A motorozással kapcsolatos tudnivalók ellenőrző listája (tehát nem maguk a tudnivalók, csak azoknak a listája) egy dél-afrikai motoros honlapja alapján készült. Különösen kezdő motorosoknak lehet hasznos. Ha kimaradt valamelyik lecke, akkor igyekezz bepótolni.
1. Alapvető ismeretek még forgalommentes helyen |
- Hogyan öltözz fel helyesen a motorozáshoz. Alapvető biztonsági felszerelés és védelem a szél, illetve a hideg ellen.
- Hogyan vedd fel a sisakodat anélkül, hogy letépnéd a füledet.
- Hogyan vedd fel a szemüvegeget, vagy a napszemüveget anélkül, hogy kiszúrnád a szemed.
- A benzincsap kezelése (amennyiben ilyen van még a motoron)
- Mit ellenőrizz a motoron, mielőtt elindulnál.
- Hol vannak és hogyan működnek a motor kezelésére szolgáló berendezések. Gáz, fék, sebességváltó, elektromos kapcsolók, szivató (ha van még a motoron).
- Hogyan állítsd le a motort az oldaltámaszra és a középsztenderre.
- A visszapillantó tükrök helyes beállítása. Hol van a beláthatatlan zóna.
- A szivató helyes használata hideg indításkor, meleg indításkor és a szivató elzárása.
- Elindulás és megállás a motorral. A kuplung, sebességváltó, gáz, első és hátsó fék helyes használata.
- A helyes testtartás a motoron – lazán hajlított karok, felemelt fej, tekintet előre, nem a kereket nézzük.
- A motorvezetés lassú tempóban. Ez az egyik legfontosabb készség, amit az első évben érdemes rendszeresen gyakorolni. Nagyobb nyílt területen gyakoroljuk akadályok kerülgetésével kombinálva.
- Vészfékezés mindkét fékkel. Sima aszfalton gyakoroljunk, nem több, mint 40 km/órás sebességgel. Hajlított karok, erősen összezárt combok.
- Elindulás emelkedőn a hátsó fék tartásával és kiengedésével.
- Az alapvető kezelő berendezések használata anélkül, hogy odanéznénk.
- Az index használata. Emlékezz rá, hogy bekapcsoltad anélkül, hogy lenéznél és ne felejtsd el kikapcsolni.
- A duda használata anélkül, hogy odanéznél.
- A benzincsap elzárása (ha még van a motoron) és a motor áramtalanítása, mielőtt elmennél mellőle.
2. Alapvető ismeretek közúton |
- A gáz, fék, sebességváltó használata egyenes, kis forgalmú mellékutakon. A sáv közepén haladás, a motorra lenézés nélkül.
- Az index használata, be- és kikapcsolás a megfelelő időben lenézés nélkül.
- A helyes testtartás elsajátítása, hajlított karok, messzire előre néző tekintet.
- Visszafordulás keskeny úton, utcában. Vigyázz, ez egy nehéz feladat! Biztonságos helyen gyakorolj, ha a motort nehéznek érzed és a lábad nem ér le rendesen, akkor inkább szereld le a nyerget. Fejet fel, csúsztatott kuplung, ne menj túl lassan.
- Vészfékezés mindkét fékkel. Hajlított karok, erősen összezárt combok.
- Gyors elidulás álló helyzetből. Karok behajlítva, előre dőlni.
- Útkereszteződésnél elsőbbség adás és elindulás balra kanyarodással nagy ívben az index helyes használatával.
- Útkereszteződésnél elindulás jobbra kanyarodással kis ívben az index helyes használatával.
- Elindulás meredek emelkedőn visszagurulás nélkül.
- Elindulás meredek emelkedőn visszagurulás nélkül azonnali kanyarodással.
- Alapvető forgalmi szituációk gyakorlása gyenge forgalomban.
- Alapvető forgalmi szituációk gyakorlása gyenge forgalomban, gyors reakció hirtelen döntésekre. (Legjobb, ha valaki más irányít váratlan fékezésekre, kanyarodásra kényszerítve.)
- Garázs, parkoló ki és behajtás gyakorlása.
- Hogyan parkold le a motorkerékpárt úgy, hogy később el tudj indulni vele. Parkolás meredek emelkedőkön és lejtőkön.
3. Alapvető ismeretek a tankolásról |
- Mik a legmegfelelőbb helyek a kulcs, a pénzed, hitelkártyád tárolására.
- A benzinkút megközelítése. Hogyan kerüljük el a felborulást nagyon csúszós útburkolaton, amely a benzinkutak állásaira gyakran jellemző. Megállás csak hátsó fékkel.
- A megfelelő benzin használata, a guminyomás, a fékfolyadék ellenőrzése.
- Az olajszint ellenőrzése különösen fontos. Olvasd el a motor használati utasítását.
- Hová tedd a sisakodat, kesztyűdet, és egyéb dolgaidat a kútnál, hogy ne verd le, ne hagyd ott azokat később.
- A sisak plexi és a szélvédő tisztítása.
4. Alapvető tudnivalók a kanyarodásról |
- Egy enyhe kanyarok bevétele úgy, hogy fékezés és visszaváltás ne legyen szükséges, helyes testtartással. Lazán hajlított karok, előre dőlés, tekintet az exit ponton, térdekkel szorítani a motorkerékpárt.
- Enyhe kanyarok bevétele úgy, hogy fékezés és visszaváltás ne legyen szükséges, kicsit gyorsabban ellenkormányzással.
- Enyhe kanyarok bevétele kicsit gyorsabban, a kanyar előtt motorfékkel lassítva. A helyes testtartás és az ellenkormányzás marad.
- Élesebb kanyar bevétele ellenkormányzással, a kanyar előtt motorfékkel, valamint az első és a hátsó fék együttes használatával.
- Élesebb kanyar bevétele ellenkormányzással, a kanyar előtt motorfékkel, valamint az első és a hátsó fék együttes használatával, kombinálva a kanyar előtt sebesség visszaváltással (nem a kanyarban váltunk).
- Kanyarodás közben a szemek vonala maradjon a horizont síkjában. A fejünket a kanyarral ellenkező irányba kell hajtani, vagyis maradjon függőlegesen.
- Akadályok (pld. csatornafedél) kikerülése, illetve akadályok közötti gyors áthaladás hullámzó mozgással. A tekintet maradjon az exitponton.
- Térj vissza parkolóba és írj le kis sugarú körben nyolcasokat. Ez az egyik legfontosabb iskola gyakorlat, nem szabad kihagyni!
5. Fékezés, buckák és rossz utak |
- Nagy vészfékezés jó útfelületen mindkét fékkel, de az elsővel gyengédebben, majd amikor leül a rugó, az első fékkel erőteljesebben. Ne engedd a karodat erőt átvinni a kormányra, tartsd lazán behajlítva. Térdeiddel szorítsd a motort, hátad legyen egyenes, amennyire csak lehet. Tanuld meg, hogy az első fék mennyivel hatásosabb. Chopperek, cruiserek a hátsó keréken többet tudnak fékezni a meredekebb villaszög miatt.
- Nagy vészfékezés jó útfelületen csak az első fékkel, előbb gyengédebben, majd amikor leül a rugó, fokozatosan erőteljesebben.
- Ugyanaz, mint az első gyakorlat, de mindig rövidebb féktávolságokkal, nyugpdtan, helyes testtartással.
- Fékezés rossz úton főleg a hátsó fék használatával.
- Fékezés rossz úton főleg a hátsó fék használatával és sebesség visszaváltással. A kuplung óvatos kiengedése, hogy a hátsó kerék ne blokkoljon le. Kanyarban ne engedd ki a kuplungot, csak a kanyar előtt válts sebességet.
- Leereszkedés meredek lejtőn alasony sebességfokozatban enyhe hátsó fékezéssel.
- Lassítás egy útegyenetlenségen való áthaladás előtt és felállás a nyeregből. Nem felhúzzuk magunkat a kormányba kapaszkodva! Az akadályon túl, az exitponton legyen a tekintetünk, ne az akadályt nézzük.
- Kikapcsolt motorral lejőn gurulva indítsd el a motort az önindítóval. Ne nézz le.
- Kikapcsolt motorral lejőn gurulva indítsd el a motort a kuplung kiengedésével. Ne nézz le.
- Menet közben zárd el a benzincsapot, majd nyisd ki újra, amikor a motor már alig kap üzemanyagot. Ne nézz le. (Nem minden motoron van benzincsap.)
- Fékezésnél automatikusan helyezd készenlétbe a kezed a dudán.
- Gyakorold be a lámpák, fénykürt, reflektor kezelését anélkül, hogy odanéznél.
7. Közlekedés forgalomban |
- Sávváltás visszapillantó tükör, index használatával, gyors oldalra tekintéssel a vállad fölött.
- A mozgás vonalának megválasztása forgalomban. Annak a vonalnak a kiválasztása, amely a közlekedés többi szereplője számára a legjobban láthatóvá teszi a motorost.
- Kereszteződések. Kereszteződésbe érkezés elegendő tartalékkal egy sikeres vészfékezéshez, illetve egy baleset elkerüléséhez. Az aranyszabály: lassan be, gyorsan ki.
- A járművek beláthatatlan zónájának elkerülése.
- Biztonságos előrehaladás a sávok között. Sok motoron a visszapilantó tükröknél van a motor legszélesebb pontja.
- A járművek szándékainak felderítése az első kerék állása alapján. Ebből kideríthető a jármű várható mozgása.
- A járművek szándékainak felderítése a vezető fejének a megfigyelése alapján.
- A járművek szándékainak felderítése a jármű lassulása alapján. A lassuló jármű általában valamire készül.
- A várható mozgásának felderítése annak alapján, hogy mi folyik a kocsiban. Telefonálás, rádió hangolás, gyereknevelés, stb., váratlan eseményekhez vezethet.
- A rések felderítése a lassan mozgó forgalomban. A felszabaduló réseket elfoglaló járművek útvonalának elkerülése.
- Gyors elindulás zöldnél, figyelve, hogy a keresztben (sárgán, piroson) későn áthaladókkal ne ütközz.
8. Földutak, murva, homok |
- A biztonságos terepezés és a motor felépítésének összefüggése. Méret, súly, gumik, a motor fajtája. Minden motor vezethető terepen, csak másképp.
- Az élénk haladási sebesség fenntratásának a fontossága akkor is, ha az út rosszabbá válik.
- Előre dőlés, karok behajlítva és lazán, lábszár és combok közrefogják a motort, terhelés a lábtarón.
- Tekintet előre, sohasem lefelé, mindig az akadályokon túlra tekintés.
- Akadályok lassú megkerülése a motorral nagy nyílt terepen. Egyenesen ülve lassan, függőlegesen tartott géppel. Ez nehéz feladat és sokat érdemes gyakorolni az első évben.
- Ne kövesd mereben a motor mozgását alattad. Engedd a motort elmozdulni, hogy megtalálja a jelgjobb tapadást. Ha nem talál jól tapadó felületet, akkor adj egy kis gázt.
- Tartsd a gumikat merőlegesen a talajhoz képest.
- Lassítás az akadályok előtt, majd áthaladás enyhe gyorsítással.
- A megfelelő sebesség megválasztása, elég nagy, hogy ne vezessen az erőátviteli mű rángatózásához, de ugyanakkor elég alacsony, hogy legyen tartalék erő, amikor szükség van rá.
- A lábadat ne tedd ki oldalra, mert a tereptárgyaktól megsérülhet.
- A megfelelő kanyarodási ív kiválasztása murvás, homokos úton.
- Megfelelő fékezés (lassan be, gyorsan ki). Fékezés csak hátsó fékkel és óvatos visszaváltással.
- Áthaladás különleges technikát igénylő terepszakaszokon és akadályok megkerülése előbb lassan, majd gyorsabban.
- Felállás a nyeregből, amikor nagyobb akadályokon haladunk át.
- Folyamatosan állva vezetés, amikor a terep nehezebbé válik.
- Az előttünk haladó motorok porfelhőjének elkerülése, figyelni a mögöttünk haladókra.
- Visszafordulás kis sugárban egy keskeny ösvényen. Figyelem! Ez nehéz gyakorlat. Minél nehezebb a motor és minél magasabban van az ülése annál nehezebb a feladat. Ilyenkor segíthet az ülés leszerelése és helyettesítése egy vastag törülközövel. Fej fel, tekintet az exit ponton, nem a motort nézzük.
- Gyors kanyar megközelítése, tekintet az exit ponton, a gáz használata kigyorsításkor, a lábak a tankot szorítják, karok lazán behajlítva.
- Fékezés és a megfelelő sebesség kiválasztása a kanyar előtt.
- A megfelelő ív kiválasztása különös tekintettel a gyors bevágás elkerülésére.
- Az útjelzések, útfelületen leselkedő veszélyek áttekintése döntés előtt.
- A motor mélyebb és még mélyebb bedöntése, amíg tekintetünk a horizonttal párhuzamos marad.
- Gázadagolás a tapadás maximális kihasználásával.
Tags: oktatás
Sziasztok! Esetleg ebbol van valami kifejtett valtozat is? Eleg hasznosnak tűnik
sok kérdésre nem kapok választ amire kiváncsi lennék
Ez nagyon jó, lehet tanulni belőle.De majd csak tavasszal(sajnos).