Jelek

A motorosok közötti kommunikáció menet közben, akárcsak a búvároké, vagy a repülőgép irányításé csupán néhány kézzel, lábbal leadott jelzés. Ezek megértése főleg csoportos motorozás közben fontos. Sokszor előfordul az is, hogy a szembejövő motorossal akarunk közölni valamit.

Ezt látod

 Ezt teszem  Ezt akarom mondani
 Karomat lefelé mutató tenyérrel függőlegesen lengetem. Ezt a jelzést a hátunk mögött utazóknak adjuk, amikor lassításra akarjuk őket ösztönözni, például hamarosan meg kell állni.Ha ezt látod LASSÍTS.
Valmilyen irányba mozdulatlan kézzel mutatok. Ha valami tetszik, vagy fel akarjuk rá hívni a mögöttünk jövők figyelmét, akkor arra megfelelő irányban kinyújtott kézzel rámutatunk. Az előre mutató kezet a hátunk mögött jövő nem látja, ezért általában oldalra és felfelé mutatunk.A vízszintesen, és attól lejjebb nyújtott kar gyakrabban irányjelzést, kanyarodást jelent, míg az egyértelműen lefelé mutató kar általában veszéles úttestre figyelmeztet.
Bal kézzel magam mellé mutatok a földre.Ezt a jelzést lábbal is adhatjuk. Ez legtöbbször azt jelenti, hogy valószinűleg valamilyen akadály, kátyú, kavics, olajfolt, sár, vagy oda nem való tárgy van az úton, ami veszélyes lehet a motorosokra – tehátLASSÍTS, LÉGY ÓVATOS.Csoportos motorozásnál illik a veszélyt tovább jelezni a mögöttünk jövőknek.
Felemelem a karom előre mutató nyitott tenyérrel a hátam mögött jövőknek jelezve.Általában indexeléssel kombinálva látod. Megállni készülök, állj meg te is.A szembe jövők ezt köszöntésnek érthetik.
A tankra mutatok Hamarosan tankolnom kell. Álljunk meg a legközelebbi benzinkútnál.Ha a derekamra mutatok, az azt jelenti, hogy álljunk meg egy kis biológiai szünetre.
Balra kinyújtott karral és előremutató tenyérrel előre legyezek. Előzz meg. Ezzel a jelzéssel kérem, hogy a mögöttem jövő vegye át a helyemet a sorban, esetleg vegye át a csoport vezetését.
Az előző jelzést azzal kombinálom, hogy bal kézzel magam mellé mutatok Gyere ide mellém, és készülj fel rá, hogy  valószínüleg mondani akarok valamit.
Kinyújtott mutatóujjal jól látható karmozdulattal köröket írok le a levegőben. Ez leggyakrabban a velem szemben jövőnek szóló figyelmeztetés, hogy rendőrök vannak a közelben, figyeljen fokozottan a közlekedési szabályok betartására.
Kezemet váltakozva ökölbe szorítom és kinyitom a mögöttem jövő felé fordítva Ellenőrizd a világításodat. Valószínűleg nem kacsoltad be a lámpát, vagy kinn hagytad az indexed, vagy reflektorozol, amikor nem kéne.A kint hagyott indexet sokan mutató és hüvelykujjk ütemes összezárásával és szétnyitásával jelzik.
Lazán intek a szembejövőnek, vagybólintok egyet felé, vagymegemelem felé a bal lábamat, vagyrávillantok a fényszóróval, de csak egyszer,mert egyébként rendőrre gyanakszik. “Motorozni tök jó és most épp nagyon élvezem. Remélem Te is.   

Agárdi György  2005.

7 hozzászólás to “Jelek”

  1. Laci június 22, 2023 at 8:30 de. #

    Annyival egészíteném ki, hogy nálunk az egyenesen feltartott kéz vagy a felfelé ökölbe szorított kéz (plusz esetleg fényjelzés, duda) azt jelenti, azonnal álljunk meg akár az út szélén. nagy baj van, nem tudok tovább menni, ég valami stb.

    a “következő kútnál/megállónál/kilátónál/wcnél” majd álljunk ki kicsit pedig az, hogy jobb kézzel ujjal felfelé mutatunk, majd széles mozdulattal (indexet imitálva) nyújtott karral jobbra lengetünk.

    fontos még a kézjelzésekhez, hogy nagy erős mozdulatokat kell tenni, mert marhára nem látszik hátulról. plusz ha megteheted, előre kell menni a többiek elé, mert a tükörből végképp nem látszik semmi.

    klasszikus hiba ilyenkor, hogy “hátrahagyjuk” a lassabbakat, mert hajtani akarunk, aki aztán semmit nem tud nekünk jelezni, mert nem tud visszaelőzni. A leglassabbnak kell legelöl mennie, vagy fix megállókat megbeszélni ahol összevárjuk egymást.

    hosszú távon egyébként sokan együtt menni macerás. vagy nagyon rá kell érni mindenkinek, vagy hagyni kell az embereket saját tempóban menni és később összevárni egymást egy pihenőnél. Erre az előre nyitott tenyérrel lengetést szoktuk használni (engedélyt kérek előremenni), amit ugyanezen jelzés visszaintegetésével lehet elfogadni (vettem, menj csak, majd bevársz és találkozunk, figyelni fogom a pihenőket) vagy a “lassabban” jelzéssel jelezni, hogy most nem OK hajtani/mocorogni.

  2. fodorati augusztus 23, 2015 at 5:00 de. #

    Nr1.: Az egyik lábunk felemeljük a lábtartóról és többször lefelé ‘rugdosunk’ a levegőben: veszélyt jelent, és olyankor szoktunk így, amikor nem akarjuk elengedni a kormányt, mert épp szükséges két kézzel fogni, pl kanyarban bedöntve, kátyúkat, olajfoltot, vízátfolyást kerülgetve, stb. A szembe jövőnek jelentheti a trafit is.
    Nr2.: ha vlk (általában autós) lehúzódik előttünk, v hasonló dologgal segíti pl, h megelőzzük, de nem akarjuk elengedni a kormányt pl egy gyors előzés közben, akkor pár másodpercig kitartott lábbal is lehet jelezni a megköszönést

  3. Attila december 15, 2005 at 3:17 du. #

    Szerintem is jó ez az oldal én is kezdő motoros vagyok. Én is át olvastam és javaslom mindenkinek,hogy olvasgassa. Jó lenne ha több hasznos információt is küldenétek még. Vagy különböző eseményekről mert tanulni mindig lehet és nem szégyen. mindenkimek minden jót kellemes ünnepeket ésboldo új évet kivánok Baleset mentes gurulást SV 650 s feketeördög

  4. Pjotr augusztus 23, 2005 at 5:57 du. #

    Ez tetszik! Tényleg jól összefoglalja a jelzéseket.

    Nem teljesen ide passzol, de kedvenc jelzéseim közé tartozik, mikor fejjel jelzek a mellékúról érkezőnek, hogy lemondok elsőbbségemről. Sok autós is veszi a lapot ilyenkor.

    Üdv!
    Pjotr.

  5. Blue április 16, 2005 at 10:17 de. #

    VÉGRE:-)
    Király ez az összeállítás……..
    Tényleg nem árt a kezdőknek ezzeket "bevágni", mert sokszor azt se tudják hogy mi a szitu…

  6. Fazekas Attila április 14, 2005 at 1:59 du. #

    A lefelé mutató mutató új : veszély az úton !!!
    / Pl: kátyú – olajfolt – felhordott szenyeződés – döglött álat stb… /

  7. Boci április 10, 2005 at 3:07 du. #

    Ezek nagyon jó tanácsok. Sok hasonlót kéne irnatok, hogy a kzdő motorosok is megismerjék, ezeket a fontos jelzélseket. Bővíteni kellene ezt a témát!
    Üdv.
    Boci

Szólj hozzá!