A motorozás egyedül is fun, de csoportosan, több motorral jobban élvezem. Megvannak persze a hátrányai, de azt a halom karaktert és érdekes arcot akikkel az évek során összefutottam kár lett volna kihagyni. Szóval ha tehetem társakkal megyek. Itt van néhány okosság, ami az utóbbi években rám ragadt ezzel kapcsolatban.
Milyen csoporthoz csatlakozz? |
Nyilván fontos az, hogy a társaiddal szót érts, tehát azok valamelyest hozzád hasonlóak legyenek. Számíts azonban arra is, hogy az út során fokozottabb stressznek lesztek kitéve együtt. Elkerülhetelen lesz, hogy időt veszítsetek egymás miatt, biztosan lesz olyan, hogy mások más ritmusban csinálják azt amit közösen kéne csinálnotok. Számíts rá, hogy ott fognak hagyni, vagy lassabban mennek, mint szeretnéd, vagy éppen más programot választanak mint amit te akartál. Szóval minél hosszabb az út annál nagyobb toleranciára lesz szükséged és társaidnak is el kell viselniük téged.
A technika hasonlósága is lényeges szempont, a chopperesek chopperesekkel érzik jól magukat, a túrások túrásokkal, a Hayabushások, vagy a Harleysek egymással. Egész más élmény 90-nél mellel levenni a szelet, miközben lobog a nyakamban a narancssárga kendő és a fejemen csak egy könnyű rohamsisak van, mint 160-nál felhúzott plexi mögött élvezni, hogy elkerül a szél. Jó ötletnek tartom a motor típusok köré szerveződő klubokat, mert itt legalább a technikai különbségek nem okoznak feszültséget.
Láttam jó példákat arra is, hogy nagyon különböző motorok tudtak együtt menni. Általában segít, ha a társaságban több hasonló sebességgel haladó gép van. Sokszor a különböző gépekkel motorozó csoportok más-más utat választanak. Mielőtt csatlakozol egy csoporthoz érdemes megbeszélni a többiekkel, hogy mit élveznek a motorozásban, milyen sebességekkel mennek különféle utakon, milyen szállást és programokat preferálnak.A kezdő motorosokat szívesen látják a gyakorlottabb motorozók. Kezdőként készülj fel rá, hogy esetleg lesznek nehézségeid, de godolkodj pozitívan. Mindenki volt kezdő. Ha tudják rólad, biztosan jobban vigyáznak rád.
Mekkora legyen a csoport? |
Nekem legjobban a 4-5 motorból álló csoport jött be ideáig. A nagy csoport hátránya a tetemes időveszteség a megállásoknál. Emellett nagyobb a kockázata annak is, hogy a csoport szétesik. A hátsók már 5 motornál is úgy érzik, hogy kb. 20-30 km/órával nagyobb az átlagsebességük. Ez az előzések miatt van, ahol ők törvényszerűen lemaradnak, majd a lemaradást mindig be kell hozniuk.
Mások a nagyobb csoportokat szeretik. Egy Harleys, vagy BMWs csapat például általában minél nagyobb annál jobb, ők azonban a – számomra a felvonuláshoz jobban hasonlító – visszafogottabb, autópályán is maximum 90-100as tempót kedvelik. A nagy csoport zárt alakzatot kíván, és egyedi szervezési megoldásokat, például biztosító motorosokat, amivel könnyebb megóvni a szakadástól a csoportot.
A motoros csoportban a következő szerepek fordulnak elő:
- Túravezető
A túravezető rendelkezik minden olyan információval, ami ahhoz kell, hogy a csoport célba érjen, legyen az szállással, evéssel, tankolással kapcsolatos. És neki kell gondoskodni arról, hogy ezt a csoporttagok tudják is. Legyen az írásos tájékoztató, eligazítás, vagy csak egy telefonszám, de a csoporttagoknak biztosaknak kell lenni abban, hogy valaki van, aki gondoskodik róluk és felkészült a kérdéseik megválaszolására. A túravezetőtől a többiek azt várják, hogy elképzeléseihez megszerzi a többiek támogatását.
- Vezető motoros
Amíg a túravezető jó tervező, addig a vezető motoros jó kivitelező kell, hogy legyen. A vezető motor megy elől és elől menni mindig többletfelelősség. Aki vezet annak navigálni kell, figyelni a csoport együtt tartására, az útviszonyokra és a sebességre. A vezető motorosnak gyorsan kell hoznia helyes döntéseket arról, hogy a csoport mikor milyen gyorsan menjen, mikor és hol álljon meg (esőre öltözéshez, tankoláshoz, stb.). A vezető motorosnak ügyelnie kell, hogy követik-e. Legalább azt a néhány motort, ami a háta mögött látszik együtt kell tudni tartania. Reagálnia kell arra is, amit mások közölni akarnak menet közben. Általában a legtapasztaltabb, vagy az adott útszakaszt jól ismerő motoros kapja ezt a szerepet, akiről feltételezhető, hogy helyesen navigál.
- Csoporttag
A csoporttagoknak legfontosabb felelőssége, hogy vigyázzanak az előttük haladóra és ne veszítsék el a mögöttük haladót. Ez különösen az autópálya kijáratoknál, útkereszteződéseknél, lámpáknál fontos. Ha valaki lemaradt, azt be kell várni ilyen helyeken, különben szétszakadás, keresgélés lesz az eredmény.
- Záró motoros
A záró motoros megy leghátul. Az ő felelőssége, hogy az esetleg valamilyen okból lemaradókat segítse. Meg kell oldani, hogy előre tudjon szólni az élen haladóknak és adott esetben visszafordítsa a csoportot. Ez általában mobiltelefonnal biztosítható. Tudnia kell az utat, hogy adott esetben vezethesse a lemaradókat. A záró motor feladatának az egyik nehézsége, hogy ő marad le mindig a legjobban, ezért sokszor nagyobb sebességre kényszerül, mint a többiek.
- Biztosító motoros
A biztosítók a túravezető mögött haladnak és ha a csoport útkereszteződésen, lámpán hajt át, akkor megállnak, hogy a keresztbe jövő forgalmat feltartsák, amíg az egész csoport elhalad. Miután ez megtörtént, a biztosítók felzárkóznak a túravezető mögé.
A csoportdinamika alapelvei itt is éppúgy érvényesülnek, mint más – munkahelyi, vagy családi környezetben. Egy szervezett csoportban az egymásnak és önmagunknak szerzett élmény lényegesen több lehet és elkerülhetjük a frusztrációt. A szakemberek szerint a csoportba keveredett ember bizonytalansága a helyét és szerepét illetően akkor oldható fel, ha választ kap a következő néhány alapkérdésre:
- Miért vagyunk itt, vagyis mit akarunk elérni így közösen?
(… felállítani a legjobb időmet 200 km-en … lenyomni ezerötöt egy seggel … hátradőlni és szabadnak érezni magam miközben ezt a Messerschmitt hangot hallgatom … megnézni minden látnivalót arra, amerre járunk … letenni a lábtartót minden kanyarban … stb.)
- Ki kicsoda és milyen szerepet játszik a csoportban?
Mint minden csoportban a hirtelen szerveződött motoros társaságban is kiosztásra kerülnek a szerepek, amiket feljebb megbeszéltünk. Ezekre szükség van, ha nincs megszervezve a dolog és formálisan kiosztva a szerepek, akkor informálisan fog megtörténni. Valakinek fel kell vállalni a felelősséget, különben a csoport hatékonysága csökken.
- Mit fogunk tenni?
Mindenki legyen tisztában azzal, hogy mi fog történni. Ezeket a találkozó helyszínén egy eligazítás során érdemes tisztázni.- Mi az úti cél, ahová mentek? Hasznos, ha van cím, telefonszám, esetleg térképvázlat papíron mindenkinél.
– Merre mentek? Autópályán, vagy mellékutakon?
– Hol kanyarodtok el mi felé? Legyen egy térképvázlatod, vagy az útiterved a túráról.
- Hogyan fogjuk megtenni?
Vagyis mik a szabályok, amiket mindannyian betartunk?
– Milyen sebességet tartunk? A maximális tempót érdemes egyeztetni, ezzel elkerülhetők meglepetések. Fontos, hogy a megbeszélt tempót mindenki magabiztosan tudja tartani. Ezt a leggyengébb motorhoz érdemes szabni.
– Milyen sorrendben megyünk? A kezdőket, vagy bármilyen okból várhatóan lassabban haladókat, pld. túramotorok között a choppereket célszerű rögtön az élen haladó túravezető után besorolni. Így könnyebb együtt tartani a csoportot.
– Hol állunk meg legközelebb? Érdemes tisztázni kinek kell először tankolni és mikor. A kis tank kapacitású motorokra jobban oda kell figyelni.
– Hogyan kommunikálunk? Ez főleg akkor fontos, ha valaki elveszett. A legelterjedtebb megoldás ma a kézi rádió adó-vevő (PMR), ami az utassal való beszélgetést és a motorok közötti beszélgetést is támogatja. Hasznos lehet mobiltelefonszámot cserélni. Ha van túravezető, akkor érdemes neki megadni mindenkinek a számát. Milyen kézjeleket használunk?
- Vajon egyetértünk?
A fentiek tisztázása azonban még csak a kezdet. Ellenőrizni kell, hogy a csoporttagok egyetértenek-e a fenti kérdésekben legalább egy elfogadható szinten. (Kérdés, észrevétel, más javaslat?) És csak ezután lehet ellőni a startpisztolyt.
Tisztáztuk mit akarunk, ki kicsoda, mit csinálunk, hogyan és volt rá pacsi is. Mehetünk végre. Itt van néhány szabály, amely segíthet abban, hogy biztonságosan haladjatok és mindenki jól érezze magát.
- Ne előzz, illetve csak akkor, ha ez feltétlenül szükséges – pld. ha biztosító vagy és fel kell zárkóznod, vagy ha át akarod venni a vezetést.
- Ha megelőzöd a vezető motorost, akkor vedd át a vezető szerepét is. Ha átveszed a vezetést, akkor a tájékoztasd a vezetőt arról, hogy miért teszel így. Használd a kézjeleket. Ilyen előfordulhat, ha meg akarsz állni a következő parkolónál, benzinkútnál, vagy jobban ismered az utat, stb. Ha szerpentinen akarsz döntögetni és gyorsabb vagy, mint az első motor, akkor inkább előzd meg, minthogy állandóan a nyakára fuss, vagy maradj le és hátul éld ki magad.
- A motorok közötti követési távolságot tartsd be, ez legalább két motornyi legyen.
- Jó, ha a motorok a sávon belül zippzár alakzatban követik egymást. Erősebb fékezésnél így az előtted haladó mellé futsz be. Amerikai autópályákon gyakra előfordul, hogy egy sávban két motor folyamatosan egymás mellett halad. Ez Európában tiltott dolog, szűkebbek a kanyarok és sokkal gyorsabb a közlekedés.
- Figyeld a mögötted jövőt, te vagy felelős azért, hogy ne vesszen el. Ha lemaradt volna, akkor várd be az útkereszteződésekben, vagy a lehajóknál.
- A saját tempódban motorozz, ne tedd ki magad veszélynek, ha úgy gondolod a csoport túl gyorsan halad. Előbb-utóbb megvárnak. Különösen veszélyes, ha a kanyarokat lassabban veszed és az egyeneseken akarod behozni a lemaradásodat. Ha ezt csinálod, előbb-utóbb nagy valószínűséggel kiegyenesítesz egy kanyart.
- Mindig tankold fel a motort teljesen, hogy ne miattad kelljen megállni legközelebb.
- Igyekezz, hogy ne rád kelljen várni a többieknek.
- Ha megálltok igyekezz úgy elhelyezni a motorodat a többihez képest, hogy ha véletlenül valamiért eldől, akkor ne döntse el a többiekét, mint a dominó.
- Megállásnál beszéljétek meg, minden rendben van-e, meddig álltok, merre mentek tovább, hol lesz a következő megálló.
Agárdi György, 2005. február 18.
No végre egy átfogó és ésszerű szabályrendszer! Ehhez sokat nem is kell hozzáfűzni, csak talán egyetlen dolgot: ha csapatban motorozol, SOHASE IGYÁL SZESZES ITALT! EGY SÖRT SE!
Máskor is büntetendő, hiszen nemcsak magadat veszélyezteted, de "kötelékben" ez fokozottan igaz! (Gondolok itt a motoros találkozókról hazafelé induló "búcsúsörözésre!)
Ha pedig a csapat egy másik tagja áhítozik a kívánt nedűre, KÉRD MEG vagy BESZÉLD LE RÓLA!
Ha mindezek ellenére mégis hörpöl valamit, egy dolgot tehetsz: messzire elkerülöd…