GPS: Ahogy én használom
Categories: Tippek trükkök
GPS alapok |
Én mérnökként munkámon keresztül kerültem először kapcsolatba a Globális Helymeghatározó Rendszerrel, ugyanis sokszor volt szükség ismert koordinátájú pontok megkeresésére pl. telekhatárok, objektumok, sarokpontok felderítéséhez. Hazánkban a földhivatali nyilvántartás ún. EOV (Egységes Országos Vetületi) rendszerben adja meg a Magyarország területén lévő tereptárgyak koordinátáit, melynek előnye, hogy egyetlen szelvényen, derékszögű koordinátákkal tudja ábrázolni az egész országot úgy, hogy a legnagyobb torzulás 100 km-en csak mintegy 5 cm. Alapesetben a GPS készülékek az ún. WGS-84 nevű forgási ellipszoidra vonatkoztatott koordinátákat használják, melynek minden pontja számszerűsíthető egy, az Egyenlítőtől mért szélesség valamint a greenwichi meridiántól mért hosszúság értékkel. A rendszer a magasságot az ellipszoid fölötti, annak felületére merőleges távolságként értelmezi.
A készülék |
A fentiek alapján, nekem olyan készülékre volt szükségem, amelyik ismeri konverziót a WGS-84 és az EOV rendszer között, ezért erre a célra a GARMIN GPS60-as készülékét választottam, mely térképkezelésre nincs felkészítve.
Természetesen ez a navigációs módszer közel sem olyan hatékony mint a térképes GPS-ekkel, de nagy előnye, hogy az ember természetes tájékozódóképessége nem csorbul, mindig képben van, míg bizony ha kizárólag csak a térképes navigációra hagyatkozom és ott valami zavar támad olykor szó szerint azt sem tudom merre van Észak és hosszú percekbe és több megállásba kerül a tényleges pozíció megkeresése. Azért ennek a módszernek megvannak a maga korlátai, így hamar elérkezett az idő, hogy a térképes navigációra is alkalmas eszközt keressek.
GPS vagy PDA? |
Ezzel együtt az örök dilemma is ott lebegett a szemem előtt: GPS vagy PDA? Én a PDA mellett döntöttem és egy ACER N35-ös, beépített GPS vevővel felszerelt készüléket választottam az alábbi személyes indokok miatt:
- Az ára (bruttó 85.000,- Ft.) lényegesen alatta van a térképkezelésre is alkalmas GPS-ekének,
- A térképek és a szoftver olcsóbban beszerezhetők hozzá, én régebben Destinatort, jelenleg az IGO-t használom és tökéletesen elégedett vagyok velük. Csak félve megjegyzem, hogy ezek a szoftverek és térképek feltörve is keringenek a neten persze törvénytelenül, de hozzáférhetők. Ez a GARMIN térképekről nem mondható el,
- Az előzetes útvonaltervezés persze nem olyan fejlett mint a csak GPS készülékeknél, de felhasználóbarát kezelőfelület miatt ez számomra nem jelent problémát.
- A PDA-ban beépített szoftveren keresztül MP3 lejátszót és filmnézőt is vásároltam. Én pl. rossz alvó és korán kelő vagyok, nekem ez fontos volt, mert egy készülékben ezek is benne vannak és legalább nem a plafont kell néznem ha nem tudok aludni.
- Külön memóriakártyán elektronikus könyveket is viszek, tehát olvasni is tudok, úhogy a motoron nem kell könyveket cipelnem.
- Fontos címek, telefonszámok is a PDA-ban vannak tárolva.
- Internet kapcsolat elérés esetén e-mailt tudok küldeni-fogadni és még böngészni is lehet vele
- A motoron való rögzítés és vízálóság már nem gond, pl. Touratech „PDA large handlebar bracket „ segítségével amit én már fél éve használok problémamentesen.
- Ezzel a rögzítési móddal még rossz útviszonyok között sem volt soha gondom, bár igaz, hogy a PDA mozgó alkatrészt nem tartalmaz.
- A gyárilag feltöltött POI-k bármilyen csoportosításban előhívhatók, és saját POI definiálása is lehetséges.
- Nagy előnye, hogy az itiner (már ha használ az ember) a PocketWordbe közvetlenül beírható, így a papírkezelés elmaradhat.
- Menet közbeni kezelhetőség nehézkesebb, mint a GPS készülékek esetében.
- Az LCD képernyő erős napsütésben nem látható olyan élesen, de ezt is meg lehet szokni, főleg ha a nap hátulról süt az zavaró.
- A PDA energiaellátását mindenképpen meg kell oldani, mert a GPS vevő üzeme esetén 2-2,5 óra üzem után az akkumulátor lemerül.
- Útpontok rögzítése nem megoldott.
- Track Log szintén nem kerül rögzítésre.
GPSdash |
Először is kell az adott országról vagy térségről egy jó minőségű, lehetőleg minél kisebb méretarányú térkép, melyen a hosszúság és a szélesség „vonalak” jelölve vannak és a térkép szélén a koordináták leolvashatók. Ez azért fontos, mert a térképünket kalibrálnunk kell, ehhez pedig ismert koordinátájú pontok szükségesek. Tapasztalataim szerint a Touratechnél kapható térképek a legjobbak ebből a szempontból a pontosságukat és méretarányukat tekintve.
Eleinte A4-es laponként szkenneltem be a térképeimet, de ez iszonyatos munkát jelentett és nehéz volt eligazodnom a sok szelvény között. Ekkor vezettem be azt a módszert, hogy fogtam a térképet, elmentem Kaposvárra és egy darabban beszkenneltettem az összes olyan autóstérképet azokról az országokról ahová úgy gondoltam a közeljövőben el szeretnék jutni. Ezzel az egy ország-egy térkép módszerrel áttekinthető lett a térképtáram. Ugyan terjedelmi korlát nincs a raszterkép nagyságát tekintve, de tapasztalataim szerint úgy 20 Mb-ig tudja a PDA kezelni a szelvényeket. Nekem a 150-200 dpi-s felbontás és a 256 színből álló színfelbontás tökéletesen bevált, ez kezelhető terjedelmű fájlokat eredményezett.
Ezután gondoskodni kell arról, hogy a térképet odategyük a válóságos földi helyére, azaz be kell kalibrálnunk, tehát ismert koordinátájú pontokat kell kijelölnünk a térképen a szoftver számára és meg kell adnunk a szélesség/hosszúság értékeket. Ekkor lesz jelentősége a pontos, jó minőségű térképeknek, mert a pontosság ettől a művelettől alapvetően függ. A fenti térképen bejelöltem négy lehetséges kalibrációs pontot (fekete négyzet) melynek koordinátái ismertek, hiszen szélességi és hosszúsági kör metszéspontjában van. A kalibráció egy Map Manager nevű, a PC-re automatikusan feltelepülő segédprogram segítségével történik, amelynél arra kell figyelnünk, hogy legalább két, egymástól lehetőleg ellentétes sarokban lévő kalibrációs pontot kell felvennünk úgy hogy azoknál se a hosszúság, se pedig a szélesség ne egyezzen. Én legalább négy pontot veszek fel, a térkép négy sarkában. Ha ezzel megvagyunk, összekötjük a PDA-t a PC-vel (szinkronizáljuk) és a memóriakártyára PDA formátumban átmásoljuk a térképet (nem sima másolás, hanem a Map Manageren keresztül!). A térképünk használatra kész, és a GPSdash2 automatikusan azt a szelvényt jeleníti meg amelyre éppen “megérkezünk”, ha több ilyen szelvény van, akkor azt veszi elő amelyiknél a legnagyobb a lefedettség. Ezután mindig látjuk a helyzetünket a térképen, és egy kis nyilacska jelöli a haladási irányunkat. Valahogy így:
Mit jelent ez a viszonylagos pontosság? A digitális térkép pontossága legroszabb esetben is 10-15 méter ezt navigáláskor nem érzékeljük, mert a GPS készülék a pozíciónkat mindig az útra teszi, maximum azt tapasztaljuk, hogy a nagykapu helyett a kiskapu előtt állunk meg. Az általam leírt módszernél azért más a helyzet itt a pontosságot az alábbi szempontok befolyásolják (rontják):
- A térkép vetületi rendszerének a pontatlansága ami a síkba történő vetítéskor jelentkezik,
- A térkép nyomtatásakor, sokszorosításakor fellépő torzulások,
- A szkennelésnél jelentkező torzulás,
- A kalibráció pontatlansága (nem pont a metszéspontba szúrunk),
- A képernyőn történő megjelenítés torzításai.
Tapasztalataim szerint ezzel a technikávl és a GPSdash2 szoftverrel egy M1:500.000 méretarányú térképnél 100-500 méteres pontosság elérhető, ami első hallásra soknak tűnik, de magán a térképen ez 0,2-1 mm ami szinte nem is érzékelhető, hiszen az utat jelző vonal vastagsága ennél nagyobb! Ajánlom mindenkinek aki szeret ilyen dolgokkal bíbelődni, úgy emlékszem a honlapról demo verzió is letölthető. Utoljára még megjegyzem, hogy az eszköz alkalmas pl. a GoogleEarth-ról levett műholdas szelvények kezelésére is, ezeken nem látni semmit, a PDA képernyőn viszont tökéletesen pontosak!
Egy hasznos apróság |
Még egy hasznos apróság aki a motorról szeretne fényképezni, vagy filmezni:
A tartó neve RAM MOUNT „ball joint adapter” és a kamera rögzítését az ebbe befogott „cameraadapter Ram Mount” oldja meg és a Touratech gyártja és forgalmazza. Én például a GPS-t és a PDA tartóit is erre rögzítem mert sokféleképpen állítható és könnyen egy mozdulattal leszerelhető. Nagyon szuper felvételek készíthetők pl. szerpentinen felfelé!
Motoros üdvözlettel:
Sulyi
Sulyok István (Sulyi), 2006. július
Én airis t 910-et használtam, szélvédőre nyálazni kell az autós tartót, de onnan aztán le sem jön. kb 4-5 órát megy egy feltöltésre igo-val és ha jól emlékszem kemény 40 ezer ft újonnan. tökéletesen megfelel, eső nem érheti.
GSX 1400 gyári fejidom alatt esőmentesen elfér. a pda-t a gyári autós befogóba teszem és kerékpár boltban kapható kormányrögzítővel szerelem fel.
ha kicsit is burkolt a motor akkor a szélvédő alatt a kerékpár rögzitővel a pda egyszerűen felfogatható. ACER 220 ig birja. teszteltem. a vizhatlanság pedig nem gond mert esőben ha jól helyezed el akkor szél elviszi felette a vizet és cak álló helytzetben csöpög rá és letörlöd. a hangját audioval a legolcsóbb átbeszélőhöz is hozzáteheted (LIDL, 1900 Ft/ a hátsó is hallja és zene is lehet mellette.
panda!
lehet de kicsit komplikált. a media markt-ban láttam olyan szettet,amivel a nem blootothos telelefont lehet átalakítani.
sziasztok
Egy egyszerűnek tűnő kérdés: sikerült már valakinek egy PDA-n futó Igo hangját bármilyen bluetooth headseten, drót nélkül a fülébe varázsolni ?
Üdv!
Én egy Yakumo Delta PDA-t és I-Go szoftvert vásároltam navigációra – tud valaki segíteni milyen "praktikákkal" tudom ezt túra-képessé tenni, ill. milyen kipróbált kész megoldások vannak erre (rögzítés/vízhatlanság) ?
Szia Barna!
Természetesen, ha tudok segítek Neked írj a dorcika@t-online.hu -ra ha gondod van. Üdv.:Sulyi
Szia Sulyi!
Nagyon tetszett az írásod, érdekes és érthető.Holnap neki is állok beszerezni a szükséges hardvereket és szoftvereket a motorom komfortosításához. Ha lesz kérdésem, zavarhatlak?
Baráti üdvözlettel, Vetró-Barna László vbl@c2.hu