Bad Hofgastein
Categories: Gurulások
Ha a legnépszerűbb motoros túracélpontot kutatnánk Európában, akkor alighanem a Grossglockner Hochalpenstrasse lenne a győztes. Aki már járt ott napsütéses szép időben az azért akar visszamenni, akinek pedig csak a sűrű felhők jutottak az azért, hogy megcsodálhassa a hófödte csúcsokat felhőtlen kék háttérrel. Nemrég megint elmentünk arra egy csapattal és bejártuk Ausztria legnépszerűbb látványútjait. Erre a túrára több mint tíz motor gyűlt össze. Eljött az ismerős és az ismeretlen, a sportos és a kimért, a fiatal és a meglett korú, a pontos és az örökké késő, szóval színes volt a társaság. Célunk semmi más, mint kanyarvadászat az osztrák alpok legmagasabb hegyein csupán annyi megállással, amennyi feltétlenül szükséges.
Túra útvonal |
1. nap | Budapest – M1 – Wienerneustadt – Höllertal – Wildalpen – Gesause Nemzeti Park – Admont – Bishpshofen – Bad Hofgastein | ||
2. nap | Bad Hofgastein – 311-es Zell am See – 168-as Mittersill – 165-ös Krimml – Gerlos alpesi út – Zell am Ziller – 169-es Wiesing – 171-es Wörgl – 170-es Brixental – Kitzbühel – 161-es St. Johann – 178-as Waidring – Haus Pillersee étterem – St. Ulrich a. Pillersee – 164-es Saalfelden – 311-es Zell am See – 167-es Bad Hofgastein | ||
3. nap | Bad Hofgastein – 167, 311, 107-es utakon Grossglockner panorámaút – Lienz – 108-as, Matrei – Felbertauern alagút és panorámaút – Mittersill – 168-as, Zell am See – 311-es, majd 167-es utak Bad Hofgastein | ||
4. nap | Bad Hofgastein – 167-es Bad Gastein – vasúti szállítás – Mallnitz – 105-ös Obervellach – Spittal – 99-es Gmünd – Maltatal Hochalmstrasse – Gmünd – 99-es Kremsbrücke – Innerkrems – Nockalmstrasse – Ebene Reichenau (benzinkút) – 95-ös Turrach – Predlitz – Tamsweg – Mauterndorf – 99-es Radstadt – Altenmarkt – 163-mas Wagrain – St. Johann – 311-es Zell am See felé – 167-es Bad Hofgastein | ||
5. nap | Bad Hofgastein – 167, 311-es St. Johann – 163-mas Altenmarkt – Radstadt – 146-os Schladming – Gröbming – Wiener Neustadt – Hegyeshalom – Budapest |
1. nap – 2006. július 29. |
Budapest – M1 – Wienerneustadt – Höllertal – Wildalpen – Gesause Nemzeti Park – Admont – Bishpshofen – Bad Hofgastein 700 km |
A kiutazáshoz Hegyeshalomig autópályáztunk, azt követően olyan mellékutakon terveztem az útvonalat, amelyeken egy méter egyenes sincs. A legegyszerűbb és legrövidebb útvonal, kevesebb, mint 600 kilométer a jól ismert S6-oson vezetett volna, amin Semmeringbe járunk, majd Leoben után az A9-es, azután a 320-as, Altenmarktnál a 163-mas, majd a 311-es és a 167-es. Ehelyett cikkcakkban, de Wiener Neustadt után a legszebb erdei utakon haladtunk célunk felé.
A Höllentalban a meredek hegyoldalak között kanyargó út két aszfaltcsíkjának a találkozását a középvonalon az idő kikezdte. A jég mély hosszanti árkot vágott az útba, amely egy motorunk vesztét okozta. Imre hátsó kereke megcsúszott ebben az árokban, majd megelőzve az elsőt a kanyart határoló betonkorlátnak ütközött Kaiserbrunntól csupán néhány száz méterre északra, épp azelőtt, hogy megálltunk volna ebédelni. Mentőt kellett hívnunk, amely Imrét Neukirchenbe szállította a legközelebbi kórházba. Ő egy kisebb töréssel megúszta, amely néhány hetes fekvéssel kiheverhető, nem úgy mint motorja, amelynek a vázán csúnya nyílt törés éktelenkedik. András elintézte a rendőrséget, ketten pedig a kórházba mentünk a mentőt követve, amíg a társaság nagyobbik része tovább haladt Mariazell és Admont irányában a hegyeken keresztül Bad Hofgastein felé. Szerencsére több kalandunk aznapra nem jutott. A kórházban elvesztett időt az autópályán hoztuk be. Az eset egyik fontos tanulsága, hogy az utazási biztosítás például azért hasznos dolog, mert mentővel hazaszállítani valakit kilométerenként 1.000 forintba kerül.
2. nap – 2006. július 30. |
Bad Hofgastein – 311-es Zell am See – 168-as Mittersill – 165-ös Krimml – Gerlos alpesi út – Zell am Ziller – 169-es Wiesing – 171-es Wörgl – 170-es Brixental – Kitzbühel – 161-es St. Johann – 178-as Waidring – Haus Pillersee étterem – St. Ulrich a. Pillersee – 164-es Saalfelden – 311-es Zell am See – 167-es Bad Hofgastein 314 km |
Reggel Zell am See és Mittersill érintésével Krimml felé indulunk. Ennyi motort nehéz a forgalmas utakon egy csoportban tartani. Gyakran lassítok, hogy a folyton előzgető sor utolérjen. Krimmlben a Pizzeria Cascata parkolójában állunk meg, közvetlenül az út mellett jobb oldalon. Motorral ide tanácsos beállni, mert többi parkoló kavicsos. Innen a helyi látványosságok, a vízesés és a Wasser Wunder Welt vízipark rövid sétával elérhetők. Közel két és fél órát maradunk. Kávézással kezdjük, majd meglátogatjuk a vízesést és megebédelünk.
A Krimml-i vízesés Európa legmagasabb vízesése. A gleccserből kiömlő hideg vízfolyam három részletben összesen 380 métert esik, mégpedig nagyon látványosan, végig egy hegyoldalon. A vízesés mellett 4 kilométeres gyalogúton lehet végigmenni és közelről megszemlélni a jelenséget. A belépő mindössze 1,5 euró. Az első szint kb öt perc séta a bejárattól, a második kb. 45 perces, a harmadik szint, vagyis a csúcs pedig kb másfél óra gyaloglással érhető el. Mi persze csak az első szintig jutunk el, de már itt is csurom vizesek leszünk a mindent elborító sűrű vízpermettől. Jól esett egy kis hűtés, mert aznap szikrázóan, forrón sütött a nap, aki tehette átöltözött, a cordura ruha helyett farmert vettünk fel.
Este Tamás is csatlakozik hozzánk. Azt meséli, hogy darabig rendőri kísérettel motorozott 70-nel a hgyek között, aztán megállították. Miután minden papírt rendben találtak a rendőr kivágta a tromfot, tört magyarsággal csak ennyit mondott: „kötözőszer”. Tamás bemutatta a mentődobozt, amitől aztán a pénzénél maradt és békésen elváltak egymástól. Az izzókészlet lett volna az adu ász, amivel még Tamást megfoghatták volna, de ezt még biztos nem vették magyar órán az osztrák rend éber őrei.
3. nap – 2006. július 31. |
Bad Hofgastein – 167, 311, 107-es utakon Grossglockner panorámaút – Lienz – 108-as, Matrei – Felbertauern alagút és panorámaút – Mittersill – 168-as, Zell am See – 311-es, majd 167-es utak Bad Hofgastein
242 km |
A Grossglockner alpesi utat kifejezetten a turisztikai célból építették. A projekt 1930-ban, a nagy gazdasági világválság idején vette kezdetét az első robbantással és abban az időben sok munkahelyet teremtett. Sokan beálltak követ törni, mert az útépítők fizetése a tanári fizetések háromszorosa volt. Íme egy példa arra, hogy mihez lehet kezdeni, ha kiürült a kassza és túl sok a munkanélküli. Az útépítés költségvetése 2005-ös pénzre átszámítva 70 millió euró volt, a kivitelezése félmillióval kevesebb (még egy dolog, amit eltanulhatnánk). Az építtetők kezdetben évente 120 ezer látogatóval számoltak, de már az első években is legalább háromszor ennyien jöttek. Az út manapság évente 1 millió látogatót fogad, ez Ausztria második leglátogatottabb nevezetessége a Schönbrunni-kastély után.
Visszaindulunk a körforgalomhoz, ezúttal Heiligenblut felé kanyarodunk, hamarosan elhagyjuk a déli fizetőkaput és befutunk a festői szépségű 1.301 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő faluba. A 15. századi gótikus templomba Karintia legszebb szárnyasoltárát megnézni járnak a látogatók. A hagyomány szerint itt őrzik egy kis üvegcsében Krisztus vérének egy cseppjét. A legenda szerint Konstantinápoly hitetlen utóralkodója sebet ejtett egy Krisztus képen, mire az vérezni kezdett. A vért felfogták egy kis üvegben, amely aztán kalandos úton ide keveredett.
Kicsit pihenünk, megint csoportba rendeződünk és Winkler, Lienz, majd a 108-ason Huben és Matrei után érkezünk meg a Hohe Tauern nemzeti parkon átvágva a Felbertauern alagúthoz, azon áthaladva pedig Mittersillbe. A 108-ason csupán végigszaladunk, de ez is elég ahhoz, hogy lássuk: ez Ausztria legszebb és legjobban motorozható útjainak az egyike.
Igyekszünk hazaérni, mert a nap egyik fontos programja még hátra van. Ma kerti grillpartit rendezünk Paliéknál.
4. nap – 2006. augusztus 1. |
Bad Hofgastein – 167-es Bad Gastein – vasúti szállítás – Mallnitz – 105-ös Obervellach – Spittal – 99-es Gmünd – Maltatal Hochalmstrasse – Gmünd – 99-es Kremsbrücke – Innerkrems – Nockalmstrasse – Ebene Reichenau (benzinkút) – 95-ös Turrach – Predlitz – Tamsweg – Mauterndorf – 99-es Radstadt – Altenmarkt – 163-mas Wagrain – St. Johann – 311-es Zell am See felé – 167-es Bad Hofgastein
299 km |
Gmündig visszagurulunk és a 99-esen tovább megyünk Salzburg irányába és Kremsbrücke-nél jobbra frodulunk. Erdők között szaladó keskeny úton közelítjük meg a Nockalmstrasse bejáratát Innerkremsnél. A 34 kilométeres fizetős látványút a Nock-hegység (Nockberge), vagy ahogy a helyiek néha hívják a Nocky Mountains egyik fő nevezetessége. A különlegesen jó infrastruktúra olyan, mintha csak motorosoknak találták volna ki. 6-8 méter széles útpálya enyhe emelkedőkkel és szellősen ívelt kanyarokkal, kiváló rálátás az útra és a hegyekre, közvetlenül az út mellett több kis vendéglátóhely várja az arra motorozókat. Az út két hegytetőn fut keresztül, előbb az Eisentalhöhe Bikers Pointot hagyjuk el 2.042 méter magasan, majd a Graupn-Höhe következik a Glockenhütte-vel 2.024 méteren. A menedékhely arról a harangról kapta a nevét, amely mögötte áll a hegyoldalban és amelyet megkongatva a kívánságod állítólag teljesül. Ez az igazi motoros találkozóhely és a Nockberge nemzeti park információs központja. Az ingyenes kiadványok között lapozgatva találok egy szép nagy térképet Karintia motoros útvonalairól enduro és off-road tervek is vannak benne – már nem jöttem hiába. A vendéglőben mormotazsírt árulnak. A kedves kis állatok magas víztartalmú és vitaminokkal teli fehér zsírját ízületi és rheumatikus bántalmak ellen javasolják. A hely szelleméhez ez a szuvenír illik a legkevésbé.
Ebene Reichenau a kijárattól egy kilométerre délre van. Kis kerülő ugyan, de itt érdemes tankolni, mert észak felé csak soká lesz kút az út mellett. A Turrach, Predlitz útvonal a 95-ösön legalább olyan szép, mint a Noki volt, csak egyenesebb.
Kirándulásunk legélvezetesebb szakasza a legtöbb motoros szerint a Nockalmstrasse volt. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a kanyarok íve nagyobb, mint a Grossglockneren és a forgalom lényegesen kevesebb. A Nokihoz vezető utak és az azt követően bejárt Turracher strasse egyaránt hozzájárultak a nap sikeréhez.
5. nap – 2006. augusztus 2. |
Bad Hofgastein – 167, 311-es St. Johann – 163-mas Altenmarkt – Radstadt – 146-os Schladming – Gröbming – Wiener Neustadt – Hegyeshalom – Budapest
650 km |
Hazafelé kisebb csoportokban megyünk. Van aki később indul, van aki az autópályát választja, én végig maradok a mellékutakon és kihasználom a lehetőséget, hogy ismét átszelhetem a Gesause nemzeti parkot és végigjárhatom a Wildalpen völgyeit. Visszamegyünk még a Höll völgyébe is, hogy trélerre tegyük Imre összetört motorját, majd Wiener Neustadtot megkerülve érjük el a magyar határt és kora este otthon vagyunk. Éjszaka megint hullámzó hegyi utakon húzott ideális ívekről álmodom.
Költségek |
Útdíjak
|
Hossza
km
|
Belépő ára
EUR/motor
|
Hol van
|
Grossglockner alpesi út
|
48
|
17
|
Fusch, Heiligenblut, 107-es
|
Nockalmstrasse alpesi út
|
35
|
4
|
Innerkrems, Ebene Reichenau
|
Gerlos alpesi út
|
12
|
4
|
Krimml, Gerlos, 165-ös
|
Malta völgy
|
29
|
8
|
Gmündtől Malta felé a Kölnbrein víztárolóig
|
Felbertauern panoráma út
|
36
|
8
|
Lienz, Mittersill, 108-as út, 5,3 km alagúttal
|
Vasúti szállítás
|
8.6
|
8
|
Bad Gastein és Mallnitz között
|
Térképek |
ADAC motorradtouren MR1, Österreich, 1:400 000
Michelin 730 National, Austria, 1:400.000
Könyvek |
Ausztria, Nyitott Szemmel, Kossuth kiadó Rt. 2002.
Letöltés | |
A bejárt útvonalak Garmin MapSource térképei és jellemző útpontjai a Garmin készülékekre feltölthető fromában. |
Linkek |
A Grossglockner, a Nockalmstrasse és a Gerlos honlapja | http://www.grossglockner.at/ | ||
A Krimml vízesés honlapja | http://www.wasserfaelle-krimml.at/ | ||
A Felbertauernstrasse és az alagút honlapja | http://www.felbertauernstrasse.at/ |
Agárdi György, 2006. augusztus 12.
Még nincs komment.