Hány motorra van valójában szükséged?
Categories: Tippek trükkök
Nemrég egy észak-mexikói túrán a Pancho Villa Moto-Tours-al egy éjszaka páran a kantinban üldögéltünk és néhány margaritával öblítettük le az aznapi út porát, amikor felmerült a motorozás egyik alapvető kérdése: Végülis pontosan hány motorra van szüksége az embernek?
Többen, akik már huzamosabb időt töltöttünk el ennek a problémának az elemzésével – amely teljesen helyénvaló ebben a járványokkal és szociális igazságtalanságokkal túlzsófolt világban – hamar egyetértésre jutottunk.
“Ötre”, mondtuk magabiztosan.
Azok, akiknek nem volt elég motoruk az asztal körül csodálkoztak: “Miért ötre?”
Értékelned kell, amikor emberek ilyet kérdeznek tőled. Agyad felpezsdül és bemelegszik, mint a 6 voltos akkumulátor teljes töltésen és nyelvedet kedvelt, ismerős frázisokra ösztökéli. A szeszesital ipar fennmaradása függ ezektől a mélyenszántó kérdésektől. “Hé Bob, melyik a legjobb szarvasölő puska?” Végülis több órás bölcs eszmecsere után, amely az Első Kontinens Kongresszusnak is a díszére vált volna, ha már mindannyian a harmadik margaritánál tartanak, a következő kategóriákban egyeztünk meg. Úgy döntöttünk, hogy ezekre mindenkinek szüksége van:
1. Egy sportmotor
Bingo. Mondj amit akarsz a sport-túra motorodról, a szuper-sport mocidról a ragadós utcai gumikkal, vagy a “jól kezelhető Harley”-ről, semmi sem hasonlítható egy könnyű, gyors versenyekből kinőtt motorhoz, amelynek az egyetlen célja életben, gyorsan befordulni, keményen megfogni a kanyart és kiröpíteni téged a túloldalon, mint amikor kiköpsz egy görögdinnye magot.
Ez a motor nekem a Dukati 900SS, de épp ugyanígy lehetne tucatnyi másik is. Ha gyakorló országúti száguldó vagy, természetesen bármely versenymotor megfelel a célnak.
2. Egy sport-túra motor
Ha szeretsz motorozni, akkor gyakran kell csomagokkal elmenned valahova, sőt lehet, hogy az élettársaddal, vagy egy közeli barátoddal. Az egyszerű sportmotor ilyenkor nem elég. Használhatsz egy kényelmes túramotort, de a túrák legjobb része általában a hegyekben van – Ozarks, Rockies, Alleghenies, stb. Ha nem akarod az életed hátralévő részét azzal tölteni, hogy egy lakókocsi hátsó ajtajára ragasztott matricákat bámulod, akkor a válasz egy gyors túramotor.
Sajnálatos módon, nekem most épp nincs sport-túra motorom. Másoknak mindig azt mondom, hogy épp egy új motorra várok, de valójában egy kis pénzre várok.
3. Terepmotor
Ez lehet egy egyszerű krosszmotor, egy enduró, egy szuper-sportgép, vagy egy nagy, unalmas „kaland túragép”. Bármelyiket is választod, ennek olyan motornak kell lennie, amelyen nem merevedsz meg a rémülettől (vagy dobod el magad, mint a letaglózott jávorszarvas), amikor az aszfalt véget ér.
A földutakat kihagyni szörnyű vétek és átkozottul sok van belőlük odakinn. Az enyémek közül most épp egy magas vázas 1968-as Triumph T100-C áll legközelebb egy terepmotorhoz, ami elfogadhatóan megy, ha nem erőlteted túl, de valami modernebb és strapabíróbb is biztos van a kínálatban.
4. Valami hatalmas nagy chopper
Nem mindenki vágyik egy ilyen fajta motorra, de én igen. Ezért vettem meg a Road Kingemet. Vannak napok, amikor nincs kedvem felvenni a páncélruhát és lehasalni a zajos szélvédő mögé és megmerevedni ebben a pozícióban. Egyszerűen nincs kedvem.
Egy nagy szélvédő árnyékában kívánok repeszteni, hülyén vigyorogva a mellettem békésen elhaladó világra. Veszek egy zacskó kutyaeledelt és egy hatos csomag Negra Modelot (ez aztán a kaja!) hazafelé menet és bedobom a nyeregtáskába. Vagy lemotorozom Floridába.
Ez a motor nem kell, hogy Harley legyen, bármelyik másik is megteszi, ha a megfelelő hangulatban, teljesen kikapcsolódva, relaxálva ülöd meg. Segít azonban, ha a motornak van hasznos csomagtere és szélvédelme. Amiről itt beszélünk, az lényegében egy autó, amit nem használhatsz hóviharban.
5. Egy öreg járgány
Vincent Black Shadow, Honda CB160, Indian Chief, Suzuki X-6 Hustler, Henderson Four, amit akarsz. Ennek egy az elvbeszett ifjúságodból származó motornak kell lennie. Egy olyan érából kell származnia, ahol élni szerettél volna, ami valami fontosat szimbolizál neked, vagy egyszerűen csak önmagában gyönyörű. Egyszerre kell, hogy emlékeztessen arra, hogy milyen messziről jöttünk és hogy milyen sokat vesztettünk közben.
Ha van olyan kategória, amelyben sokunknak több motorja van a kelleténél, akkor az ez, amely természetes módon a gyűjtéshez vezet. Nekem például épp két motorom van ebből a kategóriából, de valószínűleg több lenne, ha lenne rá pénzem, vagy elég helyem a garázsban.
Ezzel eljutottunk egy másik filozófiai kérdéskörhöz: Lehet egy embernek túl sok motorja?
Az én válaszom erre igen.
Nagyra becsülöm a nagy, múzeum jellegű gyűjteményeket, amiket mások gondoznak, de én erre jómagam képtelen vagyok. Egyszer volt hét motorom és arra jöttem rá, hogy öt fölött a motorok kezdenek egy kicsit láthatatlanná válni. A megbecsülésem és a velük töltött időm olyan gyéren oszlik el, mint a német csapatok az orosz fronton. Emellett képtelen vagyok követni a biztosítást, az akkumulátor töltést, az olajcseréket.
Ellenkező esetben, jó-e, ha az embernek kevesebb, mint öt motorja van?
Nos, a paraméterek ügyes keverésével és párosításával lehetségesnek látszik, hogy kevesebb, mint öt motorral is ellegyünk egy dartabig, ahogy én is elvagyok most éppen, anélkül, hogy kapkodnunk kelljen a levegőt. Aztán itt van a pénz kérdés is.
Sokszor – diákéveim alatt, munkanélküliként, költözés közben, vagy amikor lakásra gyűjtöttem – volt, hogy csak egy, vagy két motorom volt. Néhány hónapig a leszerelésem után egyáltalán nem volt motorom.
Mikor -régen- az első nagymotoromat kellet választanom,az egyik barátom azt mondta, mindegy mit veszek elsőre, végül úgy is túra-endúrót fogsz venni. Most 11-év után beláttam, hogy igaza volt. Én helyedben vennék egy új BMW nagy Gs-t, az mindenre jó-a gond letudva egy életre. Ez a tuti befektetés.
Kedves Agárdi György!
Egy ideje foglalkoztat már egy kérdés, amire nem igen találom a választ. Keresgetem a következő “vasat”, és túramotorosként főként az ide célzott kínálat érdekel.
Az alapvető gondom a kategória. Túra-endúró vagy “túra-túra”? Persze tudom, hogy “ki kell próbálni és ami bejön, azt kell választani”. De amiről beszélek, a komfort, valójában csak egy-két teljes napos út után mérhető fel, amihez az embernek sem ideje, sem reális lehetősége nincs.
Ezt az oldalt kattogtatva ugrott be, hogy Ön abban a szerencsés (és irigylésre méltó) helyzetben van, hogy mind két kategóriából rendelkezik egy-egy minőségi darabbal, és ezen felül olyan túratapasztalatai is vannak ami alapján véleménye mértékadónak tekinthető.
Szívesen olvasnék Öntől egy bővebb írást a két kategória összevetéséről, de az is sokat segítene ha csak konkrét választ adna az alábbi három témát illetően.
Tehát túra-endúró vs. klasszikus túramotor.
1. elmélet: A túra-endúró egyenesebb testhelyzete egész napos utazás után is nagyobb komfortot nyújt mint a túramotor! Jelenlegi, komfortosnak kikiáltott motoromon (CB1300) a nap végén – főleg a sokadik nap végén -, már megfájdulnak a térdeim, és érzem a karjaimra eső súlyt is. Úgy vélem, hogy ez a jelenség a hasonló felépítésű (csak jobban csomagolt) túramotorokon is jelentkezne, míg az endúrókon nem biztos. Itt viszont tartok attól, hogy a teljesen tehermentesített lábak és karok miatt minden súly a motoros fenekére koncentrálódik, és a hat-nyolcszázadik kilométer után oda fejti ki minden hatását. Emellett azt is látom együtt motorozásoknál, hogy az endúrós kollégák is elkezdik egy idő után lógatni a lábukat.
2. elmélet: A túra-endúrók hosszabb rugóútja jobban kezeli a magyar és közép-európai útminőségeket, és ez egyértelműen komfortosabbá teszi az utazást! Vajon tényleg és egyértelműen így van ez a gyakorlatban is? Egy “vakteszt” is tudná ezt igazolni? (Offroad szempontok nem érdeklenek.)
3. elmélet: A túra-endúrók hosszabb rugóútja által lehetővé tette puhaság kanyarokban, szerpentinen hátrányos! De vajon ezt egy közmotoros is tapasztalja épeszű szerpentintempónál is? Tudom, hogy ezt befolyásolja a beépített futómű minősége, de itt a kategóriából fakadó jellemzők érdekelnének.
Végezetül az is érdekelne, hogy Ön milyen (szakmai) szempontok alapján dönti el, hogy mikor melyik vasat viszi “táncba”.
Válaszát előre is köszönve, motoros üdvözlettel:
István
Amíg ‘csak’ a ZZR volt, azt hittem mindenre elég. Amióta ATV vel járom a környéket, látom miről maradtam le egy egy olyan túrán, ahol egy hívogató földútra nem mentem be – a motor alkalmatlansága okán.
Viszont eltelt úgy 15 év, hogy sor4-es túra-sportok és naked-ek voltak alattam: nehezen tudnám elképzelni a szerpentinezést egy nagyenduróval, ill. ha odajutok egy helyre kényelmesen vele, akkor vajon elég filigrán lesz -e ott barangolni, igazán szabadon.
Nem egyszerű – bár a tesztre kölcsönkapott KTM 990 adventure közelebb vitt kicsit a végső megoldáshoz…
Egyébként az én virtuális garázsom : Közepes méretű túra-sport, 800cc+ enduró, pillekönnyű pályamotor, akár 2T is, lés egy kétszemélyes ATV.
A virtuális garázs 50%-os állapotban tart a ‘3D állapot’ felé jelenleg 🙂
A helyzet szerintem az hogy az évek előrehaladtával átértékelődhetnek a motorozással kapcsolatos élmények, igy aki koránbban kezdi nagyobb az esélye hogy végig megy mind az 5 ön , aki peddig késöbb annak jobb esetben tura enduró, vagy sport túra és chopper jelenti a megoldást. 1 x Alsóörsön azt hallottam , ha megöregszel choppert veszel, ha meg is hülyülsz akkor trike ot:)
Azaz tequilában az igazság? 🙂
Igen,már megint egy praktikus magyar vonatkozású cikk.
Egy fenekem van,minek több motor???