Gyulafirátót

AG
2006 karácsonya vasárnapra esett. Talán a globális felmelegedésnek köszönhetően, vagy másért, de ez a karácsony éppen nem volt fehér. Napközben néha tíz fok fölé is emelkedett a hőmérséklet, így aztán cseppet sem csodálkoztam, hogy Tibortól pénteken ezt a levelet kaptam: “Holnap túrácska ! Start: 9:45h Érd Fehérvári u. 32. Bakony . . . Öltözz melegen !   “

KT
Ez a túra is ugyanúgy indult mint a múltkori, hétközben mondogattuk ha jó idő lesz kellene gurulni valahová szombaton. Az persze megint más kérdés, hogy én szerdán a Velencei-tó, pénteken Dobogókő környékén motoroztam. Mivel kb. egy hónapja voltam Infantrival (és a kedvesével) Gyulafirátót környékén, Zoli a képeket nézegetve kíváncsi lett a környékre, ezért javasolta ezt uticélnak. Feltettem a fórumba és elküldtem néhány cimborának a tervem, de végül csak 5-en indultunk nyugatnak.

AG
Tibor a levelet az Africa Twin márkaklub fórumára is feltette, de szombaton délelőtt csupán öten gyűltünk össze Zolinál. Tibor Gyulafirátótra invitált minket, ahol sár nélkül, murvás talajon lehet endurozni a harckocsik gyakorlóterén.

A hetesen indulunk Fehérvárig, azon is együnk ki Fehérvárról, de elfordulunk Sárszentmihály felé, majd Sárkeszi, Nádasdladány, Ősi, Berhida. Ismerős a környék, ifjabb koromban többször erre kerékpároztam a Balaton felé, hogy elkerüljem a hetes nagy forgalmát. Itt jöttünk a gyerekekkel is Balaton túrázni, amikor elmúltak 10 évesek majd 15 éve. Ott álltonk meg pihenni, annál a kútnál készült Krisztiről a fáradtan mosolygós fotó, valahol itt csípte meg Pétert az a méhecske. Vilonya és Sóly után a hajmáskéri Agip kútnál érünk ki a nyolcasra. Megiszunk egy kávét és elrágcsálunk egy kis csokoládét.

KT
Az út szokásos unalmasságát jól ellensúlyozta a páralecsapódás miatti csúszóssága, figyelni kell! Fehérvár után letérünk a főútról, jobban szeretem a kis falvakon át vezető másodrangú utakat, kevésbé unalmas és némileg biztonságosabb is.

AG
Hajmáskér
a gyakorló- és lőtérről nevezetes, amely még az Osztrák-Magyar Monarchia idején készült. A katonai telepet 1908-1911-ben építették fel a mezőgazdasági hasznosításra alkalmatlan hepehupás, lepusztult dolomittérszínen. A tüzérségi lövőiskola, lőtér, a “tábor” és létesítményei a monarchia állítólag legnagyobb katonai telepének a megteremtését jelentették. A hajmáskéri katonai bázist 1944-ben a németek, 1945 után a szovjet hadsereg használta. 1990. november 15-ig itt volt a Déli Hadseregcsoport dunántúli bázisa. Az országból kivonuláskor az első szovjet katonai szerelvény Hajmáskérről indult. Hajmáskér 1989-ig lassan öregedett, ekkor azonban a felszámolt helyi szovjet laktanyához tartozó tiszti lakásokat viszonylag olcsón kiárusították. A gyors ütemű bevándorlás megfiatalította a községet. Az utóbbi tíz évben a lakosság megduplázódott.

Tibor szerint voltak akik nem nagyon örültek ennek a kivonulásnak, mert az oroszoktól egy üveg pálinkáért bármit be lehetett szerezni. Rövid eszmefuttatás után, hogy vajon miért volt jó/rossz nekünk az ideiglenes ittartózkodás és hogy alakulnak majd a gázárak, beköszönök a mosdóba, ahol még ma is négy nyelven tájékoztatnak róla, hogy hogy kell a csapot használni.

KT
A 82-es főút alatt átvezető, harckocsiknak épített széles úton megállunk fotózkodni. Innen már csak egy gázfröccs a bányagödör, itt mindenki megfelelő ösvényt talál a paripájának, én megkeresem azt a pocsolyát ami már a múltkori túrára is adta azt a szép enduro-metál színt.

AG
A Bakony lábánál elterülő, közel Balaton nagyságú terület Közép-Európa legnagyobb kiterjedésű katonai gyakorlótere. A lőtéren a Magyar Honvédség és a NATO-országok alakulatai hajtanak végre parancsnoki és törzsvezetési – éleslövészettel egybekötött harcászati gyakorlatokat. A terület kezelője a várpalotai MH Bakony Harckiképző Központ. Ma szerencsére senki sem harcászkodik. Igaz, mi sem távolodunk el nagyon az úttól. Nem is kell, mert a Gyulafirátót közvetlen szomszédságában található murvabánya elegendő kihívás akár egy egész napra.

Mindenki motorozgat egy kicsit amerre kedve tartja. Tibor rögtön dagonyázással kezdi, mert neki megvan a kedvenc színe. A BMW-sek kissé óvatosabbak. Bagaméri az XT-vel mindenhova befér.

Időnként megállunk egy-egy karácsonyi fotót készíteni.

Tibor motorja beássa magát a laza talajba, mert nem vett elég lendületet a lejtő alján, így aztán a torna ma sem marad el. Az endurózásban hamar ki lehet melegedni.

Bagaméri messziről nekifut és neki sikerül megállás nélkül kijönni a gödörből.

KT
Sajnos kevés időnk van terepezni, mert korán sötétedik, ezért a hazautat kezdjük tervezgetni, de úgy ,hogy enni is szeretnénk valahol. Ez abból áll, hogy én nézem a térképet és diktálom a Gyurinak, aki beírja a GPS-be az útvonaltervet. Zoli közben némi éllel a hangjában megjegyzi, ha a GPS-en múlik nem eszünk! Nekem tetszik a módszer, ha odatalálunk az csakis az én érdemem lesz, mert én néztem a susogós navigációt, ha eltévedünk az viszont csak a Gyuri hibája lehet mert övé a műszer!
Tekergünk a falvakon át, most a kék BMW vezeti a sort, majd Zircen jobbra fordulunk, itt folytatódik a falvak-kanyarok sorozata.
Amikor feltűnnek a szélerőművek arra gondolok meg kéne nézni közelebbről valamelyiket. A település után a navigációs tisztünk némi hátulról jövő dudálásra gyorsan kitalálja a helyes megfejtést: jobbra index-satufék! Gyuri rengeteg képet csinál, néhányat a motorok mellé feküdve, ettől a ruhája némi endúrós mintát kap, ezt azonnal, persze kaján vigyorral arcunkon szóvá is tesszük neki, míg Ő csak mosolyog rajtunk.

AG

Hazafelé Zircnek indulunk a 82-esen, majd Bodajknak fordulunk. A Bakony az ország egyik legszelesebb területe, ha nem a legszelesebb. Csetény és Szápár között, a Bakony közepén már 3 szélerőmű épült. A szápári, 2005. augusztus végén átadott két megawattos Vestas szélkerék volt az első nagy teljesítményű szélerőmű Magyarországon. A csetényiek szintén két megawattos, 90 méteres rotorátmérőjű berendezések, ezeknél a toronyagy magassága 105 méter. 2008-ig még épül ide egy negyedik is. 2006-ban 8 darab Vestas típusú szélerőmű épült Magyarországon, és jelenleg 27 szélerőmű felállítását készítik elő.

Az erőművek bekapcsolásához legalább 3,5 m/s szélsebességre van </p>
<p>szükség, s akár 25 m/s-ig működhet, azaz termelhet áramot.

KT
A fotós szakkör után tovább indulunk Gánt felé, a falvak kihaltak, talán mindenki a karácsonyra készül. Az egyik településen a GPS balra akar vezetni minket, megállunk, hamar tisztázódik a hiba, de márkatársam máris igazolva látja lesújtó véleményét a műholdas technológiáról. Sőréd után mészkő dombok között kanyarog az út, mindannyian arra gondolunk milyen jó lenne megmászni ezeket, most nincs erre idő, de tavasszal még visszatérünk ide.

AG
Bodajkot elhagyva a 81-esen Székesfehérvár felé jobbra, majd Sörédnél Bicske felé balra fordulunk. Csákberény után az Oroszlányt jelző táblánál térünk le megint balra Gánt felé.

Gánton a templommal majdnem szemközt az út mellett áll az étterem, ahová bemegyünk. Nehéz eldönteni, hogy Theodora, Arany Ászok, vagy Jaegermeister a neve. Az is lehet, hogy valami negyedik. Elfoglalunk egy hatalmas kör alakó asztalt a nemdohányzó helységben és megebédelünk.

KT
Letérünk Gánt felé, itt Tamás kiválik a csapatból, siet haza. Végig bányatelepek között szalad az út, a hazai mészkőbányászat fellegvárában járunk. A főútcán van az étterem, ahol én már többször jártam. Tárkonyos szarvas leves, vadkacsacomb áfonyamártással, erdélyi fatányéros, bélszín erdeigomba mártással, hogy csak a főszereplőket említsem, finom, de nekem úgy tűnik egyre kisebbek az adagok…

Csákvárra vezető út is érdekes tájon vezet keresztül, érezzük, hogy még ide is vissza fogunk térni valamikor. Csákvár-Lovasberény-Alcsútdoboz. Kanyarok-szántóföldek-erdők. És persze csodálkozó autósok és falubéliek. Az Etyek felé vezető úton a golfpálya után megállunk egy magaslaton, jó időben messzire ellátni, most maximum az orrunk hegyéig. Itt húzodik a híres platánfa-sor, aminek képe ezen honlap fejlécén is látható. Elbúcsúzunk, mert már nem állunk meg hazáig. Biatorbágyon szétválik a csapat, mi Africások Sóskút – Érd felé kanyarodunk, míg Bagaméri és Agárdi urak az M1-es autópályát célozzák meg. Érden Zoli megáll tankolni, itt felvetődik egy lájhtos túra ötlete karácsony és szilveszter között, az Egri vár környékét néznénk meg Üröm közelében.

Letöltés

  Download GPS Data

A bejárt útvonalak Garmin MapSource térképei a Garmin GPS készülékekre feltölthető formában.

Kállai Tibor (KT) és Agárdi György (AG), 2006. december 23.

Tags:

Még nincs komment.

Szólj hozzá!