Motorvezetés
Categories: Tippek trükkök
Szeretnék biztonságosan és gyorsan haladni, mint egy Rossi. Szeretném jobban élvezni a kanyarok dinamikáját, és kihozni a maximális élményt, ami a motorozásból kihozható. Elhatároztam hát, hogy végigbőngészem a szakirodalmat és kiderítem mit mondanak a profik az országúti motorozás alapjairól. Elsőként a kanyarodást vettem át.
Alapszabályok minden helyzetben |
A szemed az exit ponton legyen
Az exit pont az a hely magad előtt, ahol majd lenni akarsz miközben haladsz. A motor egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy az exit pont felé akar menni. Ez nagyon jól működő szabály. Kanyarok esetén az exit pont lehet a a kanyar kijárata, vagy a még belátható legtávolabbi pontja. Előzésnél az exit pont a sávba való visszatérésed útvonalán mozog. Az exit pont sohase legyen túl közel, mert ettől a motor bizonytalanná válik. Ha a korlátot, vagy az előtted haladót nézed, akkor jó esélyed van rá, hogy előbb-utóbb rajta kötsz ki. Mindig az akadálytalan haladás útvonalát keresd és minél messzebb tekints előre.
A kormányt ne terheld a testsúlyoddal
Egyszerűen nehezebb korrigálni, ha a kormányba kapaszkodsz, vagy azon támaszkodsz. A karod laza legyen és készen egészen apró, finom mozdulatokra is.
A dinamikus kanyarvétel |
Dinamikus kanyarvételnek nevezem azt, amikor a motor viszonylag nagy ívben és elegendően nagy sebességgel halad ahhoz, hogy a kanyart csak a motor megdöntésével lehessen bevenni.
A sebesség megválasztása
A kanyar előtt készülj fel a megfelelő sebesség megválasztásával. Ha a kanyart belátod, akkor általában könnyebben be tudod állítani a megfelelő sebességet. A beláthatatlan íveknél gond van, mert lehet, hogy sima nagyívű kanyar helyett egy hajtűkanyar, vagy egy kőomlás vár rád pont ott, ahol az út már takarásban van. Ilyenkor segítségedre lehetnek a következők:
- Az exit pont közeledik, vagy távolodik? – Ha közeledik, akkor inkább lassíts, mert lehet ott még hajtűkanyar is.
- Az útjelzések – Amikor sok piros nyilat látsz a kanyar felé mutatni, az kis ívű kanyarra utal. Különlegesen veszélyes helyeken kitesznek sebességkorlátozást jelző táblát a kanyarok előtt. Az a tapasztalatom, hogy az ilyeneket érdemes szó szerint betartani.
- Előtted haladó más járművek mozgása – Ha látod, hogy nagyot fékeznek, akkor te is legyél óvatosabb. Az előtted haladó, ha már megkezdte a kanyarodást valószínűleg jobban látja, hogy az út hogyan folytatódik, mint te. Ha gyorsít, akkor a kanyar valószínüleg kiegyenesedik.
A sebességed megválasztásában hagyj magadnak egy kis tartalékot. Számíts rá, hogy váratlan akadályok miatt esetleg hirtelen kell korrigálnod.
A fékezés
Ha a kanyar előtt fékezned kell, akkor addig fékezz, amíg a motor függőleges helyzetben halad. A döntött motor fékezése igen veszélyes, mert a kerék tapadása ilyenkor lényegesen rosszabb, az oldalirányú kicsúszás veszélye nagyobb, a legkisebb úthiba is nagy meglepetést okozhat. Szakértők azt ajánlják, hogy ha a fékezést elvéted, akkor inkább maradj függőlegesen egy nagyobb vészfékezés idejére és utána vegyél egy nagyon kis ívű mélyen megdöntött kanyart, mielőtt leszaladnál az útpadkára. Ez így elméletben könnyebb, mint kivitelezni, de tanusíthatom, hogy működik. Érdemes gyakorolni. Ilyen szituációkba akkor kerülsz leggyakrabban, amikor nagyon kanyargós úton előzöl.
A szakértők azt a helyzetet, amikor az első kerék tapadására alpozod a motor stabilitását, “első keréken motorozásnak” nevezik és nagyon veszélyesnek tartják. Ez akkor fordul elő, ha kanyarban fékezed az első kereket, vagy nagyon hirtelen kanyarodsz. Ilyenkor fokozottan ki vagy téve a megcsúszásnak és korrigálni sem tudsz, mert nincs mivel.
Testhelyzet
A tested maradjon mindig közel a motor függőleges tengelyéhez és dőljön együtt a motorral. A fejed ellenkező irányba döntsd, hogya szemed vonala vízszintes helyzetben maradjon. Nos ez unalmasan hangzik. Rossi ugye ezt másképp csinálja a TV-ben. Tény, hogy sokkal látványosabb a külső lábszárral megfogott tank a kanyar felé messze kiülő motorossal akinek a térdvédője szikrákat vet az aszfalton. Ez azonban egyrészt sok extra fáradtsággal jár, másrészt veszélyesebb, mert a visszatérés a normális üléspozícióba időbe kerül. Az országúton több a kiszámíthatatlan akadály, mint a pályán és a megérkezés fontosabb cél, mint a tizedmásodpercek lefaragása. Arról nem beszélve, hogy az utasnak nagyon kényelmetlen. És ha már Rossit emlegettük, ilyen az amikor Valentino az országúton kanyarodik (a képet a Honda Hornet reklámfilmjéből vettük át).
A döntés
A motort a tested kanyar felé döntésével vidd bele az ívbe. A motor tapadása és irányíthatósága annál jobb, minél kevésbé van megdöntve, ugyanakkor kanyarban haladni (és a motorozást élvezni) csak akkor lehet, ha a gépet megdöntöd, amíg a biztonságérzeted engedi. Az enyhén a kanyar felé dölö felsőtest segít megtalálni az optimális kompromisszumot a irányíthatóság és a bedőlés mértéke között minden sebességnél. Miután a testeddel elkezdted a döntést, azt az ellenkormányzással folytatod.
Az ellenkormányzás
A dinamikus kanyarvétel egyik sajátossága az ellenkormányzás. A kormányt nem a kanyar felé, hanem ellenkező irányba kell fordítanod, mintegy segítve a gépet a megdőlésben. Erre azért van szükség, mert a megdöntött motor első gumijára ható erők a kormányt a kanyar felé csavarják és emiatt a motor kisebb ívben akar kanyarodni, illetve fel akar egyenesedni. Minél jobban bedőlsz annál nagyobb lesz a gumira ható erő karja és annál erősebben kell tartani a kormányt ellenkező irányban. Minél nagyobb erőt fejtesz ki annál jobban érted majd, hogy miért fontos a laza kéztartás.
Az ív megválasztása
Az első ami ugye erről eszünkbe jut az “ideális ív”. Az ideális ívet az jellemzi, hogy ezen haladva az iv sugarának a változási sebessége a lehető legkisebb. A dolog egyszerű, csak deriválni kell tudni hozzá. A legideálisabb eset ugye az, hogy egyenesen megyünk – néhány S kanyar ezt meg is engedi, míg a legrosszabb az, ha a kormányt hirtelen kell elmozdítani. Szóval deriválás helyett azt is mondhatjuk, az az ideális ív, amelynek mentén a kormány a leglassabban fordul. Az ideális ívet azonban megint meghagynám a pályamotorosoknak. Az országúton ennél fontosabb a biztonságos ív, amit a következőkkel jellemeznék:
Maradj a sávodban, és ezt úgy értem, hogy a teljes terjdelmedben. Ez balra kanyarodáskor különösen fontos. Amikor ugyanis csak a kerekeid vannak a sávodban, a középvonal mellett közvetlenül, te meg már a másik sáv fölött fekszel, akkor ugyan közel vagy az ideális ívhez, de nagyon udvariatlan dolog lefejelni aszembe jövőket.
Beláthatatlan kanyarokban maradj a sávod külső szélén, vagy legalábbis biztonságos távolságban a középvonaltól – ez csak óvatosság a szembe jövő ideális íven közlekedők miatt. Amíg fékezned kell, haladj egyenesen, illetve kanyarodás közben ne fékezz. A kanyar elhagyásakor finoman adagolt gázzal gyorsítva hagyd a motort felegyenesedni.
Agárdi György, 2005. február 18.
Szervusztok!
Inkább kérdésem lenne. Erösebb kanyarokban, chopper kormánynál is úgy veszem észre, hogy elegendö testtel enyhén bedölni az ívbe és ránehezedni a kanyar belsö oldala felöli markolatra. Nem is kell fordítani a kormányon. Közepes sebességnél. Nem érzem az ellenkormányzás szükségességét. Ennek van vmi köze a súlyponthoz?
Sziasztok!
Először is: tetszik a honlapotok, tartalmas, és jól szerkesztett, a felrakott anyagok, fényképek nagyon jók és színvonalasak.
Hasznos információkat is közöltök, ez megintcsak pozitívan tudom értékelni.
A vezetéstechnikai cikk nagyon jó, és fontos, hogy nem a "nagypályás szuicid májerkedésre" serkenti a kollégákat, lásd Superbike magazin ( amit, megjegyzem, ennek ellenére rendszeresen olvasok)! Én magam is ennek szellemében igyekszem mototorozni, talán ezért nem volt még meg a "nagy Ő". Remélem, hogy sokan elolvassák és megfontolják a tanácsaitokat.
Motoros üdvözlettel ( a jó időt nagyon várva) :
Gurály László
Kösz!
Bár már négy hónapos a motorjogsim (és 25 az autó, azóta vezetek naponta kocsit), igy szezon előtt igen hasznos dolgokat irtatok (és amit ugyebár nem tanitanak).