Az eldőlt motor felállítása
Categories: Tippek trükkök
Egyszer valakit vittem és egy fordulóban megálltunk, mert fényképezni akart. Amikor letértem az útról és fékeztem, akkor vettem észre, hogy az útpadka murvás és persze ahogy meghúztam a fékkart a kerék úgy csúszott ki alólunk, a motor oldalra dőlt és betemetett minket. Ott feküdtünk és vártuk, hogy a többiek jöjjenek és segítsenek. Jöttek is, de azt hiszed azért, hogy segítsenek? – Ááh, fényképezni!
A fenti kaland Tamással esett meg, amikor egyszer Rudit szállította. Laci is átélt egy hasonló esetet. Ők is ketten voltak, megálltak egy iskola előtt, ahol épp szünet lehetett, mert rengetegen ültek az épület lépcsőin. Leszálltak a motorról, amit Laci kitámasztott, de az oldaltámaszt nem hajthatta ki rendesen. A motor néhány másodperccel azután, hogy Laci elengedte és elfordult tőle eldőlt és szerencsétlen módon mindkettejükre ráesett, hogy mozdulni sem tudtak. Az iskolányi nézőközönség persze élvezte az ingyen showt.
Hasonló helyzetbe könnyen kerülhetnek – mint a fenti példa mutatja – gyakorlott motorosok is. A legkellemetlenebb, ha ilyenkor magunk vagyunk és egyedül kell felállítanunk a több mázsás vasparipát. Nézzük, mit ajánl a szakirodalom.
Carol Youorski tanácsai |
Az alábbi leírás Carol Youorski cikke alapján készült és az Internet BMW Riders lapon találtam – itt. A hölgy számos fotón demonstrálja hogyan állít fel különböző típusú eldőlt BMW motorokat. A legtöbb motoros fórum is ezt használja alaműként. Sokan hivatkoznak rá és mindenki, aki kipróbálta nagyon elégedett volt az eredménnyel.
A következőket kell tenni:
- Először is kapcsold ki az elektromosságot a leállító gombbal.
- Tedd a motort sebességbe, ha ez lehetséges. Így biztonságosabb lesz a művelet. Ha nem megy az sem nagy baj. Majd egy kicsit óvatosabban kell emelni, hogy eln ne guruljon oldalra.
- Ha a motor a jobb oldalán fekszik, hajtsd ki a kitámasztót, hogy majd könnyebb legyen majd megállítani a gépet, ha felemelted.
- Az ülés felőli oldalra állj, fordíts hátat a motornak és gugolj le. Az egyik kezeddel fogd mega kormányt és húzd a tankhoz amennyire lehetséges. A másik kezeddel keress valami stabilan megfoghatót az ülés alatt. Minél közelebb van a kezed a testedhez annál jobb.
- A fenekedet támaszd az ülés szélének. Ne túl magasra és ne túl alacsonyra. Az a fontos, hogy amikor majd emeled a motort csak a lábaddal kelljen emelni és ne szakadjon le a derekad.
- Ha készen vagy egyenesedj fel úgy, hogy csak a comboddal erőlködj. Kézzel kicsit rásegíthetsz. Vigyázz át ne billenj a másik oldalra. Minél magasabbra emelted a gépet annál könnyebb lesz.
- Ha úgy érzed, hogy így sohasem fogod tudni megemelni a vasat, akkor a fenekedet helyezd lejjebb, vagy feljebb, amíg kényelmesebbé nem válik a tartásod.
- A talpad alatt ehhez a művelethez olyan tajal kell, hogy legyen ami nem csúszik. A füves, vagy kavicsos talaj nem jó, azt előtte tisztídsd el, különben elcsúszhatsz és a motor visszaeshet.
- Ha a motor a bal oldalán feküdt, akkor ha már elég magasra emelted a sarkaddal ki tudod nyitni az oldal támaszt és arra visszaengedheted. Ha tartasz ettől a művelettől, akkor óvatosan megfordulhatsz és mindkét kezeddel megfogva a kormányt stabilizálhatod a motort mielőtt a szokott módon kitámasztod.
Ha a motor lejtős úton esett el, akkor extra nehézségek adódhatnak. Vagy nem lehet kitámasztani, vagy el akar gurulni. Ilyenkor kicsit ügyesebbnek kell lenned.
A csomagokkal eldőlt motort könnyebb felállítani és a benne keletkező kár is általában kevesebb.
Ha elestél, a motor felállítása előtt nyugodj meg egy kicsit és gondold át, hogy mit fogsz csinálni, nehogy valamit eltévessz. A legbiztosabb persze az, ha valaki segít a műveletben. Ha ketten vagytok, akkr a motort simán fel tudjátok emelni enélkül a trükk nélkül is.
Egy másik iskola |
A motoros rendőröktől egy másik technikát tanultunk. ők a földhöz közelebbi kormányt teljesen kifordítják a motorhoz képest előre, szemből gugolnak le és egyenes derékkal így emelik fel a járművet. Ugyanígy tanítják a hechlingeni enduróiskolában is.
Fotó Sulyok István
Egy gyakorlati példa |
Ez a motor itt lenn egy jégbordán csúszott el. Ketten egy pillanat alatt talpra állítottuk. Látszik ugyanakkor, hogy nem túl szakszerűen. Igaz a kulcsot kivettem és a motor sebességben volt, de az oldaltámaszt elfelejtettem kihajtani a nagy izgalomban.
Agárdi György, 2004. október 31.
Szép és jó hogy leírtátok ezeket, sőt egy harmadik technikát magam is tanultam a rendőröktől, csakhogy… Mire jó az olyan technika ami csúszós úton nem használható? Miért nem szól soha fáma arról, hogy a felállítás csak onnantól működik hogy végre leérnek az útra a gumijaid… Saját tapasztalat hogy nincs annál rosszabb mint amikor a “helyes” technikával próválkozva csak csúszik el fektében a motor, (vagy épp a lábad) ahelyett hogy emelkedne. Ha meg végre megtaláltad a pózt amiben megemeled, nem jól vagy helyezkedve, és nem tudod tovább emelni… Másfél órám ment rá egyszer hogy emelkedőn, csúszós körülmények között (nedves, porlós beton, akácvirággal hintve) talpra állítsam a vasam. Pedig a rendőrök képzésén a sajátot könnyedén felállítottam. Csakhogy ott lefogták nekem a kereket, hogy érje az aszfaltot.. Úgy könnyű volt. Hol van az aki végre kimondja, hogy nincs tökéletes technika… hogy van az a helyzet amikor meg vagy lőve… Vagy hol van aki bebizonyítja ennek ellenkezőjét? Mégsem pakolhatok akkora bukóvasat a motorra mint a safety hungary-soké, vagy a rendőröké… Azzal meghalnék BP-en belül…
Estem már én is motorral, sajnos. A gép egy 750-es Shadow, szárazon 230 kg körül van, megpakolva, feltankolva stb a 2.5mázsa felett van. A motor a bal oldalára dőlt, a bal oldalról állítottam fel a gépet, meglepően könnyű volt (a “másik iskola” szerint. Sohat segített, hogy van a motoron bukócső!
Sajna már az én vasam is volt fekvő helyzetben, egy sztenderre állítás folyamán sikerült elborítanom. Először is, ha csak tehetitek segítséggel próbálkozzatok, mert egy újabb eldőlés lehet, hogy még nagyobb kárt okoz mint az előző. Ha már minden kötél szakad csak akkor kezdjetek neki egy ilyen mutatványnak. Nos még az sem mindegy mekkora a gép, szerintem a felső határ úgy 2,5 mázsa körül van, e felett nem igen éri meg egyedül birkózni.
"sajnos" már próbáltam műveletet, működik. én annyival még kiegészíteném, hogy boruláskor a karburátoros motorok esetén gyakori gond, hogy "elönti" a benzin az úszóházat, és az befolyik a légszűrőházba is, minek következtében a motor nem akar elindulni, mert a benzin "megfojtja". Saját tapasztalatom, hogy ilyenkor a felállítás után érdemes azonnal megpróbálni beindítani a motort úgy, hogy indítózáshoz teljes gázt húzunk.