Just Married 1/5
Categories: Gurulások
Először is: Megnősültem!
A legtöbben nászútra valami meleg, fehér homokos tengerpartra indulnak, ahol 2 hétig növesztik a valagukat, pihennek. Az örökmozgó motoros, pedig esküvő után útnak indul: északnak, Prágán és Berlinen át az északi tenger partjára, Cuxhavenbe. Rövid pihenés után tovább nyugatra, Amszterdamon át Bruges-be. A rengeteg város, tengerpart látványát egy szelet Alpok túrával zárja, mintegy 750 kilométeres kanyargással. A végére közel 4500 kilométer gyűlik az új gumikba.
Minden úgy kezdődött, a falunkon lévő Európa térképen egy nagy folt üresen állt, Csehország, Németország és a Benelux vidék, Lengyelország, Baltikum, már ha csak észak felé nézünk. Tavaly Olaszországban pihentünk, így könnyű választásnak tűnt: irány észak, a tenger, sima utak és a pihenés. Ja, és mivel Agárdi Gyuri Amcsiban pihent, olyan tájakat választottunk, ahol a motorostura.hu olvasói régen vagy nem jártak.
2009. szeptember 7. Szeged – Prága 695 kilométer |
Még vasárnap délután az esküvői kábulatból magunkhoz térve bepakoltunk, a szállásfoglalás fél éve készen, új gumik és ülés a motoron. Már csak a reggelt vártunk, hogy útra kelhessünk, első állomás: Prága. A cseh fővárosig végig autópályán zúztunk, 7 óra alatt felértünk, minden probléma nélkül. Kicsit tempózni kellett, ezért 140 és 150 között haladtunk. Később kiderült, legalább ennyi kell ahhoz, hogy átlagban a 100 km/h-s sebességet elérjük. A Schengeni határoknak hála sehol sem kellett megállni, óriási előnye ez a régiónak, semmi várakozás.
Prágában a belvárostól 5 kilométerre kaptunk szállást, jó környéken. A motor parkolásáért sajnos levettek 12 euróval a 2 napra. Koradélután már a szobánkban pakoltunk, a hosszú út után jól esett egy kis villamosozás és sétálás Prága belvárosában. A cseh főváros szíve 1992 óta a Világörökség része. Aki nem útikönyv lapozgatással akarja tölteni az idejét, legegyszerűbb, ha a Vencel téren kezd, és onnan járja be Prágát.
A XIV. században épített teret méltón megőrizték a csehek az utókornak, a színes házfalak, tornyok és kandeláberek között kicsit mesébe illően érezhetjük magunkat. A kirakatokban várakozó rengeteg Kisvakond is ezt az érzést erősíti, aki sok mesét nézett úgy érezheti, itt már járt. A Vencel tér egyik nevezetessége az Orloj, ami egy csillagászati óra. Három önálló részből áll: a bábjátékból, a csillagászati óralapból és a naptárból. A felső szekció tartalmazza a 12 apostolt, akik a nap folyamán minden egész órában megjelennek. A középső rész a csillagászati óralap, amely a bolygók, a Nap, a Hold és a csillagok Föld körüli mozgását mutatja. Az órajátékra pillanatok alatt megtelik a tér turistákkal, így a félperces műsort nehéz végignézni.
A Károly híd és környéke több napra elegendő programot kínál: hajózást, régi autókkal városnézést. Természetesen Prága is megújul, a Károly hidat épp felújítják, ami rá is fér az 1357-ben épült átkelőre.
A gyors városnézés után a szállodához közeli kocsmában vacsoráztunk, és söröztünk. Ha már az egyik legismertebb sörfővárosban pihentünk.
2009. szeptember 8. Prága |
Egy sör nem sör, két sör az egy fél sör, négy sör az egy sör. Egy sör nem sör… Na, ezért ennyire nem volt vészes, de jól esett a hosszút út után. Gyors reggeli után, a még érvényes napijegyünkkel újra nyakunkba vettünk a várost. A Prágai vár és környéke reggel igazán kellemes. A turistacsoportok még pihennek, a hangulatos, szűk és kanyargós utcákon felüdülés sétálni. A vár és a belváros gyalog a legélvezetesebb, motorral kínlódás a parkolás.
Prága szerintem ősszel a legszebb: nincs hőség, szépek a fények és a fák is lassan kezdenek vörösbe és barnába fordulni. Azoknak, akik esetleg bemotoroznának a belvárosba, egy jó tanács: megőrizték a macskaköveket, így szinte az összes utca a portól is csúszós, érdemes figyelni erre. Mire végeztünk a várral és környékével már ebédidőre járt, a legtöbb helyen menüt is lehet enni, ahogy itthon, így nincs gond azzal, mit is válasszunk. Knédli került az asztalra és hozzá Staropramen sör. Újabb előnyét élvezhettük a gyaloglásnak.
Miután sokadjára is visszatértünk a Vencel térre, hazaindultunk egy kicsit lepihenni, este pedig motorral elindultunk éjszakai Prágát fotózni. Itt jött az első meglepetés. Ugyan már megérkezésünkkor világított a benzin lámpa, úgy voltam vele elmegy még 20 kilométert. Nem ment. Egy emelkedő végén megállt a motor. Rövid tanakodás, a GPS-ben kiválasztottuk a legközelebbi benzinkutat, és elkezdtük tolni a motort. 275 kilogramm. Vicces lehetett, ahogy a külvárosban, kocsmák előtt 2 ember tol egy nagy vasat, aminek egyik rendszáma: Just Married! Hál’ istennek egy kilométer után egy taxit találtunk, letámasztottam a motor, és Gabit hátrahagyva elmentem benzinért. Még jó, hogy orosz szakos voltam, így nem kellett kannát vennem, megértették, csak időlegesen kell.
A kb. másfél órás bohóckodás után végül sikerült megörökíteni az esti Prága fényeit. És még teli tankkal is tértünk haza. Tanulság: ha világít a lámpa, azonnal állj ki tankolni. Megéri.
2009. szeptember 9. Prága – Berlin 355 kilométer |
Indultunk, várt minket Berlin. A csehek is imádnak utat felújítani, így egy kisebb dugóba kerültünk valahol a német határ közelében. Újabb előnye a motornak: kikerüljük a várakozó autósokat. Sajnos Prágát Berlinnel egy szakaszon csak főút köti össze, ezért valamivel később érkeztünk a tervezettnél. Már az egykori kelet-német oldalon jártunk, amikor kiálltam tankolni: a kútnál egy eredeti Trabant (nem turistacsalogató, mint Berlinben) várta sorát, gazdája épp kimérte a megfelelő olajmennyiséget. Nem akartam hinni a szememnek, 2009 Németország és valaki még mindig a Trabantot nyüstöli. A csodálkozást egy kis kolbász és zsömle oldotta, a rövid ebéd után tovább vágtáztunk Berlin felé. A német autópályákon az ajánlott sebesség 130 km/h, ahol nincs korlátozás bátran mehetünk 150-160-nal. Ennél többet felpakolva két személlyel nem mertem vállalni. Csúcsforgalomban érkeztünk a városba, 26 fokban igen meleg lett a téli béléssel kiegészített motoros ruha. Szállásunk kicsit messze volt a belvárostól, így a lepakolás és tusolás után újra motorral szálltunk.
Első utunk az Alexander Platz-ra vezetett, ahol a motort hátrahagyva végignéztük a ’89-es falbontás emlékére rendezett kiállítást: nagyon készülnek a németek a 20 éves évfordulóra. Egész Berlint átjárja a II. világháború és az azt követő időszak. Mindenfelé a nácizmussal és a kommunizmussal foglalkozó kiállítások, faldarabok. Amikor 1961-ben az oroszok felhúzták Kelet-Berlint a nyugattól elválasztó falat, senki sem gondolta volna, hogy 38 év múltán zarándokhellyé válik. Főként attrakció a Fal maradványa, a Chekpoint Charlie, az egykori határátkelő, így a legtöbb fiatal nem is értheti milyen lehetett a családokat, országokat elválasztó határ. Ma, amikor útlevél nélkül bejárhatjuk a Schengeni-övezet országait, felfoghatatlan, hogy házakat romboltak le, azért, hogy egy eszme nevében évtizedekre elvágják egymástól a berlinieket, a németeket.
A fal nyugati oldala szabadon megközelíthető volt, így azt graffitik díszítették, keleti oldalán elválasztó sáv majd újabb fal védte az NDK polgárait az imperializmustól. Ennek állított emléket az East Side Gallery, a fal keleti oldalát művészek 1990-ben színesre festették. Berlin keleti felén a modern szocialista építészet remekei: TV torony, új szocialista házak jól megférnek a XIII. századból megmaradt épületekkel. Így komoly kettősséggel emlékeztetve egy letűnt rendszer erőszakos és értelmetlen rombolásaira. Marx és Engels a mai napig figyeli a keleti oldalt, semmit sem változtak az idők során. A fal mentén egy szobor is arról tanúskodik, milyen volt, amikor nyugatról keletre át lehetett, kellett kukucskálni. A retro érzés kiapadhatatlan, városnéző Trabantot is lehet bérelni.
Első berlini napunk délutánja hüledezéssel és élő történelem leckével telt tehát. Miután kiszakadtunk a múltból és visszatértünk szállásunkhoz, a keleti oldalra, ahol egy jó kis Döner-Kebabbal múlattuk az időt. A törökök jelenléte néha félelmet kelt a gyanútlan járókelőben, de az ételeik igazán kiválóak.
2009. szeptember 10. Berlin |
A környék miatt odaláncoltam a motort egy elválasztó csőhöz: biztos, ami biztos. Így nyugodtan aludtunk. Reggeli után újra nekivágtunk Berlinnek, a Brandenburgi kapunál letámasztottuk a Yamahát, és gyalogos üzemmódra váltottunk. A kaputól nem messze a Holokaust-Mahnmal-ba ütköztünk: egy 2005-ben felavatott emlékparkba, hatalmas szürke betonkockákba. Persze az ifjak ezt is szórakozásra használják, egy fiatal srác épp kézen állt majd ugrált a kockákon. Egészen addig, amíg egy rendőr leparancsolta.
Elgondolkodtató, értik-e a második világháború zsidóüldözéseit a maiak. Azt hiszem, már nem. Az emlékpont után elkezdtem keresni a kulcsomat, egy furcsa érzés miatt. Nem találtam. Visszakocogtunk a motorhoz, benne hagytam a zárban. Amíg a motor felé tartottunk egy érdekes járművet (motort) vettünk észre. Egy csoki a díj, ha valaki megfejti, mi ez.
Berlin belvárosa annyira békés és biztonságos, hogy egy kulcsot is a motorban hagyhatsz. Azért, nem érdemes kipróbálni.
A Bundestag (Reichstag) épülete előtt a jó időben sok fiatal pihent, mi is így tettünk. Jól esett a lógás a füvön, a motorkulcs miatti izgalmat ki kellett pihenni. A német parlament épületétől pár lépésre egy emlékfal hirdeti, páran megpróbáltak átmászni a falon, életükkel fizettek érte. Különös tragédia lehetett azé a fiatalemberé, aki ’89. február 5-én halt meg a falnál, nem tudhatta ő az utolsó áldozat. Novemberben összeomlott a rendszer, vele a Fal is.
Berlin az egyéni és közösségi tragédiák színhelye. Talán 20 évvel a rendszerváltás, 54 évvel a II. világháborúvége után kezd újjáéledni és szembenézni történelmével.
Továbbmotoroztunk az East Side Gallery-hez, szerintem Berlinben motorral a legkönnyebb közlekedni. Széles, 2×2 sávos utakon jó tempóban lehet haladni, kevés az egyirányú utca, alig van dugó. A torlódást egy furcsa dolog váltja ki, mindenhol telezöld van. Tehát a balra kanyarodókat a szembejövő 2 sávra engedi a lámpa. Érhető módon kanyarodni csak jobbra érdemes. Az East Side Gallery-t ma kerítések védik, ahogy a megmaradt falakat, ugyanis mindenki szeretne magával vinni egy darabot. Az 1990-ben készül szabadtéri alkotás festői között nem egy magyar névvel találkozhatunk úgy, mint Kentaurral, Ráczmolnár Sándorral, hogy csak kettőjüket emeljem ki. Akik ’90-ben elkészítették festményeiket, ’96-ban, 2000-ben, majd idén, 2009-ben is visszatértek műveikhez. A városvezetés folyamatosan újítja és védi ezt a XX. századi „emlékművet”. A fal mellett sétálni megrázó, láthatjuk, ahogy valaki épp átmászik, egy Trabant áttöri a falat, vagy egyszerűen szembesülünk az idő múlásával. A vas elemek lassan előtűnnek a falból.
Következő állomás: Potsdamer Platz. Az egykor is forgalmas teret ’61-ben a fal kettészelte, egy darab beton és a járdába süllyesztett emléklap figyelmeztet: 1961–1989 Berliner Mauer – berlini Fal. Nyüzsgő tér, a közeli pályaudvar miatt folyamatos a tömeg. A két szektort elválasztó határátkelőnél 2 euróért valódi ki és belépő pecsétet kaphatunk az útlevelünkbe. Gabi kapott is: mondjuk, kíváncsi lennék az ukrán–orosz határon, ahol a nyugdíj előtti Ivan Szergejevics Bolsenyikov ül a kuckóban, meglátja a ’89. előtti pecséteket, mit szólna. Biztos szívéhez kapna, végre, újra él a Szovjetunió, minden a régi.
Berlin szívéből jó fél órás úttal kijuthatunk a Schloss Charlottenburgig, egy XVIII. században épült kastélyhoz és a hozzá tartozó parkhoz. Ideális hely a délutáni uzsonna elfogyasztásához, egy kis felüdüléshez. A kastély után hazaindultunk, ahol újra a pakolás várt. Reggel indultunk a Nordsee-hez!
Folytatása következik.
Segesvári Csaba, 2009. szeptember 25.
Még nincs komment.