Deutsche Alpenstrasse
Categories: Túratervek
Németországban hosszú múltra tekint vissza a témaútvonalak építése. Ezeket végigjárni nagyon sokáig tartana, ha mindenhol megállnánk megnézni az út menti látványosságokat, de tagadhatatlanul jók arra, hogy felhívják a figyelmet egy-egy tájegység történelmének jellegzetes, emlékeire és segítsenek abban, hogy az odavezető utakon se unatkozzon az utazó.
Deutsche Alpenstrasse – a német alpesi út |
Egy olyan útnak a megépítése, amely a turizmus fellendítése érdekében összeköti a Német Alpok völgyeit Berchtesgaden és a Bodeni-tó között egy Chimsee környéki ordos, doktor Knorz ötlete volt 1927-ben. 1933-tól a nácik a Német alpesi út tervét fontos nemzeti érdeknek kiáltották ki és 25.600 munkást vettek fel az ambíciózus terv megvalósítására: 105 hidat, 15 alagutat és 10 viaduktot kellett megépíteni, részben a tengerszint feletti 1735 méterig terjedő magasságban.
1939-ben már 257 kilométer volt nyitva a forgalom előtt, amelyből 117 kilométer meglévő utak újjáépítése, vagy folytatása volt. A háború megállította a projektet, de az építkezést 1950-ben újra kezdték. A kicsit megalomániás tervet megnyírbálták ugyan, de 1952-től 1962-ig újabb 59 kilométert építettek. 1964-ben még 85 kilométer hiányzott, és a mai napig nem fejezték be az öt kisebb szakaszt, így a Német alpesi út nem épült meg teljesen. Miután az ideiglenes utolsó szakaszt Tatzlwurm és Oberaudorf között 1982-ben befejezték a projekt csaknem feledésbe merült. Az 1999-ben alapított Német alpesi út szövetség hozta vissza a turizmus látókörébe a legrégebbi német látványutat. A 450 kilométer hosszú út vonalvezetését utoljára 2001-ben változtatták új és meglévő szakaszok beiktatásával. A Német alpesi út mára a világszerte az egyik legismertebb és legsikeresebb látványutak egyike és ma is az 1920-ban megfogalmazott küldetését teljesíti. |
A Deutsche Alpenstrasse nyugatról keletre |
Lindau (Boden See) – Oberstaufen – Großen Alpsee – Immenstadt – Illertal – Sonthofen – Tal der Ostrach – Bad Hindelang – Wertach – Grüntensee – Nesselwang – Pfronten – Weißensee – Füssen – Schwangau – Forggensee – Bannwaldsee – Steingaden – Oberammergau – Farchant – Tal der Loisach – Garmisch-Partenkirchen – Barmsee – Krün – Isartal – Sylvensteinsee – Achenpass (941 m.) – Weißach – Rottach-Egern – Tegernsee – Gmund – Hausham – Schliersee am Schliersee – Sudelfeldpass (1.123 m.) – Tatzelwurm vízesés – – Tatzelwurmstraße – Brannenburg – Inntal – A93 kereszteződés Nußdorf felé – Samerberg – Frasdorf – Aschau – Bernau – Grassau – Marquartstein – Tal des Tiroler Achens keresztezés – Unterwössen – Maserer-Pass (793 m.) – Reit im Winkl – Weitsee – Mittersee – Lödensee – Ruhpolding – Inzell – Saalachtal – Schneizlreuth – Schwarzbachwachtsattel (868 m.) – Biosphärenreservat Berchtesgaden – Ramsau – Tal der Ramsauer Ache – Berchtesgaden 450 km |
Miért megy az ember a Deutshce Alpenstrassera motorozni? Nagyjából a következőkért:
Szerpentinek
Kastélyok, várak, történelmi emlékek
- Neuschwanstein (II. Lajos kastélya a Füssen melletti Schwangauban)
- Hochenschwangau
- Herrenchimsee (II. Lajos kastélya a Chimsee szigetén, kis kitérőt igényel)
- Ettali Bencés Kolostor
- Berchtesgadeni kastély (a bajor királyi család rezidenciája)
Panorámautak, természeti látnivalók
- Bayerisches Oberland
- Chiemgau
- Walchensee
- Zugspitze
- Oberbayern
Települések
- Füssen
- Bad Heilbrunn
- Bad Reichenhall
- Bad Tölz
- Benediktbeuern
- Berchtesgaden
- Kaltenberg
- Garmisch-Partenkirchen
- Lenggries
- Kochel am See
- Oberammergau
- Wildsteig
- Steingaden
Az utazás |
Kezdjük utazásunkat Lindauban a Bodeni-tónál. Az út festői vidéken vezet az Alpokba, ahol az Allgäu üdülőterület fürdővárosai várnak minket – Oberstaufen és Bad Hindelang. A nagy kiterjedésű tóvidék Füssen környékén különleges látnivalót kínál – a romantikus Neuschwanstein és Hohenschwangau bajor királyi kastélyokat. Ezek Németország legszebb kastélyai.
Az út Felső-Bajorországban Oberammergau felé folytatódik, amely hagyományos homlokzatdíszítésű házairól híres. Röviddel ezután megtekinthetjük az 1330-ban alapított Ettali Bencés Kolostor kupoláját. Az út ezután a régió legfontosabb turisztikai látványosságához vezet – a Zugspitze, Németország legmagasabb csúcsa következik. Fogaskerekű vasúttal és felvonóval juthatunk fel a csúcsra. A Garmisch-Partenkirchen körüli terület ismert síterep.
Az út most a Wetterstein-hegységet követi egy darabig, a Walchen-tó partján kanyarog. Kochel am See-től a mocsaras tájakon haladunk át Benediktbeuernig. Itt érdemes meglátogatni a barokk kolostort és bazilikát az Anastasia kápolnával. Innen csupán néhány kilométer a wellness központ Bad Heilbrunn, majd Bad Tölz történelmi piactere, fürdőparkja és az Alpamare vizipark.
A Sylvenstein víztárolót keresztezve érjük el a Tegernsee-völgyet, Felső-Bajorország egyik legszebb panorámájával. Tovább haladva több tipikus bajor nevezetességet tekinthetünk meg, mint pld. Tatzlwurm Oberaudorf közelében.
A Chiemsee régió felé tartva érjük el sós forrásairól és sóbányászatáról világszerte ismert Bad Reichenhall fürdőhelyet. Az utolsó szakasz aztán Berchtesgadenen keresztül az osztrák határ közelébe visz, a Königssee-hez. A Watzmann és az Untersberg hegyek közé beékelt régió látványa a 450 kilométeres út méltó befejezése.
Letöltés | |
A Deutsche Alpenstrasse MapSource térképe a Garmin GPS készülékekre feltölthető formában. |
Linkek |
A DA honlapja | http://www.deutsche-alpenstrasse.de/ | ||
Egy útibeszámoló | http://www.quattro-boxer.de | ||
Egy másik útibeszámoló | http://www.jokko.de |
Agárdi György, 2006. július 30.
Még nincs komment.