Motorszállítás vonaton 2008
Categories: Tippek trükkök
“Nem vagyok ugyan nagy híve a motorom szállítgatásának, de be kell ismernem, hogy vannak esetek, amikor az nagyon is praktikus …” |
Nem vagyok ugyan nagy híve a motorom szállítgatásának, de be kell ismernem, hogy vannak esetek, amikor nagyon is praktikus úgy vonatozni, hogy közben a motorunk is velünk jön ugyanazon a vonaton. A kamionok mellett ma már a motorok és autók vonaton utaztatása is nagyon elterjedt. Hozzánk közel még csak az osztrák ÖBB és a német DB vasúttársaságok kínálatában találunk ilyen szolgáltatásokat.
Vonatos élményeink |
Az osztrák ÖBB-vel egyszer vonatoztam Hamburgból Bécsig, amikor 2007-ben a Nordkappról jöttünk haza. Alapvetően két oka volt, hogy vonatra ültünk, az egyik az, hogy két motornak szövetig kopott a gumija, a másik, hogy az 5000 km-es norvégiai élménymotorozás után az 1000 km-es autópályázás Hamburg és Bécs között nem tűnt nagyon vonzónak utasokkal.
“… az 5000 km-es norvégiai élménymotorozás után az 1000 km-es autópályázás Hamburg és Bécs között nem tűnt nagyon vonzónak.” |
A dolog elméletileg úgy működik, hogy interneten lefoglaljuk a jegyet, az indulás előtt egy órával felrakjuk a motort a gépjármű szállító vagonokra, ahol azokat rögzítik, miközben mi elfoglaljuk a helyünket a hálókocsikban. Néhány óra múlva kiszállunk 600-1000 kilométerrel odébb, lehozzuk a gépeket és máris mehetünk tovább. A gyakorlat ennél egy kicsit bonyolultabb volt.
A jegyeket egy héttel előre foglaltuk le az interneten még Norvégiában. Szerencsére társaságunk minden tagjának jutott hely a hálókocsikban, bár éppenhogy felfértünk. A visszaigazolást rögtön megkaptuk e-mailben. Ki nem nyomtattuk, mert nem is gondoltunk rá, hogy erre szükség lesz. A biztonság kedvéért a sorszámokat feljegyeztem.
Hamburgba jó néhány órával a vonat indulása előtt érkeztünk meg. A komptól rögtön a Hamburg Altona pályaudvar “autozug” fogadóállomásához gurultunk, hogy ellenőrizzem minden rendben van-e a foglalásainkkal. Ez szerencsés manővernek bizonyult, mert azonnal kiderült, hogy kinyomtatott jegy nélkül nincs beszállás, olyan pedig nekünk nem volt. Az e-mailek a számítógépemben a kísérőautóval akkorra már jó messzire jártak Hamburgtól és robogtak Bécs felé. Egy gyors telefonnal a kísérőautót megállítottuk, hogy ha B tervre van szükség visszajöhessen Hamburgba a számítógéppel.
“… kiderült, hogy kinyomtatott jegy nélkül nincs beszállás, olyan pedig nekünk nem volt.” |
Rögtön hívtam az ÖBB hotline-t, ahol elég nehezen találtam valakit, akivel végül többé-kevésbé folyékonyan angolul tudtam letárgyalni, hogy mi a helyzet. Három alkalommal küldtek tovább újabb ügyintézőkhöz, amíg a végén ugyanott kötöttem ki, ahol elkezdtem az érdeklődést. Sok sikertelen próbálkozás után, amikor már egy mondatban 3 másodperc alatt el tudtam mondani az egész sztorit, végre egy kedves hölgy a számítástechnikai osztályon elhatározta, hogy segít nekem. A foglalásokat egyenként megkereste – ehhez nagyon hasznosnak bizonyult, hogy feljegyeztem a jegyek azonosítóit – majd elküldte nekünk egy másik e-mail címre, amit az internetről is el tudtunk érni. Már csak egy internet kávézót kellett találnunk, ahol némi pénzért sikerült kinyomtatni az összes jegyet. Volt még itt is egy kis kaland, mert néhány jegyet nem kaptunk meg, másokat meg többször is, de addigra már tudtam, hogy kihez kell fordulni segítségért. A B tervet töröltük, a kísérőautót tovább engedtük.
Az esti indulásig még mindig rengeteg időnk maradt. Megebédeltünk a pályaudvar közelében, meglátogattunk egy helyi nevezetességet és egy órával az indulás előtt becsekkoltunk. Arról szövögettünk terveket, hogy milyen jót fogunk majd vacsorázni az étkezőkocsiban.
A beszállás gyorsan zajlott, a munkások gyakorlott, profi mozdulatokkal és megfelelő eszközökkel rögzítették a motorokat. A bemotorozás a vagonba némi figyelmet igényelt, mert a plafon nagyon alacsonyan volt. Egyikünk felhajtott sisakján a plexi tönkrement, mert beakadt a felső szint merevítőbordáiba. Sisak nélkül egyenesen életveszélyes bevagonírozni, bár erre ott senki sem figyelmeztetett.
A hálókocsi fülkéinek a mérete igazi meglepetés volt. Aki rendesen ült, annak a térdétől kb. tíz centire volt a kabin szemközti fala. A kabinok kettessével összenyithatók, ezzel lehetett egy kicsit több levegőhöz jutni.
Hamarosan kiderült, hogy étkezőkocsi csak a James Bond filmekben van, ezen a vonaton csak egy kis fülke található, ahol a hostess tartózkodik és jó pénzért megmelegít nekünk a mikrójában egy pár debrecenit.
“… étkezőkocsi csak a James Bond filmekben van, de a hostess jó pénzért megmelegít nekünk a mikrójában egy pár debrecenit.” |
Az ágy kényelmes volt, a huzat kultúrált és tiszta. Jót aludtam. A mosdó és a WC állapotát közepesre értékelném. Reggelire egy nagyon visszafogott kis csomagot kaptunk előre kiválasztott elemekből. Minden nagyjából fele akkora volt mint odakinn a való életben.
Bécsben a kiszállással hamar végeztünk. Egy kicsit kellett csak várni arra, hogy a járműszállító vagonokat a speciális lejárathoz tolják. A kb. 1000 km-es utazásért 91 ezer Forintot fizettünk ketten egy motorral. Velünk utazó társunk egy személyes kabinban egy motorral 61 ezer Forintért utazott.
Megéri ez nekünk? |
Tételezzük fel, hogy Bécsből Feldkirch-be megyünk. Ez 730 km. Az egyszerűsített számítás szerint a vonattal és motorkerékpárral utazó két személynek a következő költségei lesznek ezen az úton:
A vasúti szállítás költségei 1.000 km-re |
[EUR] |
Vasúti jegy két főre (hálókocsi) |
158 |
Motorszállítás |
48 |
Összesen |
206 |
Indulástól érkezésig 6 óra telik el, reggel felkelünk, felszállunk a motorra és megyünk. A hátránya a dolognak a kötött menetrend.
Ugyanez autópályán a következő módon számolható. Ezer kilométer motorozás költsége – amennyiben a motor amortizációjával nem számolunk – a következőképp foglalható össze:
A motorozás költségei 1.000 km-re |
[EUR/1000 km] |
Benzin: fogyasztás 6 liter/100km, benzin 1,2 EUR/liter. |
72 |
Gumi: 300 EUR/gumicsere, 1 gumicsere/10.000 km. |
30 |
Lánc (250 EUR/lánccsere, 1 lánccsere/25.000 km. Kardánosok ezt kihagyhatják. |
10 |
Szerviz: 200 EUR/szerviz, 1 szerviz/10.000 km. |
20 |
Összesen |
132 |
A fenti adatok a táblázatban felsorolt feltételezéseket tartalmazzák, amit mindenkinek át kell számolni a saját motorjára.
Egy kicsit drágább ugyan, de nyerünk vele egy napot. |
Ha a fenti adatokat a Bécs-Fedkirch 730 km-es útra vetítjük, a motorozás költsége kb. 100 EUR. Indulástól érkezésig itt is kb. 7 óra telik el, időt nem nyerünk. Ehhez megállásokkal együtt 100 km/óra átlagsebességet kell teljesíteni, ami autópályán is elég megerőltető. Ha megérkeztünk, akkor pihenni kell egy éjszakát, ami nálam két főre további 60 EUR. Összesen tehát az én átlagos költségeimmel számolva közel 150 Euróba kerülne a 730 kilométeres út motoron. Az éjszajkázás költségét a vonatozáshoz is hozzá kell adni, ha nem éjszaka utazunk.
Az összehasonlítás eredménye |
Vonatozás |
Motorozás |
Budapest – Feldkirch | Indulás 18:00-kor Budapestről. Érkezés másnap 07:15-kor Feldkirchbe. Budapesttől Bécsig autópályázunk, ami kb. 3 órát vesz igénybe. Este 9-re kell kiérni Bécsbe a Westbanhofra (N48.19711 E16.33804), amihez munka után délután 6-kor, elég elindulni. Indulás: Bécs Westbanhof, 22:20 |
Indulás reggel 8-kor Budapestről. Érkezés kb. du. 6-kor Feldkirchbe. A Budapest – Feldkirch távolság autópályán 890 km. Ez egy jó napi munka, ezért korán reggel érdemes nikivágni. Reggel 8-korindulva nagyjából akkor érünk a célhoz, amikor vonatos társaink elindulnak otthonról. Feldkirchbe érkezve azonban szállást kell keresnünk, hogy az éjszakát ott töltve kipihenjük magunkat, mielőtt reggel tovább indulnánk. Az autópályázással vesztettünk egy napot, viszont kényelmesebben aludtunk, mint a vonatosok. |
Költség | kb. 200 EUR | kb. 130 EUR + egy éjszakai szállás |
Előnyök |
|
|
Hátrányok |
|
|
On-line jegyvásárlás az osztrák ÖBB vasúttársaságnál |
Az ÖBB osztrák vasúttársaság web lapján a következő címen találjuk a motorkerékpáros helyfoglalás kezdőlapját: http://www.oebb.at/pv/en/All_about_Travelling/Motorcycle_and_rail/index.jsp
Innen német nyelvű PDF tájékoztatókat is letölthetünk az utazási feltételekről és a menetrendről.
Lépés |
Tennivalók |
1 |
Kiválasztjuk az osztrák, vagy a nemzetközi viszonylatokból, hogy honnan hová szeretnénk utazni. Mi a Wiena-Feldkirch-Wiena járatot választottuk. |
2 |
A viszonylat kiválasztáskor megkapjuk a következő képernyőt, ami a menetrend megfelelő részét mutatja. A “Book online” gombbal folytatjuk, de választhatjuk a call centert is, ahol németül, vagy angolul folytathatjuk a rendelést. (A call center száma külföldről +43/5-1717). |
3 |
Megadjuk az indulás és az érkezés pontos helyét, a pályaudvarok kiválasztásával. Megadjuk a jármű típusát, ami lehet autó, vagy motorkerékpár továbbá a kiutazás és a visszautazás dátumát. Ha visszafelé nem vonattal utazunk, akkor a “keine Rückfahrt” szöveget hagyjuk meg. Végül kiválasztjuk a kártyánk típusát. |
4 |
Megadjuk a következő adatokat: az indulás időpontja*, a motor rendszáma*, vezetéknév*, keresztnév*, e-mail, kártyaszám*, kártya lejárata, kipipáljuk, hogy elfogadjuk az ÖBB árképzési szabályait és a szállítási szabályokat. A következő képernyőre lépve még nem történik tranzakció a kártyánkon, de a kártyánk valódiságát már ellenőrzik. |
5 |
Ezen a képernyőn ellenőrizhetjük az adatainkat és a “Bestellen” leütésével feladjuk a megrendelést. Amennyiben megadtuk az e-mail címünket, akkor megkapjuk a visszaigazolást. Ellenkező esetben a jegyet feltétlenül NYOMTASSUK KI, mert a beszálláskor csak nyomtatott jegy alapján tudnak fogadni minket. |
A továbbiakban ugyanitt megvehetjük az utasok helyjegyét is.
A foglalás törlése esetén fizetendő díjak: az utazás előtt 22. napig a jegy árának 10 %-a, a 21. és a 7. napok között 20 %-a, a 6. naptól az indulásig 30 %-a. Az utazás elmaradása esetén a jegy árának 50 %-a igényelhető vissza.
Az ÖBB call center száma külföldről +43/5-1717.
On-line jegyvásárlás a német DB vasúttársaságnál |
Az DB német vasúttársaság web lapján a következő címen találjuk a motorkerékpáros helyfoglalás kezdőlapját: http://www.dbautozug.de/site/dbautozug/en/start.html
Lépés |
Tennivalók |
0 |
Kiválasztjuk a DB viszonylatokból, hogy honnan hová szeretnénk utazni. Mi a Bozen-Hamburg járatot választottuk, ami 1000 km-nyi utazást jelent. A “Send” gomb megnyomásával egy öt lépéses folyamat veszi kezdetét. |
1 |
Megadjuk, hogy “One way, Keine Rückfahrt”, azaz csak oda, vagy oda-vissza jegyet akarunk. Kiválasztjuk a járművet, az utazó felnőttek és gyerekek számát. Letölthetjük a német nyelvű részletes tájékoztatót a kereskedelmi feltételekről. |
2 |
Kiválasztjuk a dátumot, vagy oda-vissza utazás esetén a dátumokat. |
3 |
Kiválasztjuk, hogy milyen hálóhelyet szeretnénk. Az 5 hálóhelyes couchette két személyre 250 €, a mosdós két személyes kabin 420 €, a fürdőszobás 490 €. A legdrágább a két önálló kabin zuhanyozóval 860 €-ért. A visszafelé útra minden jegy drágább. |
4 |
Megadjuk a személyes adatainkat, a jármű adatait és hogy milyen e-mail címre küldjék a jegyet. |
5 | Fizetünk. |
DB Autozug hotline Tel.: +49 1805-241 224, reggel 8-tól este 10-ig az év minden napján.
Nézzük a menetrendet |
A legjobb információforrásnak egy magán web lap mutatkozott; Von Martin Theodor Ludwig oldala, amely nagyszerű és aktuális összefoglalója az autós és motoros vonatozásnak egész Európában.
A DB és az ÖBB honlapjain az on-line helyfoglalás nagyon hatékony, de összefoglaló menetrendet nehéz találni. Az OBB oldalán van egy PDF fájl, amiben menetrend van, de még 2006-os kiadás. Persze lehet, hogy azóta semmi nem változott.
A következő menetrendet Bécsben a Westbanhofon nyomta a kezembe az információs pult tevékeny ügyintézője, miután egy kiló prospektust végigböngésztem és az osztrák vasutak weblapjának minden egyes oldalát átnéztem, de ott csak lejárt menetrendeket találtam. Ez volt érvényes 2005-ben. Az árak főszezonra és motorra vonatkoznak (az autó valamivel drágább volt).
Honnan – hová |
Motor |
Személy |
Járművek felrakása |
Indulás |
Érkezés |
Bécs Westbanhof – Feldkirch |
47 |
57 |
06:10 |
07:00 |
13:32 |
Bécs Westbanhof – Feldkirch |
47 |
79 |
21:10 |
22:20 |
07:16 |
Bécs Westbanhof – Innsbruck |
38 |
49 |
06:35 |
07:00 |
11:43 |
Bécs Südbanhof – Villach |
31 |
40 |
08:10 |
08:57 |
13:39 |
Bécs Südbanhof – Villach |
31 |
40 |
17:45 |
18:27 |
22:36 |
Bécs Westbanhof – Salzburg |
20 |
37 |
07:55 |
08:34 |
11:52 |
A Tourenfahrer 2004 decemberi számában láttam egy ide vágó cikket a 2004/2005-ös ajánlatról, amiből a legfontosabb lapot idetettem jobb oldalra.
Agárdi György, 2008. (a 2005-ös cikk felújítása)
Van aki Alsóőrsre sem lábon viszi a gépet
(gondolom az is messze esik és unalmas ám a hosszú út)
Látom, sikerült a magyar motorosokat jó fényben feltüntetni, lásd 3. kép: a motoros bakancs mit keres a széken!?
Igen, rövid távon (mondjuk 1000 km) alapvetően “vicces” dolog vonaton szállítani a motort és nem éri meg, ha azonban az ember nagy nehezen kikunyizott 12 nap szabadságot a főnökétől és arra készül már régóta, hogy – mondjuk – Andalúziát felfedezze motorral, akkor nem biztos, hogy a szabadság felét unalmas autópályán akarja tölteni.
Egyébként tényleg profi módon kötik ki a gépeket: két éve este értünk Mallnitz-ba, nem volt kedvünk már megkerülni a hegyet és a Tauern vasúti alagútat választottuk. Semmi baja nem lett a gépnek……
Szerintem nem túl rossz 5let ez!Főleg, hogy az autópályázás tényleg unalmas, hacsak nincs a motoron dvd lejátszó vagy playstation:)…ha az ember tényleg csak norvégiára vagy spanyolra stb. kíváncsi, akkor penge!De van ettől jobb is, ha nem akarsz unalmas autópályás meneteket és vele együtt benzint pocsékolni:fuvarozócéges ismerősöknél általában van hely egy mocinak a kamionban, teherautóban!De Felvidékre vagy Erdélybe már én se mennék “traileren”.
KEEEEEZ DŐŐŐŐŐŐŐ DÍÍÍÍÍÍÍK !!!!!!!!!!!!!!!!!
Simson 4ever!!!
vicces motoros tura az mikor a motor a vonaton utazik. 🙂
Én nem hagynám, hogy idegenek kössék ki a motoromat, a másik dolog, hogy milyen túrázó az, aki vonattal szállíttatja a motorját?