Deutsche Alpenstrasse

Németországban hosszú múltra tekint vissza a témaútvonalak építése. Ezeket végigjárni nagyon sokáig tartana, ha mindenhol megállnánk megnézni az út menti látványosságokat, de tagadhatatlanul jók arra, hogy felhívják a figyelmet egy-egy tájegység történelmének jellegzetes, emlékeire és segítsenek abban, hogy az odavezető utakon se unatkozzon az utazó.

 Deutsche Alpenstrasse – a német alpesi út
Egy olyan útnak a megépítése, amely a turizmus fellendítése érdekében összeköti a Német Alpok völgyeit Berchtesgaden és a Bodeni-tó között egy Chimsee környéki ordos, doktor Knorz ötlete volt 1927-ben. 1933-tól a nácik a Német alpesi út tervét fontos nemzeti érdeknek kiáltották ki és 25.600 munkást vettek fel az ambíciózus terv megvalósítására: 105 hidat, 15 alagutat és 10 viaduktot kellett megépíteni, részben a tengerszint feletti 1735 méterig terjedő magasságban.

1939-ben már 257 kilométer volt nyitva a forgalom előtt, amelyből 117 kilométer meglévő utak újjáépítése, vagy folytatása volt. A háború megállította a projektet, de az építkezést 1950-ben újra kezdték. A kicsit megalomániás tervet megnyírbálták ugyan, de 1952-től 1962-ig újabb 59 kilométert építettek.

1964-ben még 85 kilométer hiányzott, és a mai napig nem fejezték be az öt kisebb szakaszt, így a Német alpesi út nem épült meg teljesen. Miután az ideiglenes utolsó szakaszt Tatzlwurm és Oberaudorf között 1982-ben befejezték a projekt csaknem feledésbe merült. Az 1999-ben alapított Német alpesi út szövetség hozta vissza a turizmus látókörébe a legrégebbi német látványutat. A 450 kilométer hosszú út vonalvezetését utoljára 2001-ben változtatták új és meglévő szakaszok beiktatásával. A Német alpesi út mára a világszerte az egyik legismertebb és legsikeresebb látványutak egyike és ma is az 1920-ban megfogalmazott küldetését teljesíti.

 A Deutsche Alpenstrasse nyugatról keletre
Lindau (Boden See) – Oberstaufen – Großen Alpsee – Immenstadt – Illertal – Sonthofen – Tal der Ostrach – Bad Hindelang – Wertach – Grüntensee – Nesselwang – Pfronten – Weißensee – Füssen – Schwangau – Forggensee – Bannwaldsee – Steingaden – Oberammergau – Farchant – Tal der Loisach – Garmisch-Partenkirchen – Barmsee – Krün – Isartal – Sylvensteinsee – Achenpass (941 m.) – Weißach – Rottach-Egern – Tegernsee – Gmund – Hausham – Schliersee am Schliersee – Sudelfeldpass (1.123 m.) – Tatzelwurm vízesés – – Tatzelwurmstraße – Brannenburg – Inntal – A93 kereszteződés Nußdorf felé – Samerberg – Frasdorf – Aschau – Bernau – Grassau – Marquartstein – Tal des Tiroler Achens keresztezés – Unterwössen – Maserer-Pass (793 m.) – Reit im Winkl – Weitsee – Mittersee – Lödensee – Ruhpolding – Inzell – Saalachtal – Schneizlreuth – Schwarzbachwachtsattel (868 m.) – Biosphärenreservat Berchtesgaden – Ramsau – Tal der Ramsauer Ache – Berchtesgaden
450 km

Miért megy az ember a Deutshce Alpenstrassera motorozni? Nagyjából a következőkért:

Szerpentinek

Kastélyok, várak, történelmi emlékek

  • Neuschwanstein (II. Lajos kastélya a Füssen melletti Schwangauban)
  • Hochenschwangau
  • Herrenchimsee (II. Lajos kastélya a Chimsee szigetén, kis kitérőt igényel)
  • Ettali Bencés Kolostor
  • Berchtesgadeni kastély (a bajor királyi család rezidenciája)

Panorámautak, természeti látnivalók

  • Bayerisches Oberland
  • Chiemgau
  • Walchensee
  • Zugspitze
  • Oberbayern

Települések

  • Füssen
  • Bad Heilbrunn
  • Bad Reichenhall
  • Bad Tölz
  • Benediktbeuern
  • Berchtesgaden
  • Kaltenberg
  • Garmisch-Partenkirchen
  • Lenggries
  • Kochel am See
  • Oberammergau
  • Wildsteig
  • Steingaden
 Az utazás

Kezdjük utazásunkat Lindauban a Bodeni-tónál. Az út festői vidéken vezet az Alpokba, ahol az Allgäu üdülőterület fürdővárosai várnak minket – Oberstaufen és Bad Hindelang. A nagy kiterjedésű tóvidék Füssen környékén különleges látnivalót kínál – a romantikus Neuschwanstein és Hohenschwangau bajor királyi kastélyokat. Ezek Németország legszebb kastélyai.

Az út Felső-Bajorországban Oberammergau felé folytatódik, amely hagyományos homlokzatdíszítésű házairól híres. Röviddel ezután megtekinthetjük az 1330-ban alapított Ettali Bencés Kolostor kupoláját. Az út ezután a régió legfontosabb turisztikai látványosságához vezet – a Zugspitze, Németország legmagasabb csúcsa következik. Fogaskerekű vasúttal és felvonóval juthatunk fel a csúcsra. A Garmisch-Partenkirchen körüli terület ismert síterep.

Az út most a Wetterstein-hegységet követi egy darabig, a Walchen-tó partján kanyarog. Kochel am See-től a mocsaras tájakon haladunk át Benediktbeuernig. Itt érdemes meglátogatni a barokk kolostort és bazilikát az Anastasia kápolnával. Innen csupán néhány kilométer a wellness központ Bad Heilbrunn, majd Bad Tölz történelmi piactere, fürdőparkja és az Alpamare vizipark.

A Sylvenstein víztárolót keresztezve érjük el a Tegernsee-völgyet, Felső-Bajorország egyik legszebb panorámájával. Tovább haladva több tipikus bajor nevezetességet tekinthetünk meg, mint pld. Tatzlwurm Oberaudorf közelében.

A Chiemsee régió felé tartva érjük el sós forrásairól és sóbányászatáról világszerte ismert Bad Reichenhall fürdőhelyet. Az utolsó szakasz aztán Berchtesgadenen keresztül az osztrák határ közelébe visz, a Königssee-hez. A Watzmann és az Untersberg hegyek közé beékelt régió látványa a 450 kilométeres út méltó befejezése.

A 305-ös út a DA befejező szakasza.

Letöltés  
A Deutsche Alpenstrasse MapSource térképe a Garmin GPS készülékekre feltölthető formában.
 Linkek
A DA honlapja http://www.deutsche-alpenstrasse.de/
Egy útibeszámoló http://www.quattro-boxer.de
Egy másik útibeszámoló http://www.jokko.de

Agárdi György, 2006. július 30.

Tags:

Még nincs komment.

Szólj hozzá!