Livorno
Categories: Túratervek
Livorno a nagy szigetek kapuja
Azok a keletről érkező turisták, aki Szardíniát, vagy Korzikát saját járművel kívánják felderíteni leggyakrabban a Toscana nyugati tengerpartján, Pisa közelében fekvő Livorno kikötőjében szállnak kompra a szigetek felé. Mindkét sziget nagyszerű élményeket kínál a motorosoknak, amivel más írásokban részletesen foglalkozunk. Most azt foglaljuk össze, hogy milyen módon juthatunk el a kikötőig, ha történetesen Magyarországról indulunk.
Az útitervünk nyilván elsősorban a rendelkezésünkre álló időtől függ. Az alábbiakban sorra veszünk néhány lehetőséget 1 és 3 nap között.
Behajózásra váró járművek a livornoi kikötőben
1. Need for speed – amikor szorít az idő |
Legutóbb amikor idén (2014) nyáron Livornó főterén sétáltam magyar motorosokkal futottam össze. Egy magyar rendszámú motor mellett parkoltunk le és miközben a teret igyekeztem egy nagylátószögű kompozícióban gépeinkkel együtt megörökíteni az ifjú pár is előkerült. Tornacipő, rövid nadrág, trikó, bukósisak, a hölgy oldalán tenyérnyi válltáska lóg – irigylésre méltó egyszerűség. A motoron is csak egy oldaldoboz. Délután öt körül lehetett. Ők reggel öt körül indultak – ahogy elmesélték és kb. 12 óra alatt értek ide. Néhány óra múlva indul a kompjuk Korzika felé. Ez az első közös motoros utazásuk.
Mi is ott várunk a kompra Tigrissel
Lehet tehát ezt ilyen egyszerűen és sallangmentesen is előadni, mint ahogy sokan teszik is. Természetesen egy ilyen utazás többségében autópályázást feltételez. Az egységnyi időre, vagy kilométerre jutó élvezet így csökken, de több marad a szigetekre.
Az autópályán tapasztalataim szerint a 120 km/órás átlag elérhető a megállásokkal együtt, de ehhez folyamatosan a forgalomnál kicsit gyorsabban kell menni. A sebesség határok betartásával nekem nagyjából 100 km/óra jön ki.
Útvonalterv
nap | útvonal | program |
1 | Budapest – M7 Nagykanizsa felé – M70 Maribor és Ljubljana felé – Tornyiszentmiklós és Lendva közöt tvan a magyar-szlovén határ – Szlovéniában A1 Ljubljana – A1 tovább Triest felé – Sezana a szlovén-olasz határ – Venezia – Padova – Ferrara – Bologna – Firenzénél keletre Pisa-Livorno felé – Livorno 1026 km |
Rohanás az autópályán |
Budapest – Livorno a Google térkép szerint 9 óra 41 perc
2. Két nap alatt lazán Livornóig |
Azoknak akik inkább két részre osztanák az utat és nem idegenkednek némi autópályázástól, továbbá nem nagyon unják még a Triglav nemzeti park vidékét Bled és Bovec között, ezt a két napos programot ajánlom, amely a szlovéniai Bledben tölt egy éjszakát. Utoljára 2007-ben mentünk így Livornoba, ahová ráértünk este megérkezni, mert a kompunk másnap korán reggel indult Korzika felé.
Útvonalterv
nap | útvonal | program |
1 | Budapest – Székesfehérvár – 8-as – Veszprém – Körmend – Fürstenfeld – Riegersburg – B69 Eibiswald – Lavamünd – B82 – Bad Vellach – Seebergsattel – Krka-völgy – Jezersko – Bled kb. 500 km |
69-es út Eibiswaqld és Lavamünd között Szállás: Bármelyik hotel BledbenBled – esti program, vacsora valamelyik tóparti éttteremben |
2 | Bled – Kranjska Gora – Bovec felé délnek – Vrsic-hágó – Bovec – 203. sz. út a Predel-hágó felé – Mangart látványút (ha van időnk, ez zsákutca) – Predel-hágó – SS54 – az A23 autópálya mellett futó SS13 – – Tolmezzo – Forni di Sopra – Passo di Mauria – Belluno – Feltre Bassano Del Grappa – Padovától autópálya – Bolognát megkerülve eldönthetjük, hogy Firenze felé maradunk a pályán, vagy van időnk letérni pld. az SS64-re Pistoiaig, ahol megint ráállhatunk az A11-re Lucca, A12, Pisa, Livorno útvonalon. Akik Firenze felé pályáznak, azoknak ugyanez egy kis kitérő, de választhatják a San Miniato, Pontedra, Livorno útvonalat is, az SGC Firenze – Pisa – Livorno nevű úton. kb. 600 km |
Bled– lesz időnk kényelmesen megreggelizni, körbemotorozni a tavatVrsic-hágó – megér egy megállást a szép kilátás
Mangart látványút – ha jó idő van mindenképp szánjunk rá egy órát és a néhány euros útdíjat. Predel-hágó – van itt egy elhagyott régi erőd, az olasz oldalon meg egy tavacska Pisa – talán lesz idő itt is megállni egy kávéra a Csodák terénél. |
Látnivalók menet közben |
Az első napi stratégia gyorsan kijutni Ausztriába és a déli határ mentén a Dráva közelében maradva haladni valamelyik hágóig Szlovénia felé. Ezúttal a Seebergsattelt választottuk.
Bled – kilátás a Best Western ablakából a tóra, az üzletközpontra és a Park Hotelre.
Bled – templom a szigeten.
Bled – a vár a tóparti sziklán.
Bled – indulásra készen.
A Vrsic felé haladunk Kranjska Gora után.
Kockaköves utak …
… és kanyarok. Egykor orosz hadifoglyok építették.
A Vrsic hágó.
Bovec közelében a Kluze erőd.
Az SS54-en már Olaszországban.
Teázgatunk, tervezgetünk.
3. Laza három nap minden lehetséges kanyarral Livornóig |
Azoknak akik nem szeretnének autópályázni és több időt is rászánnak arra, hogy odautazzanak a komphoz, egy lehetséges három napos programot ajánlok sok szép látnivalóval. A magyar határ mellől indulunk és elsőként a Gail-völgyében Obertillachban állunk meg egy éjszakára. Onnan a Verona és a Garda-tó déli vége között fekvő Bussolengoig megyünk a Dolomitokon keresztül, amíg csak lehet messzire kerülve a főutakat, és végül a Radici hágón és Pisa érintésével érkezünk Livornoba.
Útvonalterv
nap | útvonal | program |
0 | Budapest – 7-es Székesfehérvár – Veszprém (8-as)- Körmend – Szentgotthárd 250 km |
Szállás: Zsida Termál panzió, Szentgotthárd |
1 | Szentgotthárd – Felsőszölnök – Bad Radkersburg – Mureck – Ehrenhausen – Gamlitz – Leutschach – Malchach – Arnfels – Eibiswald (innen indul a 69-es út legszebb szakasza …) – Soboth – Stausee Soboth (megállás a tóparton) – Lavamünd (… és eddig tart) – Bleiburg – Ebersdorf – Eisenkappel Vellach – Schaidasattel (hágózunk) – Ferlach – Faak am See – Fürnitz (gyors ebéd a bezinkútnál) – Gailitz – Feistritz an der Gail – Pressegger See – Hermagor – Kötschach-Mauten – St Lorenzen – Maria Luggau – Untertillach – Obertillach 390 km (kényelmesen 8 óra 45 perc) |
69-es útEibiswaqld és Lavamünd között a Südösterreichische Grenz Strasse legszebb része kifejezetten motorosoknak.Schaidasattel Eisenkappel Vellach és Ferlach között, kb. 1064 m magas hágó.Szállás: Hotel Gasthof Unterwöger, Dorf 26, Obertilliach, 9942, Ausztria, Telefon +43 4847 5221, E-mail info@hotel-unterwoeger.at, Szélességi fok 46.70964, Hosszúsági fok 12.61706, (N 046° 42.578, E 12° 37.024). Van medence, szauna, étterem a házban. |
2 | Obertillach – Toblach – kitérő a Braies-tóhoz – Toblach – Cortina D’Ampezzo – Giau-hágó – Selva – Caprile – Alleghe (megállás a tóparton) – Masaré – Agordo – Mezzano – Primolano-nál fel a hegyekbe Enego felé – Enego – Asiago – Schio – Bussolengo 403 km (kényelmesen 11,5 óra) |
Braies-tó, (Lago di Braies, vagy Pragser Wildsee). Toblach után kis kitérővel érhető el a Fanes–Sennes–Braies nemzeti park éke, a Croda del Becco nevű sziklafal tövében. A 45-ös úton néhány kilométert nyugatnak kell menni Brunico felé, majd délre letérni át a vasút alatt. A tó 1200*300-400 m kiterjedésű, egy óra alatt körbe sétálható. Mellette fizető parkoló (2EUR volt 2014-ben). Zsákutca, de megéri a kis kitérőt. Giau-hágó.A Dolomitok egyik legszebb hágója. Nekem nagy kedvencem, talán a legnagyobb orrhosszal a Sella körüli hágók előtt. Szállás: Hotel Krystal, Via Dante Alighieri 8, Bussolengo, 37012, Olaszország, Telefon +390456700433, E-mail info@hotelkrystal.com, Szélességi fok 45.47081, Hosszúsági fok 10.84678, (N 045° 28.248, E 10° 50.807) OK, most lehetne itt jobb is mint ez a belvárosi business hotel, de ha végigjártál minden utat, mire odaérsz már mindegy lesz. Figyelem: Schio és Valdagno környékén érdemes átgondolni, hogy akarsz-e még keskeny hegyi utakon motorozni, mert egy kis kerülővel a főutakon is hamar megközelíthető Verona és Bussolengo. Amennyiben bírod még, akkor kb 100 km hegyi és erdei út áll előtted, amit a mi csoportunk kb. 40 km/órás átlaggal küzdött le. Egy napra nem kívánhatsz több kanyart. |
3 | Bussolengo – Villafranca di Verona – Mantova – Suzzara – Correggio – Sassuolo – Castellarano – Passo Radici – Pieve Fosciana – Borgo A Mozzano – Ponte A Moriano – Lucca – Pisa – Livorno310 km | Passo Radici– megállhatunk ebédelni.Pisa– megállunk a Csodák tere, a pisai dóm, és a ferde torony kedvéért.Livorno – kora délután érkezünk, még bőven lesz időnk megvacsorázni és majd a kompon alszunk. |
1. nap Szentgotthárd – Obertillach |
A Zsida panzió
St. Veit am Vogau. Itt fordulunk el 90 fokkal balra Arnfels felé.
Leutschach után nem sokkal Maltschach felé menet.
A Stausee Soboth melletti parkolóban épp közlekedésbiztonsági rendezvényt tartanak.
Schaida sattel 1064 m.
Ferlach felé megyünk a Schaida sattelről a Kalter-patak szorosában.
Ferlachban épp nincs szép idő.
A Faaker-tavi elágazásnál áll a körforgalpmban ez a fémalkotás. Irányba állítja az éves Harley találkozó résztvevőit.
Fürnitzben a benzinkúton meleg ételt ebédelhetünk.
A Gail-völgy kapuja.
Feistritz an der Gail, ahol a Gail déli oldalán maradunk.
Kötschach-Mauten, ahol a SPAR-ban veszünk ezt azt.
Hotel Gasthof Unterwöger, Dorf 26, Obertilliach
Ezt láttuk az ablakból.
A motorok a gasthof előtt parkolnak.
Szállásunkon épp esküvői bulit tartanak.
Obertillach temploma esti fényben
2. nap Obertillach – Bussolengo |
Kartitsch felé
Panzendorf várroma a Drau északi partján, miután átkeltünk a vízen.
Versciaco di Sopra a 49-es út mellett rögtön az osztrák-olasz határ után.
Braies-tó, vagy Pragser Wildsee
Más motoros társaságok is megállnak itt
Szép környezetben dolgozik a helyi lovász.
Tóparti kápolna.
Szálloda a tó partján
Aznap tömeges futóversenyt rendeztek. Toblachban lehetett a cél, ahová szépen kiépített turista út vezet.
Szállodák a Misurina-tó partján. A tó különlegessége, hogy 1745 méteres tengerszint feletti magasságban fekszik.
Cortina D’Ampezzo
Itt kell választani a Giau és a Falzarego hágók között.
Szerencsére nyitva van.
A 2200 méteres hágóra elég meredek út vezet fel. Kerékpárral komoly kihívás.
Megérkezünk a hágó legmagasabb pontjára. 2236 méternek mondják.
Júniusban még magas volt a hó. (2014)
Új Adventure magyar rendszámmal. Hosszú hétvégére jöttek a Dolomitokba.
A Berghotel Passo Giau (épp zárva van) és háttérben a 2595 m-es Mount Ra Gusela szikla.
Tóparti fogadó Alleghe mellett. A tó neve Lago di Alleghe
A Cismon nevű hegyi patak (torrente) vízesése
Kilátás a Krystal Hotelből este. Bussolengo.
3. nap Bussolengo – Livorno |
Kilátás a Kristal Hotelből reggel. Bussolengo.
Érdekesen karbantartott platánok.
A Radici-hágó tetején megállhatunk egy kis pihenőre.
Passo delle Radici 1.529 m. (Úgy lehet megjegyezni, hogy I. Szulejmán ekkor ostromolta Bécset.)
Itt ebédelhetünk. Csak olaszul értenek, csak olasz nyelvű étlap van.
A Csodák tere mellett lehet parkolni. Önkéntes feketék vigyáznak a motorokra és a csomagjainkra néhány euro reményében.
A Keresztelő kápolna kb ugyanolyan magas, mint a Ferde torony
A Pisai dóm a Csodák terén (Campo dei Miracoli). A dóm építését 1064-ben kezdték. A kupola 1434-ben lett kész.
A Ferde torony, Campanile, vagy Torre pendente. 1173-ban kezdték építeni és 200 évig épült. 20 évig tartó stabilizáló munkálatok után 2001-ben nyitották meg ismét a látogatók előtt. Nagyjából 56 méter magas.
Kávé és fagyi a Campanile közelében.
Pisa és Livorno között a távolság nagyjából 10-15 km. Livornoban a főtere szoktuk felkeresni. A tengernek háttal állva balra van a pizzázó, jobbra pedig egy kis kávézó, ahol lehet reggelizni. Lehet úgy, hogy a hajó hajnalban indul, ilyenkor itt a főtér közelében lehet egy olcsó szállodát találni.
Livorno főtere
A livornoi kompozás hangulata |
A Mobiline-hoz állunk sorba este hét körül.
A várócsarnok.
Megjött a komphajó.
Bár a felső fedélzeten medencével és napozó terasszal.
A színnházterem.
Sétafedélzet játszótérrel és üzletekkel.
A fedett bárhelyiség a taton.
Kiszállás.
Livorno utcái kora reggeli fényben.
Agárdi György, 2014. 07.
Számomra ez nagyon hasznos volt, mert a nyáron Toscana az uticél és odafelé is élvezni szeretném az utat. Nagyon köszönöm.
4. opció a motorok szállítása vonaton Bécs – Livornó útvonalon. Főszezonban idei évtől hetente kétszer jár.