15 nap Alpok Németh Zitával
Categories: Gurulások
15 nap alatt az Alpok körül,
avagy két hét motorozás az osztrák-svájci-francia-olasz Alpok legszebb tájain
Az ötlet 2008 elején született meg: hová is mehetne máshová nyaralni egy kalandvágyó fiatal házaspár egy csodaszép Suzuki Marauder VZ 1600-assal, mint az Alpokba? Az időpont adott volt és a „nagy alpesi túrakönyvek” alapján a legideálisabb: június utolsó és július első hete, mint a várhatóan legszárazabb időszak a hegyvidéki övezetben. Mivel mindketten a magas hegyek szerelmesei vagyunk, nem tudtunk dönteni, hogy melyik régiót részesítsük előnyben, ezért aztán úgy döntöttünk, bevállaljuk és körbemotorozzuk az egész Alpokot.
A nagy körutat kb. egy-másfél hónapos, alapos előkészület előzte meg: mivel a szerpentinezés-hegyiutakon kanyargás mellett a látnivalókat sem akartunk kihagyni, napra pontosan megterveztük az útvonalat és a programot, hagyva időt a pihenőkre, ebédelésekre, szájtátásra, fényképezésre. Átlagosan 300-500 km-rel számoltunk egy napra, maximum 7-8 órás motorozással. A szállásokat előre lefoglaltuk interneten keresztül, ami jó megoldásnak bizonyult és nagyon kényelmes volt – sosem kellett azon görcsölnünk estefelé, hol is töltsük az éjszakát.
Vízesés Bad Gastein közepén
1. nap (június 21. szombat) |
Székesfehérvár-Graz-Villach-Mallnitz-Bad Gastein-Zell am See kb. 560 km |
Verőfényes napsütésben, reggel fél 9 körül indultunk el a nagy kalandra. Motor felpakolva: két hétre elegendő ruhatár – persze mosással kalkulálva –, esőruhák, szerszámok, fényképezőgép, GPS stb. két oldaltáskába, egy hátsó hengertáskába és egy tanktáskába sűrítve. Két hétig ez lesz az otthonunk!
Délután egy óra körül a karintiai Griffen vára mellett megpihentünk egy ebédre, majd 3 óra tájban elértük a Mallnitz-Obervellach-i vasútat, ahová felpakoltuk a Marát és 15 euroért átvittek minket a hegyi alagúton keresztül Bad Gastein-be. Az első szájtátás itt következett: a híres fürdővároska kellős közepén hatalmas vízesés zúdul a mélybe, két oldalán a sziklákon szebbnél-szebb épületek, hotelek. Pazar a látvány! Innen már csak egy ugrás volt Zell am See, ahol az első két éjszakát töltöttük. Este levezetésképpen még sétáltunk egyet a tó partján, és már ekkor irigyeltük a sógorokat csodaszép környezetükért.
2. nap (június 22. vasárnap) |
Zell am See-Hochalpenstrasse (Grossglockner)-Lienz-Mittersill-Krimml vízesések-Zell am See kb. 300 km |
Reggeli közben örömmel nyugtáztuk, hogy a meteó zavartalan napsütést ígért aznapra, ugyanis mára a Grossglocknerre vezető Hochalpenstrasse volt betervezve fő programként. Hétvége lévén rengeteg motoros volt az utakon, méltán nevezik ezt a helyet „motorcycle heaven”-nek Ausztriában! A forgalom azonban egyáltalán nem volt vészes, a fizetőkapun is gyorsan átjutottunk, motorra a napijegy 18 Euro volt. Észak felől közelítve az első megálló az Edelweisspitze 2571 méteren – ebbe a kilátóba gyakorlatilag szinte csak motorral illetve gyalog érdemes felmenni, a szűk és kanyargós útra csak kevés autós vállalkozott. A kilátás lélegzetelállító, rálátni a Grossglocknerre, Zell am See-re. Érdemes délelőtt korán érkezni, ekkor még nem képződnek felhők és zavartalanul lehet gyönyörködni a panorámában. A szerencsések (mi is közéjük tartoztunk) még igazi vadonélő mormotával is találkozhatnak az út szélén, a havasi gyopár mellett ez a másik nagy jelkép ebben a régióban. Ezután továbbkanyarogtunk a Franz Josef Höhe kilátóhoz, ahonnan közelebbről is megcsodálhattuk a 3798 méteres Grossglockner csúcsot, valamint az alatta húzódó Pasterze gleccsert, és persze mormotákból itt sem volt hiány.
Edelweisspitze, háttérben a Grossglockner
Egy Üvegtigris-szerű büfében elköltött wurst-os ebéd és pihenő után a nap utolsó állomásaként még ellátogattunk a Krimml vízesésekhez, amely egy 400 méter magasból több lépcsőn át lezúduló látványos víztömeg. A kánikulában jólesett a több helyen ránk fröcskölődő permet, és rengeteg giccses-szivárványos fényképet is sikerült készítenünk. A „motorcycle heaven”-nek még ez is része volt, mivel a parkolóban külön motorosoknak felállított csomagmegörző szekrényekben 1 euro ellenében lehetett elhelyezni a bukósisakot és motorosruházatot, így az 1-2 órás sétára rövidnadrág-pólóban vághattunk neki a 30 fokban. Ja, és az 1 euro-t használat után visszaadta a szerkezet – na, erre mondják, hogy magasfokú szolgáltatás!
Krimml-vízesés szivárvánnyal
3. nap (június 23. hétfő) |
Zell am See-Mittersill-Jenbach-Brenner hágó- St. Leonhard-Moos-Landeck kb. 380 km |
Ez a nap a dél-tiroli olasz hágók napja volt: Zell am See-től a Brenner-hágóig egy kis szakasz kivételével szinte végig autópályáztunk, ami után felüdülés volt visszatérni a magas hegycsúcsok és szerpentinek világába immár az észak-olasz részen. Először a Jaufenpass hágót (olaszul Passo Giovo) hódítottuk meg 2094 méteren, majd a hágó egyik kisvendéglőjében elköltött finom ebéd után továbbmeneteltünk a tekintélyt parancsoló Timmelsjoch-hágóra (Passo Rombo). Meredek zöld hegyoldalak, látványos hófoltok, mély völgyek mélyén legelésző Milkatehenek kísértek minket a sziklás csúcsok felé egészen 2509 méterig, ahol végül egy alagúton át jutottunk át a hegy túloldalára. Ezen a szakaszon el kellett ismernünk, hogy az olasz sofőrök tényleg nem mindennapiak: egy távolsági busz simán tartotta velünk a tempót a kanyarokban, majd egy üres platós kavics-szállító kisteherautó úgy lelőzött bennünket, mint a szél… Pedig tényleg nem mentünk lassan! Az éjszakát az osztrák Landeck városában töltöttük, itt ért minket az első zápor az út során, de szerencsére már a szálláson voltunk, a motor pedig a fedett garázsban. Holnap irány Svájc!
Jaufenpass, Olaszország
4. nap (június 24. kedd) |
Landeck-Pfunds-Davos-Tamins-Andermatt-Meiringen-Hasliberg Reuti kb. 360 km |
Az éjszakai esőnek reggelre szerencsére már nyoma sem volt, napsütésben hagytuk el Ausztriát és értünk át Svájcba. Ami meglepő volt elsőre az az, hogy az osztrákok pedantériája után a svájciak egy fokkal kevésbé tüchtig-ek, értsd nincs mindenhol milliméterre pontosan levágva a legelőkön a fű, a házak rendezettek, de nem úgy néznek ki, mintha egy Lakáskultúra katalógusból húzták volna elő őket. Úgy tűnt, hogy sokkal nagyobb összhangban élnek az Alpokkal, illetve nem ők uralják a hegyeket, hanem tisztában vannak vele, hogy a hegyek uralkodnak felettük és ezért nagyon tisztelik őket. Szimpatikus hozzáállás! Ezen a napon három nagyobb hágót hódítottunk meg: a Flüelapass-on (2383 m) testközelből láttunk június végén még jégtáblás hegyi tavat, majd az Oberalppass (2044 m) után a Sustenpass (2224 m) és a Steingleccser következett.
Valahol a hágó utáni szakaszon ért minket az ebédidő: egy útszéli piros teraszos-lakókocsis Grill Bárba tértünk be, ahol egy nagyon jófej 40-50-es pasas vitte a boltot és készítette a kaját: kolbászt sajttállal. Amíg mi jóízűen falatoztunk, lefényképezte a felcuccolt motorunkat és elénk tett két vastag fényképalbumot tele motorokról készült fotókkal. Kiderült, hogy az elmúlt egy-két év alatt az összes hozzá betérő motorosról illetve a motorjáról készített egy fotót és ezeket gyűjtögeti. Mondta, hogy ha visszatérünk egyszer, keressük meg a fotónkat és írjunk alá pár sort neki. Megígértük, így lesz! Kora este értünk a szállásra, Hasliberg-Reuti-ba, egy hamisítatlan svájci faházba, ahol a szobánknak olyan pazar kilátása volt, hogy négy nap alatt sem tudtunk betelni vele… (És az egyetlen, ami hiányzott, az a balkon volt…)
5. nap (június 25. szerda) |
Hasliberg Reuti-Interlaken-Wengen-Stechelberg-Schilthorn-Meiringen-Aareschlucht kanyon-Hasliberg Reuti kb. 200 km |
Svájci kalandozásaink második napján úgy éreztük, hogy kell egy olyan pihenős nap, amit nem végig a motoron töltünk, így esett a választás a Schilthorn-ra és a gyalogtúrázásra. Az időjárás is partner volt ebben, nem győztük magunkra kenni a naptejet! A Schilthorn 2970 méteres csúcsára 3 kabinos felvonóval lehetett feljutni, természetesen sok kicsi japán turista kíséretében. A felvonó díja elég borsos (kb. 15 ezer forint per fő), de a látvány abszolút megér minden pénzt: lélegzetelállító innen a panoráma a három svájci „nővér”, a Jungfrau, a Mönch és az Eiger több mint 3000 méter magas csúcsaira. A Schilthorn még két dologról híres: 1. itt található a híres forgó étterem, amely 360 fokos fordulatot tesz meg, miközben az ember megebédel, így a kényelmesebbeknek sem kell lemondaniuk a látványról, valamint 2. itt forgatták az egyik 007-es James Bond film hegyi jelenetét. Ez már a túrázók és a sasok világa, mi sem hagyhattuk ki és lefelé gyalog tettük meg a 4. és a 3. megálló közötti szakaszt.
Kilátás a Schilthorn-ról a 3 nővérre
A kb. másfél órás gyaloglásra bakancs nélkül nem is érdemes elindulni, mert a túristaösvény egyes részeit még mindig hószőnyeg borította, ami abszolút felüdítő volt a nyári tűző napsütésben. Napszemüveg és kalap kötelező! Kicsivel lejjebb a sokadik siklóernyős startja után Ádámnak már rendesen fájt a szíve, hogy a motoron nem lehetett elhozni az ernyőjét, ezért megfogadtuk, hogy ide egyszer tuti visszatérünk még repülési célzattal!
“Turaösvényen” lefelé a Schilthorn-ról
A nap levezetéseképpen végül még ellátogattunk az Aareschlucht-kanyonba, ami gyalogosan oda-vissza kb. egyórás program, de klausztrofóbiásoknak nem ajánlott, mert a folyó feletti pallók szűkebbnél-szűkebb hasadékokon vezetnek keresztül – kalandos és gyönyörű. Eddig ez volt az utunk egyik legszebb napja!
Aareschlucht-kanyon
6. nap (június 26. csütörtök) |
Négyhágós körút: Hasliberg Reuti-Grimselpass-Nufenenpass-St.Gotthardpass-Furkapass- Hasliberg Reuti kb. 250 km |
Előző este és éjszaka esett az eső, reggelre a felhők még maradtak, így volt alkalmunk felhőben is motorozni egy darabon. Mire felértünk a Grimselpass hágóra (2165 m) már sütött a nap és jégtáblák úsztak a kistavon a kellemes 20 fokban. Svájci utunk során itt futottunk össze az egyetlen másik magyar motoros házaspárral, akik Debrecenből jöttek és már a nyaralásuk végefelé tartottak. De jó, hogy nekünk a nagyrésze még mindig hátravan! Itt is lehetett mormotákat fényképezni – ezúttal nem szabadon élőket, hanem karámba kerítetteket –, a mosómedvék azonban sajnos nem mutatták meg magukat nekünk.
Motorosok a Grimsel-hágón
Továbbmentünk hát Ulrichen felé a következő, Nufenenpass nevezetű hágóra (2440 m), ami már Svájc olasz vidékére vezetett. A Szent Gotthard hágónál (2108 m) már inkább angolul és olaszul kértük ki az ebédünket, itt már nem a német nyelv használatos és a klíma is inkább mediterrán, mint hegyvidéki. Andermatt előtt aztán ráfordultunk a Furkapass hágóra vezető útra (2431 m), majd a hajtűkanyarba épült Belvedere Hotel-nél megcsodáltuk Svájc legnagyobb gleccserét, a Rhonegleccsert. Ismét készült jópár képeslap-jellegű fotó, majd a pihenő és a souvenir-vásárlás után a Grimselpass-on keresztül visszatértünk szálláshelyünkre. Így lett a négyhágós körútból végül öthágós körút.
Rhone-gleccser
7. nap (június 27. péntek) |
Hasliberg Reuti-Grimselpass-Münster-Brig-Visp-Tasch-Zermatt-Hasliberg Reuti kb. 250 km |
Reggel ismét szürke felhők takarták el a hegyeket a szobánk ablakából kinézve, így gyorsan felhívtuk Oszi haverunkat, hogy nézzen nekünk egy meteót, mire számítsunk aznap. Érdemes volt megkérdezni, mert a borult idő csak Svájc középső részét érintette, a déli oldalon szikrázó napsütést ígértek. Utánajártunk és szerencsére bejött, köszi Oszi!
A Matterhorn elott a Gornergraton
Dél körül érkeztünk meg a Tasch nevű városkába, ahonnan már csak vasúttal lehetett eljutni Zermatt-ba, mivel onnan ki van tiltva mindenféle benzines jármű. Leparkoltuk hát a motort, átöltöztünk a parkolóban a kényelmesebb túraruhába és nekivágtunk, hogy meghódítsuk a Matterhorn-t. Svájcban legalább egyszer ki kell próbálni a vonatozást, már csak a panorámaablakos kocsik kedvéért is! Zermatt-ban valóban csak elektromos kisautók futkostak mindenfelé, még a taxi és a rendőrautó is ilyen volt, mókás egy látvány!
Bernáthegyi kutyák Svájcban
A vasúti pályaudvar mellől indult a Gornergrat csúcsra vezető fogaskerekű, ami kb. fél óra alatt szállított fel 3089 méter magasra (kb. 10 ezer forintért per fő). Innen tökéletesen elénk magasodott a 4478 méter magas Matterhorn jellegzetes háromszög alakjával, a nap ezerrel sütött, mi meg csak fotóztunk és fotóztunk és fotóztunk. Nem lehetett betelni a látvánnyal! Gleccserek, bernáthegyi kutyák kis rumoshordóval a nyakukban, hotel, csillagvizsgáló, ebéd a teraszon háttérben a Matterhorn-nal. Nem is kellett mára ennél több!
8. nap (június 28. szombat) |
Hasliberg Reuti-Interlaken-Spiez-Gstaad-Aigle-Martigny-Chamonix-Mont Blanc-Les Houches kb. 230 km |
Kicsit fájó szívvel mondtunk búcsút Svájcnak és elindultunk a francia Alpok felé. A táj németesből franciásba váltott, szőlőültetvényekkel tarkított hegyoldalak mindenütt, az út minősége is romlott az előzőekhez képest, de a hegyek és a szerpentinek standarden maradtak.
Háttérben a Mont Blanc
Fél kettő körül érkeztünk meg Chamonix-ba, a Mont Blanc lábához, az idő ismét kegyes volt, mert sütött a nap és nem takarták el felhők Európa legmagasabb csúcsát. Ha már ekkora mázlink van (már megint), naná, hogy nem hagyhattuk ki és megvettük a fejenként 38 eurós jegyet a Teleferique felvonóra, amivel egészen 3842 méterig lehetett feljutni az Aiguille du Midi állomásra. A felvonó maga is egy lélekvesztő, fent aztán a látvány már olyan lefelé, mintha repülőgépen ülnél: szédítő a mélység! Ebben a magasságban már kevesebb az oxigén is, úgyhogy a hirtelen mozdulatokkal óvatosan kell bánni. Mi már néhány lépcső megmászása után is lihegtünk, miközben csodálattal bámultuk a profi hegymászókat és az 1-2 őrült siklóernyőst, akik egyenesen a Mont Blanc-ot használták starthelynek.
Siklóernyős a Mont Blanc felett
Ádám szíve meg majd megszakadt, mondanom sem kell. Innen nem nehéz a felhők fölé repülni, na! Azt hittük, hogy ezt a látványt már nem lehet fokozni, aztán a Les Houches-i hotelszoba elfoglalásakor kiderült, hogy mégiscsak lehet: a szobánk erkélye egyenesen a Mont Blanc-ra nézett (sőt a fürdőszoba ablaka is!), és miközben este a balkonon borozgattunk békésen, a színes siklóernyők csak úgy cikáztak előttünk szemtelenül a lemenő nap fényében.
Kilátás az Aiguille du Midi-rol 3842 méteren
9. nap (június 29. vasárnap) |
Les Houches-Flumet-Val d’Isere-Modane-Briancon-Cesana Torinese kb. 300 km |
Motorozás szempontjából talán ez a nap sikeredett a leghosszabbra és a legfárasztóbbra: a híres D902-es út első felét tettük meg kb. 8 órás motorozással. Széles és jól karbantartott utakra senki ne számítson ezen a szakaszon, a forgalom hétvége és jóidő lévén nagy volt, lassan lehetett haladni. A táj szépsége miatt azonban mindenképpen megéri beiktatni ezt a szakaszt! Jótanács: teli tankkal induljunk csak neki, mert magashegyi mellékút lévén ritkán lakott a terület, benzinkúttal pedig csak elvétve lehet találkozni. Plusz legyen nálunk aprópénz (10, 20 eurós bankjegy) vagy minimum bankkártya, mivel mind Svájcban, mind Franciaországban elterjedtek az önkiszolgáló (személyzet nélküli) benzinkút-automaták (jó esetben választható, angol nyelvű menüvel). Az Alpok legmagasabban lévő aszfaltos úton elérhető hágójára, a Col de l’Iseran-ra (2770 m) már erősen beborult ég kíséretében értünk fel, és éreztük, hogy ezúttal – szó szerint – nem ússzuk meg szárazon. Modane környékén aztán már szakadt az eső, az esőruhákat még időben sikerült magunkra venni egy útszéli fedett buszmegállóban. Szerencsére a 2645 méteres Col du Galibier hágón már ismét kitisztult az ég, a zivatar hamar elvonult. Este 8 óra felé érkeztünk meg az olasz oldalon lévő Cesana Torinese-beli szállásunkra és ezúttal sem kellett altató.
Col de l’Iseran-hágó a francia Alpokban
10. nap (június 30. hétfő) |
Cesana Torinese-Briancon-Guillestre-Cuneo-Tende-Sanremo kb. 350 km |
Az előző fárasztó és hosszú nap után úgy döntöttünk, hogy az eredetileg aznapra tervezett D902-es látványút második szakaszát lerövidítjük és a 2109 méteres Col de Vars hágó után áttértünk a D900-as főútra, ami az olasz oldalon S21-ként folytatódott tovább, majd az E74-esen délnek tartottunk: irány a tengerparti Sanremo! Bevallom, a 10. napra elfáradtunk annyira, hogy már nagyon vágytunk a két nap tengerpartra betervezett semmittevésre, így egyikünk sem bánta az útvonal-módosítást. Egyébként ez a rész is látványos, annyi csak a különbség a D902-eshez képest, hogy az út általában a völgyekben vezet, kikerüli a hágókat és kevesebb a szerpentin. Ennek köszönhetően gyorsabban is lehet haladni, így délután 4-re már meg is érkeztünk a sanremo-i Villaggio dei Fiori kempingbe, ahol egy teljesen felszerelt minikonyhás, fürdőszobás, TV-s, teraszos bungalót béreltünk ki az elkövetkező két napra.
Látkép a D902-es útról
11-12. nap (július 1-2. kedd-szerda) |
Sanremo & Monte Carlo kb. 0-80 km |
Ez a két nap a passzív pihenésről szólt: élveztük a napsütést ezúttal nem motoros-, hanem fürdőruhában, nagyokat csobbantunk a tenger hűs habjaiban és a kemping medencéjében, jóízűeket ettünk-ittunk, olvasgattunk, feltöltődtünk. A motor is igazán megérdemelt ennyi pihenést, mivel semmi panaszra nem adott okot az elmúlt 10 nap alatt. Ezért hálából két heverészés között szépen le is mostuk a kicsikét a kemping kerti slagjával, mert már igencsak ráfért, hogy kivakarjuk az út porából. Vándorösztöneink azonban nem haltak ki teljesen: „ha már ilyen közel vagyunk Monte Carlo-hoz, naná, hogy ezt sem hagyhatjuk ki” felkiáltással a keddi késő délutánt és estét a kaszinók és luxusyachtok miniállamában töltöttük. Az alpesi tájak után kicsit nagy volt a kontraszt, de mindenképpen lenyűgöző a város csillogása, fekvése, kikötője és rendezettsége. Motorosokat – a robogósokat nem számítva – nem sokat láttunk, Mini-ket és Ferrarikat viszont annál többet. A kb. 15. elsuhanó Ferrari után már immunissá váltunk és nagy egyetértésben megállapítottuk, hogy szép-szép ez a fajta világ, de nekünk szabadlelkű vándoroknak azért mégsem kéne.
Monte Carlo
13. nap (július 3. csütörtök) |
Sanremo-Savona-Alessandria-Piacenza-Brescia-Garda tó-Bolzano-Laion kb. 550 km |
A két nap feltöltődés után lassan elindultunk hazafelé: egy nap hosszú autópályázás következett, amit csak a Garda-tónál szakítottunk meg. A tó nyugati oldalán végigmotoroztunk a part mentén, időnként meg-megállva elnéztük a rengeteg szörföst és vitorlázót – hatalmas sportélet zajlik arrafelé. Bolzano-nál ismét elkapott minket egy futó zápor, de mire megálltunk volna felvenni az esőruhát, már el is állt. A szállásunk ezúttal Laion kis településén volt a Dolomitok kapujában, elsőosztályú volt a szoba hatalmas terasszal és kilátással a sziklákra, valamint a motor is fedett garázsban éjszakázhatott végre. Este még tettünk egy sétát a hangulatos kis faluban, ahol a házak már osztrák jellegűek (a terület az első világháború előtt Ausztriához tartozott, ezért minden olaszul és németül is ki van írva még ma is), és a templom körüli sírkertben kovácsoltvas síremlékek sorakoztak. Éjszaka átvonult egy esős front felettünk, de szerencsére reggelre ismét napsütésre ébredhettünk.
Panoráma az erkélyünkrol, Dolomitok, Laion
14. nap (július 4. péntek) |
Laion-Val Gardena-Passo di Sella-Cortina D’Ampezzo-Tolmezzo-Pontebba-Passo Pramollo kb. 250 km |
Az utolsó előtti napot a Dolomitokban csavarogva töltöttük. A „Strada delle Dolomiti” híres látványút, mi a Val Gardena völgy felől haladtunk kelet felé, érintve a következő 3 hágót: Passo de Sella (2240 m), Passo Pordoi (2239 m), Passo Falzarego (2305 m).
Dolomitok, Sella-hágó
A téli sportközpont Cortina D’Ampezzo mellett megpihentünk egy gyors ebédre, majd Tolmezzon át eljutottunk Pontebbáig. A nap vége kis izgalmakat is tartogatott: a motor tankja már szinte porzott, amikor végre találtunk egy benzinkutat Pontebba egyik utcájában – szerencsére nem maradtunk ott az út szélén az üres géppel.
Cortina d’Ampezzo látképe a Dolomitokban
Pontebbá-tól aztán északnak vettük az irányt az ausztriai Nassfeld sírégió felé, mivel az utolsó szállásunk az osztrák-olasz határon volt a Passo Pramollo hágón, már „csak” 1530 méteres magasságban. Az utolsó métereken elkezdett cseperegni az eső, de még épp időben megtaláltuk a hotelt és amíg szakadt, kiadósan megvacsoráztunk a szálló éttermében. Vacsora után elállt az eső, így még tettünk egy levezető búcsúsétát a környéken – érdekes volt a látvány, mivel pár hónappal ezelőtt februárban ugyanitt síeltünk, akkor még minden fehér volt, most pedig minden nagyon zöld.
Nassfeld-i sípályák nyáron
15. nap (július 5. szombat) |
Pontebba-Tarvisio-Villach-Graz-Székesfehérvár kb. 530 km |
Az utolsó nap a hazautazásról szólt, nagyrészben unalmas autópályán. A magyar határ átlépése után megállapítottuk, hogy akár csukott szemmel is észrevennénk, hogy átértünk a határon, az osztrák-svájci-olasz és magyar utak minősége között van némi különbség, ugye… Szerencsére motorral nem érzékeltük az olasz tengerpartról hazafelé tartó szombati turnusváltást és délután 4-re élményekkel telve, kellemesen elfáradva, épségben hazaérkeztünk. A Marauder végig nagyon rendesen, problémamentesen viselkedett a két hét alatt, a csomagtartó is bírta a strapát (még szép, egy Hepco&Becker-től nem is vártunk mást!), így mielőtt visszatoltuk volna pihenni a garázsba, elégedetten ölelgettük meg a paripát. A motorunk, ami a nagy kaland alatt egészen hozzánk nőtt és szinte eggyé váltunk vele, abszolút megérdemelte ezt a felejthetetlen, 4500 km-es körtúrát, amit minden vállalkozókedvű motorosnak egyértelműen csak ajánlani tudunk!
Hasznos blokk |
# |
km |
Útvonal |
Program |
1 | 560 | Székesfehérvár-Graz-Villach-Mallnitz-Bad Gastein-Zell am See | Griffen vára, Mallnitz-Obervellach-i vasút, Bad Gastein, Zell am See |
2 | 300 | Zell am See-Hochalpenstrasse (Grossglockner)-Lienz-Mittersill-Krimml vízesések-Zell am See | Grossglockner Hochalpenstrasse, Krimml-vízesés |
3 | 380 | Zell am See-Mittersill-Jenbach-Brenner hágó- St. Leonhard-Moos-Landeck | Jaufenpass hágó (Passo Giovo 2094), Timmelsjoch-hágó (Passo Rombo), Landeck |
4 | 360 | Landeck-Pfunds-Davos-Tamins-Andermatt-Meiringen-Hasliberg Reuti | Flüelapass (2383 m) ,Oberalppass (2044 m), Sustenpass (2224 m), Stein-gleccser |
5 | 200 | Hasliberg Reuti-Interlaken-Wengen-Stechelberg-Schilthorn-Meiringen-Aareschlucht kanyon-Hasliberg Reuti | Schilthorn (2970 m, kabinos felvonó), Aareschlucht-kanyon |
6 | 250 | Hasliberg Reuti-Grimselpass-Nufenenpass-St.Gotthardpass-Furkapass- Hasliberg Reuti | Grimselpass (2165 m), Nufenenpass (2440 m), Szent Gotthard-hágó (2108 m), Furkapass (2431 m), Belvedere Hotel, Rhone-gleccser |
7 | 250 | Hasliberg Reuti-Grimselpass-Münster-Brig-Visp-Tasch-Zermatt-Hasliberg Reuti | Zermatt, Gornerggrat, Matterhorn |
8 | 230 | Hasliberg Reuti-Interlaken-Spiez-Gstaad-Aigle-Martigny-Chamonix-Mont Blanc-Les Houches | Chamonix, Mont Blanc, Teleferique felvonó, Aiguille du Midi (3842 m) |
9 | 300 | Les Houches-Flumet-Val d’Isere-Modane-Briancon-Cesana Torinese | D902 Route des Grandes Alpes, Col de l’Iseran (2770 m), Col du Galibier (2645) |
10 | 350 | Cesana Torinese-Briancon-Guillestre-Cuneo-Tende-Sanremo | Col de Vars (2109) |
11 | 80 | Sanremo-Monte Carlo-Sanremo | Sanremo, Monte Carlo |
12 | 0 | Sanremo | |
13 | 550 | Sanremo-Savona-Alessandria-Piacenza-Brescia-Garda tó-Bolzano-Laion | Garda-tó, Laion |
14 | 250 | Laion-Val Gardena-Passo di Sella-Cortina D’Ampezzo-Tolmezzo-Pontebba-Passo Pramollo | Strada delle Dolomiti, Passo de Sella (2240 m), Passo Pordoi (2239 m), Passo Falzarego (2305 m), Passo Pramollo (1530) |
15 | 530 | Pontebba-Tarvisio-Villach-Graz-Székesfehérvár |
Szállások listája |
URL |
Zell am See – Pension Alpentraum | http://www.pensionalpentraum.eu/ |
Landeck – Pension Thialblick | pension.thialblick@aon.at |
Hasliberg Reuti – Pension Alpenblick | http://www.pension-molki.ch/ |
Les Houches – Chalet Hotel Les Campanules | http://www.hotel-campanules.com/ |
Cesana Torinese – Hotel La Ginestra | http://www.villaggiodeifiori.it/, lagine06@laginestrasnc.191.it |
Sanremo – Camping Villaggio dei Fiori | http://www.villaggiodeifiori.it/ |
Laion – Bed & Breakfast L’arca Di Noé | prenotazioni@arcadinoebb.com |
Pontebba, Passo Pramollo – Hotel Al Gallo Forcello Ristorante | http://www.forcello.com/ |
Költségek |
[EUR] |
Szállás (8 éjszaka) reggelivel (14) |
943 |
Étkezések (14 ebéd, 14 vacsora) |
555 |
Tankolás (23x) |
363 |
Belépődíjak (5) |
308 |
Útdíjak, vonatdíjak |
89 |
Autópályamatricák (2 – Ausztria, Svájc) |
36 |
Szuvenírek |
55 |
Összesen |
2.349 |
Utasbiztosítás (2 fő, 15 nap) – 15.000 Ft
Ha a fentieken kívül valamire még kíváncsi vagy a túrával kapcsolatban, keresd bátran Ádámot vagy Zitát az alábbi e-mail címen: nemeth.adam2@hdsnet.hu – szívesen segítünk!
Képek és szöveg: Németh Zita és Németh Ádám, 2008. augusztus
Én is hasonló túrán töröm a fejemet. A cikketek sokban fog segíteni. Köszi!
ZIta+Ádám! Gratula! Nagyon ügyes cikkírók vagytok, színes és érdekes, na meg hasznos az élménybeszámoló! Gyönyörű helyeken jártatok, és reméljük lesz még alkalmatok hasonló túrákra!
Korrekt beszámoló volt, a túra úgyszintén. Az angyalok mindig felettetek repkedtek :)) , de a szervezés is jeles. Gratulálok!
Még sok hasonló túrát kívánok Nektek, hasonló élményleírással együtt!
Gratulálok csodálatos körutatokhoz.