Motorgumi
Categories: Tippek trükkök
Nagyon szeretem a www.motorostura.hu oldalt, hiszen nagyon sok szép és érdekes túraleírást olvashatok itt. Ezért gondoltam arra, hogy motoros társaim biztonsága érdekében néhány szót említek a motorgumikról. Hiszen a biztonságos túrázáshoz nélkülözhetetlen a megfelelő motorgumi kiválasztása.
A meleg és száraz (bár ebben az évben kevésbé száraz) nyár után erősödik a lehűlés és csapadékossá válik az idő, beköszönt az ősz. Bár egy igazi túramotorost nem ingat meg, hogy „lóra” üljön holmi záporeső és hűvösebb idő miatt. A megfelelő motoros ruházat mellet – ugyebár nincs rossz idő, csak rossz felszerelés- fokozottan figyelni kell a motorunk állapotára különös tekintettel a gumikra. Hiszen a megfelelő tapadás nélkülözhetetlen, hogy biztonságosan hazaérjünk a túránk után. Mivel 10éve foglalkozunk gumizással, ezért szeretnék egy átfogó, tájékoztatást adni a motorgumikról és szerelésükről.
A motorgumi kiválasztásánál fontos szakember tanácsát kérni, mielőtt helytelen vásárlásba kezdünk. Hiszen a motorunkra megfelelő méretű, sebesség és súly indexű gumit kell felszerelni. Nem utolsó sorban a gumi profil kiválasztása is fontos tényező a vásárláskor. Nagyon fontos tudni, hogy egyes gyártók, mint például a Metzeler típus specifikusan gyárt abroncsokat egyes márkák modelljeire. Ezek a speciális gumik egy adott modellen működnek megfelelően, mind a tapadás, mind az élettartam tekintetében. A gyártók eltérő rendszert dolgoztak ki, arra, hogy ugyan az a gumi jól működjön gyors, hosszú autópályázáskor és gumigyilkos hegyi szerpentinezések alkalmával, de élettartamuk is megmaradjon, ne úgy, mint a verseny motorgumiknál.
A Metzeler Interact típusoknál a gumi vázszerkezete (karkasz) olyan speciálisan van szőve, hogy az egységes gumikeverék a gumiprofilon, más-más hőfokon dolgozik a súrlódás következtében. A laza szerkezet a középvonalban kevésbé melegíti a gumi anyagát, nem úgy, mint az oldalszerkezet sűrűn szőtt karkasza.
A Michelin 2CT jelzése, kétkomponensű motorgumit takar, a szerkezet egységes, viszont itt a kopóréteg anyaga eltérő. A kemény középső rész a kopásállóságot, az oldalsó puha gumikeverék pedig a biztonságos kanyarvételt hivatott elősegíteni. Mivel mind a két márka a prémium kategóriába tartozik, ezért tesztekkel, reklámkampányokkal próbálnak a motoros társadalomra hatni, hogy minél több vásárlót csábítsanak el a konkurenciától.
Néhány szó magáról az abroncsról, mit takarnak a jelölések:
150/70R17 M/C 69V
150 a szélességet mm-ben
/70 az oldalfal magasságot (a szélesség %-a)
R a radiális felépítést
M/C a gumi csak motorgumi (nem szerelhető másra)
69 súlyindex, jelen esetben max. 325kg-val terhelhető a gumi
V sebesség index, max. 240km/h-val mehetünk a gumival
Nagyon fontos a DOT szám különösen motorgumi vásárlásakor, hiszen többek között ez az utolsó négy szám határozza meg, hogy mikor készült ez a gumi.
1010 2010.10.hét
A gumi minősége 4-5 évig nem sokat változik, de nem érdemes 2-3 évnél idősebb abroncsokat felszereltetni. Hiszen gumikeveréken kívül a fent említett szerkezet is változhat. Természetesen, ha találunk egy jó vételt régebbi gumikra és nem vagyunk, kanyarhajhászok nyugodtan felszereltethetjük a karikákat motorunkra.
Rétegek
A gumi oldalfalán a további felirat számos a laikusoknak kevésbé fontos információt tartalmaz. Ilyen például, hogy milyen anyagból és hány rétegben készült a vázszerkezet, valamint mi az a legnagyobb nyomás a legnagyobb terhelés mellett, amit még kibír az abroncs a teljes élettartama alatt.
Könnyű pont
Ha már megtaláltuk az általunk szimpatikusnak és pénztárcánkhoz illő márkát keressünk fel egy profi szerelő műhelyt, ahol az abroncsokat szakemberek szerelik fel, a megfelelő garázsipari berendezések és eszközök segítségével. Ha csak nincs vészhelyzet, mi magunk ne próbáljunk meg motorgumit felszerelni. Hiszen olyan külsőleg nem látható sérüléseket okozhatunk mind a felnin, mind a gumin, ami később baleset és életveszélyessé teszi a motorozást. Erről mit sem sejtve egy „időzített bombán” gurulunk.
Szerintem azt is kevesen tudják, hogy a piros vagy kék, fehér pontozások az abroncs nehéz vagy könnyű pontját jelölik. Amit a szelepekhez forgatva optimalizálhatjuk a centrírozási értékeket és csökkenthetjük a keréksúlyokat. Fontos, hogy minél kevesebb súly kerüljön fel a felnire. Ha márkás gumit választunk és a felnink is jobbfajta, akkor optimalizált kerék kiegyensúlyozással elérhető, hogy egyáltalán semmi súly ne kerüljön a felnire.
Szeretnék bemutatni egy gumicserét egy BMW R1200GS Adventure-on, barátom Kun Dani a minap járt nálunk az Ő motorján mutatnám be a folyamatot.
Dani a motorjára a Metzeler Tourance EXP-t motorgumit választotta, nekem is ilyen van fent, ezért tanácsoltam neki is ezt, mert tudom róla, hogy kemény motoros és nem izgatja, hogy jön az eső, nem majrézik a hidegtől sem. Viszont fontos számára a megbízható gumi és a tökéletes tapadás. Na, ez a gumi az, amit a legjobb hideg és nedves időben egyaránt.
A teljes gumicsere megközelítően 30perc volt, hála annak, hogy a hátsó kereket öt darab csavar fogja és csak az első kerekekkel kellett „bajlódni” egy kicsit.
Lenyomó lapát
Műanyag befogatók
A szerelőgép szorításában
Műanyag védő a szerelővason
Szerelővas
Motorgumi szelep
A szelepház behúzása
Forgás irány
Automata fúvató
Elektrohidraulikus befogató
Felni adatok
Kézi csavarbehajtás
Meghúzási nyomatékadatok
Leszereltük a kereket, – a motor megáll a saját középtámaszán – , kollégám kicsavarta a szeleptűt, majd a guminyomás elengedése után a szerelőgép lenyomó lapátjával leroppantotta a pántról az abroncsot. Itt fontos a rutin, nehogy sérülést okozzon a felniben a lenyomó lapát éle. Ezt követően a műanyag szerelőpofák szorításában rögzítésre került a kerék a szerelőgépen. A szerelőfejbe bekerült a műanyag védő, nehogy lehúzza a gép a festéket a pántról a motorgumi lefejtése közben. A szerelővas is műanyag védővel van ellátva, amivel a gumit felfeszítjük a szerelő fejre.
A régi gumi leszerelését követően, szabadulunk a szeleptől is. Majd behúzzuk az új szelepházat szintén műanyag szelepház behúzóval. A szerelőpasztával előkészített motorgumi a forgásiránynak megfelelően kerül felhelyezésre. Majd a felfújó berendezés pár tizeddel több levegőt juttatva az abroncsba gondoskodik a megfelelő felni/gumi, egyesülésről.
Ha ez megtörtént a gép automatikusan a beprogramozott nyomásra kalibrálja a kereket, jelen esetben 2,9bárra. Ezt követően a centrírozás (ez megszünteti, hogy rázzon a kormány, valamint, hogy instabil legyen a motor) következett. Az elektrohidraulikus felfogató szorításában és a lézeres paraméter bevitelnek köszönhetően garantált a tökéletes kiegyensúlyozottság. A kerék készen áll a beszerelésre. Az Autodatából kikeresett nyomatékokkal meghúzott kerék biztos nem esik ki a helyéről.
Az első kerék szerelése sem bonyolultabb, csak egy kicsit időigényesebb, mivel itt meg kell emelni a motor elejét, valamint le kell szerelni a féknyergeket, hogy kiszerelhető legyen. Ha már a féknyergek a kezünkben vannak, érdemes egy pillantást vetni a fékbetétekre is. Dani ezek tökéletesek. A gumi le-fel szerelési procedúra ugyan az ebben az esetben is. Csak a kiegyensúlyozáshoz kell használni más speciális felfogatókat és centrírozó gépet. A Haweka Pro Bike szettnek köszönhetően itt is sikerült „nullára” a centrírozás. A kerék a helyére került, a nyomatékok feszítik a csavarokat, fékpróba.
Első kerék kiszerelés
Fékbetét kopottság ellenőrzés
Profi felfogó készlet
Mkp. centrírozó felfogatója
Centrírozás
Centrírozás után mindig „0”
Dani meg boldogan ül a nyeregbe, immáron az új papucsokkal felszerelt motorján.
Még néhány jó tanács:
- Új gumival ne száguldozz, menj pár száz kilométert, hogy bekopjon
- Végezz te is fékpróbát, mielőtt kimész a forgalomba
- Láncos meghajtású motoroknál érdemes a szerelés alkalmával a láncfeszességet is ellenőrizni, ha kell beállítani. Valamint a láncot bezsírozni.
Műhelyünkben minden adott a motorgumik felszerelésére, a profi centrírozó szettünknek köszönhetően a motortípusok 99%-át tudjuk kiegyensúlyozni. Tapasztalt kollégáinknak és Hofmann gépeinknek (www.hofmann.hu ) köszönhetően sérülésmentes a szerelés és tökéletes a centrírozás.
Megcsúszásmentes közlekedést kívánva,
Chili Riders, 2010. szeptember 21.
Még nincs komment.