékoztatás. Sajnos így sokan nem is tudják, merre érdemes még elindulni.

 

Az elmúlt két nap esőzései miatt a Háromkirályok-vízeséshez (N46.60158 E22.66565) vezeto út csúszós, sáros. Hosszas mászás árán lehet elérni a vízesést. Érdemes a vízoszlop mögé bemenni, és onnan szemlélni az erdőt. Közeledett a vacsora ideje, leereszkedtünk a szállásig, ahol már várt a meleg étel. Utolsó este még sikerült megkóstolni egy kis helyi kerítésszaggatót, 2 lej/5cl-es áron.

 Negyedik nap

Vasárnap Isten is megpihent, az eső sem esett. Hazafelé úton még elmentünk a Medve-barlanghoz, ahová az útikönyvem szerint 1,5 euro a belépő, ami kb. 5 lej. 11 lejünk birtokában boldogan lépkedtünk a lépcsőn felfelé a bejárat irányába. Sajnos mára a belépő ára 10 lej/fő, így további kézpénzforrások hiányában vissza kellett menni a motorhoz. Viszont a parkolóban kiváló áfonyapálinkát találtunk 10 lejért. Minden jó, ha jó a vége.

A hazavezeto út felejtheto, főként a minősíthetetlen rossz utak és az agresszív román sofőrök miatt. Mindössze egy szakaszon volt versenypálya minőségu aszfalt, ami minden jelzés és figyelmeztetés nélkül véget is ért. Nem futotta táblára. Arra a következtetésre jutottunk, miután Gyulán epres krémesbe és fagyiba fojtottuk bánatunkat, hogy Románia még nagyon messze van az európai gondolkodásmódtól. Ugyanakkor lassan, de biztosan kezdik már felismerni, milyen egyedülálló természeti kincs birtokosai, és hogy a turizmus igenis jövedelmezo üzletág lehetne.

Segesvári Csaba, 2008. május

Tags:

No Responses to “Pádis Segesvári Csabával”

  1. Vascsák Róbert december 12, 2009 at 6:39 du. #

    Üdv. Milyen típusú túraplexi van a motoron?

Szólj hozzá!