Tata és Majki-tó 2013.
Categories: Gurulások
Tigris új pecsétet kapott. Mostantól két évig megint szabadon szaladgálhat az utakon, műszakilag alkalmasnak találtatott. Ősszel leamortizáltam szegénykét. Ausztriából legutóbb első fék nélkül jöttünk haza. Szép nagy kerek összeg volt az olaj átömlesztés, az új gumik, fékek és a vizsga együtt.
A napokban a BMW is átment a teszten, most neki is van két éve a következőig.
A hirtelen jött tavasz egy száraz meleg hétvégével lepett meg minket április 27-28-án. Szombaton egy kicsit kertészkedtünk. Elültettem a foltos levelű babérsomot, amit a szülinapomra kaptam. Ekkor történt az is, hogy kipróbáltuk hogyan lehet házilag elkészíteni a KFC csirkét, aminek a receptjét a Youtube-on tanultuk meg a múlt héten.
Vasárnap körbenéztünk a garázsban, elővettük a motoros holmikat, kiszedegettük a téli béléseket és kigurítottuk Tigrist az udvarra három dobozzal, GPS-sel, fényképezőgépekkel felszerelve.
Programunk |
Útvonal | Program |
Budapest – Zsámbék – Szomor – Tarján – Tata – Környe – Majkpuszta – Csákvár – Vértesboglár – Budapest 171 km |
Szomor – pihenő a feszületnél ebéd: Pikant étterem Tata, Rodeó nap Tatán, kávé: Négy remete étterem, Majkpuszta, Kamalduli remeteség, Majkpuszta óceánrepülőink emlékműve |
Ezt az utat jártuk be a térképen.
Tata felé |
Az egyesről a pátyi elágazásnál jobbra fordultunk, aztán Zsámbéknál Szomor felé tartottunk.
Szomor és Gyermely között megálltunk a dombtetőn az út menti feszület közelében a Tigáz gázelosztónál.
A közeli kőkereszt mellett egy száraznak tűnő fa áll. Igazán talán nem száraz, csak később ereszt majd zöld leveleket, a Panoramion van róla lombos fotó is és a Google earth-ön is látszik a lombkorona árnyéka, de ilyenkor még drámai színezetű fényképeket lehet róla készíteni.
Tata előtt kereszteztük a vasútvonalat. Két RailJet is elhaladt előttünk ellenkező irányban. Azon tanakodtam, hogy vajon miről beszélgethetnek ezek a szép színű ES64U2 Taurus villamosmozdonyok a bécsi indóházban, miután letették a RailJet szerelvényeket.
Tata |
Tatán a Pikant étteremhez kanyarodtunk le. Kedveljük ezt a helyet. Valamiért jobban bejön, mint nagyobb tesója a Pikantó itt a szomszédban. A három dobozos nagy csomagtérben elfértek a bukósisakok, a térdvédők, meg egy kabát is.
Az étteremnek jelszóval védett WiFi hálózata van. A pincér elárulta a titkos kódot: “Egy-kettő-három-négy és a végén még egy ötös”. Működött, azonnal becsekkeltem a Foursquare-en és feltöltöttem három fotót, meg egy tippet a jövő nemzedék okulására. Előételnek töpörtyűkrémes kenyeret kaptunk. Ez volt a ház ajándéka, ami óvodáskorom délutáni uzsonnáira emlékeztetett. Olyankor már nem kellett sokáig várni és jöttek értem. Rendeltem egy nagy limonádét is gyümölcsszeletkékkel. Miután leszippantottam róla a vizet a pincér egy óvatlan pillanatban lenyúlta a gyümölcsöket. A séf saláta rántott husi cafatkákkal készül. Igyekezni kell, ha még ilyeneket akarsz enni, mert ha igaz a hír a kormány hamarosan betiltja az olajban sütött dolgokat. A Pikant egy plusz csillagot kapott tőlem azért, mert lehet kapni Almdudlert.
Egy bajor unokatesó. Ilyenen szeltük át többször is az Egyesült Államok nyugati részét. Erősen foglalkoztat a gondolat, hogy a keleti partot is bejárjam.
Ebéd után sétáltunk egyet a tóparton. Alig volt forgalom, az ugrálóvár üresen várta a látogatókat. A legnagyobb zajt egy arra tévedt sárkányhajó csapta.
Rodeó nap |
Ez a farmotoros régi igazi Ikarus 55-ös majdnem velem egyidős. 1960-tól alkalmazták a homlokfalba süllyesztett díszrácsot a lámpákkal egybeépítve. A süllyesztett díszrácsos változatot az “lóversenypálya” kivitelnek nevezték – ennyi köze van a rodeóhoz.
A bikarodeo arról szól, hogy a versenyzőnek 8 másodpercen keresztül kell fennmaradnia egy közel 1 tonnás bika hátán. A kötelező idő letelte után a bikát is és a versenyzőt is pontozzák. Mi motorozni jöttünk, ezért hamar továbbálltunk, de az eseményről sok fényképet lehet megnézni a TYUXI RODEO oldalán.
Az látványosságra felsorakozott a ménes.
A bokrok között lovas huszárok száguldoztak.
Aznap még az utcákon is lóháton közlekedtek.
Majkpuszta Négy Remete |
A Négy Remete Oroszlány közelében a 8119-es út mellett a Majki-tó partján áll.
Nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy valami ilyesmi nagyon hiányzik a garázsomból:
Netelnék kedvemre (a Négy Remete teraszán), ha nem lenne igen gyenge a jel. Csak a belső helyiségben a pult közvetlen közelében elfogadható.
Kamalduli remeteség |
A majkpusztai Kamalduli remeteség projekt az egyik legfurcsább befektetés, amivel valaha találkoztam. Jó, hogy fraknói gróf Esterházy Józsefnek sok pénze volt, rendben van, hogy a birtokába került valahogy egy romos templom mellette egy lepusztult kolostorral, de miért pont olyan figuráknak épített ingatlanokat, akik állítólag nem beszéltek senkivel, az számomra rejtély. Én inkább olyanoknak építettem volna lakótelepet 1733-ban, akik sört főznek, vagy borászkodnak, esetleg gyógynövényekből készítenek illatszereket, ha már csak ahhoz értenek, vidám beszélgetéssel telnek napjaik, esténként pedig együtt borozgatnak.
Az építkezés nagyjából 1770-ig tartott, kiborító lehetett 40 évig kerülgetni a malteros vödröket. Őszintén nem is csodálkozom rajta, hogy csupán 12 évvel a projekt befejezése után, 1782-ben II. József feloszlatta az egész Kamalduli rendet. 1806-ban gróf Esterházy Károly posztógyárnak adta bérbe a területet. Egy soron következő gróf, ezúttal Esterházy Móric 1860 körül vadászkastély céljára átalakíttatta át az ingatlant, megint később mezőgazdasági központ lett, aztán világháborúk pusztították, 1964-től meg egy darabig középiskolások.
Az első szakállas néma szerzetesek 1735-ben érkeztek ide és ugye nem egészen 50 év múlva 1782-be vége is lett a dolognak, tehát hosszan tartó hagyományokról nem beszélhetünk. Hogy II. József miért döntött a feloszlatás mellett, azt nem tudjuk, mint ahogy arról is csak találgatás folyik, hogy vajon mi minden történt a magas falakkal körülzárt lakótelepen.
A legújabb projekt turisztikai célokra akarja hasznosítani a kamalduli telepet EU és állami támogatással. Azt számolgattam, hogy a 16.000 Ft-os szoba árak mellett 10 szoba 100%-os kihasználtsággal és zéró OPEX költséggel kb. 15 év alatt hozná be ezt az összeget. Jobb befektetést is el tudnék képzelni a jelenlegi gazdasági helyzetünkben.
Van egy ezoterikus sztori, ami hozhat ide látogatókat, ugyanis a “felkért radiesztéták” állítólag dupla Szent György vonal kereszteződést találtak a lebontott templom helyén. Azt hallom Kínában ezt Sárkányösvénynek nevezik, mert ott ugye az ellenfélnek drukkolnak. Arról még folynak a tudományos viták, hogy ez most jó nekünk, vagy káros az egészségünkre. Az egyik iskola szerint a vonalak fölött tartózkodva feltöltődünk energiával, mások azt tartják, hogy ebből a feltöltésből is megárt a túlságosan nagy adag, itt lakni meg kifejezetten gáz, és talán ez okozta, hogy szegény szerzetesek a pletyka szerint nem nagyon jöttek ki egymással.
Jelenleg 10 remeteházat szálláshellyé alakítottak TV és rádió nélkül. Itt lehet érdeklődni.
Hazafelé |
A Majkpusztáról Csákvár felé vezető út nem sokat kanyarodik, de nagyon szép erdős tájakon vezet át és a burkolata egyenletes, sima. Csákvár, Vértesboglár, majd Bodmér után, nem sokkal Felcsút előtt, a 8126-os út mellett áll az első magyar óceánrepülők emlékműve. Endresz György pilóta és Magyar Sándor navigátor 1931. július 15-én új-foundlandi Harbour Grace repülőteréről indultak és semmi sem úgy sikerült nekik ahogy eltervezték. Az iránytű tönkrement, viharokba keveredtek, az üzemanyaguk Győr után elfogyott és végül egy kukoricásban landoltak itt valahol a közelben, ahol ma az emlékművük áll, a mátyásföldi repülőtér helyett. Mindezek ellenére a páros az 5.770 km-es utat 25 óra 20 perc alatt teljesítette és három világrekordot döntöttek meg aznap.
Otthon szépen lemostam Tigrist, mert hosszú útra készülünk. Legközelebb Elzászba megyünk együtt és gyanítom, hogy nem a legrövidebb úton.
Agárdi György, 2012.
Még nincs komment.