Utassal motorozni

 A kihívás

Utassal vezetni kihívás, éppúgy mint utasnak lenni.

Ritkán voltam abban a helyzetben, hogy motoron utasként utazhattam a hátsó ülésen, és azt kell, hogy mondjam elég félelmetes érzés volt, hogy gyakorlatilag semmi sem múlik rajtam. nincs nálam fék, vagy kormány, váratlan gyorsulásoknak és fékezéseknek vagyok kitéve. Előre csak akkor látok, ha kihajolok és abszolút ki vagyok szolgáltatva a vezető ügyességének ezen a kelleténél legalább eggyel több szabadságfokú alattam imbolygó szerkezeten, miközben az előttem ülő a fizikai lehetőségek határait teszteli. “Hej, lehetne lassabban egy kicsit!?”

Voltam viszont sokszor olyan helyzetben, hogy utast vittem. Volt aki nagy örömében, hogy felülhet mögém helyből nekirugaszkodott és azzal a mozdulattal akart felpattanni hátra, amit a cirkuszban látni amikor lovakra ugrálnak fel-le galoppozás közben. Akkorát rántott rajtam, hogy majdnem ráestem a 300 kilós motorral együtt. Tamás mondta egyszer, hogy mögötte már ült valaki úgy, hogy olyan érzése volt, mintha zongorát szállított volna a hátsó ülésen.

     

Utassal vezetni kihívás, éppúgy mint utasnak lenni. Összeszedtem tehát néhány jó tanácsot, amit kezdő motorosként én is szívesen meghallgattam volna.

 Felkészülés

Az utasunkat a legrövidebb próbaútra is érdemes úgy felöltöztetni, hogy egy esetleges bukás a legkevesebb kárt okozza benne. A bukósisak, a kesztyű és a csizma, vagy magasszárú cipő mellett legyen rajta olyan ruha, amely megvédi a forgó alkatrészeit egy viharos földetérés esetén a nagyobb ütéstől és a bőrét a horzsolástól. Hosszabb útra csak úgy vigyük el, ha rendesen fel van szerelve motoros ruhával, vesevédővel és van valami nála ami megakadályozza, hogy ronggyá ázzék. Kerülni érdemes a több méteres sálat, a magassarkú cipőt és mindent amin átfúj a szél.

 Felszállás előtt

Az olyan járműveken, amelyeken az ember viszonylag ritkán utazik jó ha kap némi információt arról, hogy mit kell csinálnia bizonyos esetekben. A repülőn elmagyarázzák az oxigénálarc használatát, a luxus tengerjáró hajón a próbariadót is végig kell csinálni a Florida és a Bahamák közötti csupán egy napos úton, a hőlégballonon fel kell készülni arra, hogy mit tegyél a ritkán sima leszállás alkalmával. A motoron is hasonló a helyzet. Aki keveset ült rajta, főleg aki először próbálkozik némi eligazítást igényel. Különösen fontos mindez, ha gyermeket szállítasz.

Nézzük át mit kell tudnia az utasnak mielőtt felszáll a motorra.

 Felszállás

Tanítsd meg az utasodat arra, hogy amikor felszáll, akkor csak függőleges irányban fejtsen ki erőt a motorra és rád, semmi esetre se oldalirányban. Ehhez legjobb, ha a lábát a lábtartóra helyezi és másik lábával függölegesen elrugaszkodik a talajtól, miközben kapaszkodik beléd, de nem rángat semmilyen irányban. A leszállást hasonlóan, csak visszafelé, a lábtartón felállva kell elkezdeni. Minél nagyobb súlyú az illető ez annál fontosabb.

Fel és leszállni a bal oldalon kell. Ennek az az egyszerű oka van, a bal oldalon van a motor kitámasztója és egy rosszul sikerült kísérlet esetén, ha az még ki van nyitva akkor megmentheti a motort a feldőléstől. A vezető is ott száll le és fel. Legtöbbször.

Ismerősöm (legyen a kódneve Zénó) mesélt egy esetet. Egyszer megállította a rendőr, aki a motor bal oldaláról kezdett közeledni ismerkedés céljából. Zénó tudván, hogy lehelletének kémiai összetétele esetleg felkelti a közeg gyanúját jobbra mászott le a motorról a távolságtartás érdekében. Ezzel megúszta az esetet, de megemlékezéseiben kitért rá, hogy ez a nagyon természetellenes mozgássor mennyi összpontosítást igényelt.

 Kanyarodás

Jó, ha az utas előre tudja, hogy a motor a kanyarokban dülöngélni fog, és mindenki jobban jár, ha ezt tényként elfogadja ahelyett, hogy megpróbálná erőteljes ellenkező irányba dőléssel korrigálni a dolgot. Az utas sokat segít azzal, ha a kanyarokban nyugodtan ül és hagyja, hogy együtt dőljön a motorral. A vezetőnek pontosan kell éreznie a motor súlypontját, ami pedig az utas oldalirányú mozgásai következtében jelentősen elvándorolhat. Ezek az oldalirányú mozgások kanyarban a legveszélyesebbek.

 Gyorsulás, fékezés 

Az utasnak fel kell készülnie a gyorsulásokra, fékezésekre, buckákra, tehát kapaszkodnia kell. A kapaszkodásnak motor típusoktól függően más a technikája. A Honda Goldwingen, ahol az utas kényelmes, karfás fotelben ül más a helyzet mint a sportmotorokon, ahol az utas bal kézzel a vezető ruhájának az elejét kell, hogy fogja, hogy egy erőteljesebb csuklómozdulatot követő gyorsulásnál el ne vesszen, és jobb kézzel a tankra érdemes támaszkodnia, ha nem akarja a vezetőt mineden egyes fékezésnél felkenni oda.

A motorok szilárdan rögzített, általában kényelmesen fogható kapaszkodókkal vannak felszerelve. Ez kötelező tartozék. A legjobb megoldás, ha az utas ezeket használja. Az összeborulás, meg a vezetőbe kapaszkodás (“mikor a test a testhez ér”) romantikusan hangzik ugyan, da aki már próbálta az tudja, hogy a bukósisakok gyakori találkozása miatt ez az élmény sokat csorbul.

 Kommunikáció

Kommunikációra menet közben is szükség lehet. Ha esetleg még nincs a motoron interkom, ami lehetővé teszi a kényelmes csevegést nagy zaj mellett is, akkor maradnak a jelek. Ez megállapodás kérdése. Marika például mindig Zoli bukósisakját szokta ütni, ha túl gyorsan megy. Lényeg, hogy megértik egymást.

Az interkom is csak egy bizonyos sebesség alatt használható, 140 fölött már akkora a zaj, hogy ez sem ér sokat. A legalapvetőbb dolgok, amiket meg kell tudni beszélni az engedély az elindulásra, amit az utasnak kell kiadnia és a lassítás, vagy megállás kérése, amit a vezetőnek azonnal célszerű komolyan venni, anélkül, hogy az okát előtte kivizsgálná. A fel és leszállásra viszont a vezető adja ki az engedélyt.

 Biztonság és egyéb elvárások

Vannak továbbá biztonsági kérdések, és egyéb a motorozással összefüggő dolgok amiket érdemes megbeszélni attól függően, hogy a motorosnak, vagy az utasnak milyen tapasztalatai, vagy éppen elvárásai vannak. Én például szeretem, ha az utas lába a lábtartón marad amíg le nem száll. Különösen jól esik, ha nem olvasztja rá a nadrágja szárát, vagy a csizmája sarkát a krómozott kipufogócsőre. Szeretem, ha integet a szembejövő motorosoknak, adott esetben helyettem is, ha épp nagyon leköt a gépészkedés.

Amikor Katitól – aki már nagyon gyakorlott utasnak számít – megkérdeztem, hogy milyen tanácsot adna kezdő utas társainak, azt mondta “- Készítsenek sok-sok fényképet menet közben és lehetőleg úgy, hogy az előttük ülő bukósisakja ne legyen benne a képben és azok nagyon élesek és jól komponáltak legyenek – különben balhé lesz.” Oops, ez bizony fontos – és én majd elfelejtettem.

 Mi változik a vezető számára?

Nos sokminden. Kezdem a jó hírrel: <jó hír eleje> A gumik a nagyobb súly miatt jobban tapadnak ha utassal megyünk. <jó hír vége>  Hahaaa, tehát jobban lehet gyorsítani, nagyobbat lehet fékezni és jobban be lehet dőlni a kanyarban – gondolnánk, de sajnos a Newtoni fizika törvényei kegyetlenül keresztülhúzzák számításainkat.

A gyorsulással óvatosan kell bánni. Utassal (főleg utassal plusz a hozzá tartozó csomaggal) mert még könnyebben felágaskodik a motor a hátsó kerekére, akkor is, ha ezt egyáltalán nem kívánjuk.

Fékezésnél kétségtelenül jobb a tapadás, de a nagyobb tömeg miatt ebből keveset tudunk kihasználni. Azért is jó, ha óvatosabban bánunk a fékkel. Az utas számára az erős fékezés a kihagyható élmények közé tartozik. Neked sem hiányzik, hogy a nyakadra csússzon, vagy lefejeljen. A fékutad tehát megnövekszik. A vészfékezést utassal érdemes biztonságos körülmények között egy kicsit gyakorolni elindulás előtt. Ez segít megtanítani az utasnak a helyes kapaszkodást.

A rugók a megnövekedett terhelés miatt jobban összenyomódnak, a lábtartó a talajhoz közelebb kerül, ezért kanyarban utassal könnyebb szikrát húzni az aszfalton. Ennek az utas ritkán szokott örülni. A legtöbb motoron ma már a hátsó rugók merevsége állítható. Keményítsd fel a rugózást, ha utassal mész. Ugyancsak nagyobb a terhelése a hátsó guminak. Jót tesz, ha egy kicsit nagyobb nyomást teszel bele a névlegesnél.

Hegymenetnél a gravitáció is tolja a motort, ezért lefelé menet nehezebb lesz lelassítani és felfelé menet – különösen ha a motor elég erős – még nagyobb az egykerekezés veszélye.

Összességében a motor kevésbé lesz robbanékony, gyakrabban kell sebességet váltanunk a megnövekedett tömeg miatt. A kisebb, 600-800 cm3-es motorok számára sokkal nagyobb a kihívás, ők az előzéseknél és hegymenetben általában érzékeltetik velünk, hogy egy személyre vannak kitalálva.

Nos ha mindezt figyelembe vetted, akkor már csak néhány apróság van hátra. Ha azt akarod, hogy együtt élvezzétek az utazást, vezess úgy, hogy az az utasod számára is ugyanolyan jó legyen, mint neked. Simán váltsd a sebességet, érzéssel gyorsíts és lassíts. Tudj róla, hogy 140 fölött hátul már eldurvulnak a meteroológiai viszonyok és igen nagy lesz a zaj. Kicsit fogd vissza magad a hegyekben és a kanyarokban. Mindez növelni fogja utasod biztonságérzetét.

És időnként kérdezd meg hogy érzi magát ott hátul, hátha tanulsz új dolgokat.   

Agárdi György, 2005. április

A következő rövid sztorit MGP-től kaptuk. Itt a helye:

Egy nagyon régi történetem még a sulibol: egy baráti találkozóra motorral érkeztem, jött pár új ismerős is. Egy leányzó sokáig sündörgött a motor körül, végül csak kibökte, hogy nagyon szeretne motorozni.
– Ültél már motoron??
– Még soha….
– Na jó, menjünk egy kis kört a város körül, lényeg, hogy kapaszkodj, és mindig arra dölj amerre én..OK??
-Persze, menjünk!
Elindultunk, még a városon belül volt egy kis affér, mikor a külső sávon épp elhaladtam egy belső sávon közlekedő busz mellett, de közben egy megállóból épp elkezdett kiállni egy másik busz. Fékezni már késő volt, inkább egy nagy gázzal átlöttem a kettő között… épp, hogy elfértünk.

Kiérve a városbol a környék legkanyargósabb utvonalát választottam természetesen. Eleinte még óvatosan, elvégre az utas először ült motoron, de semmi gond nem volt, mintha felragaszották volna a hátsó ülésre.. Egyre gyorsabban mentünk, végül jött az utolsó gyors, nagy íves kanyar, persze ebbe már igggggen tempósan érkeztünk. A kanyar közepén elhaló sikoly mögüllem, majd a leányzó egy erőteljes mozdulattal felrántotta a gépet. Annyira meglepett, hogy nem birtam rögtön ívre visszatérni, tehát érintőírányban távoztunk a kanyarból, majd erőteljes satu után elsőkerékkel az árokban ledokkoltam.

Phuuu….. lassan számoltam tízig, aztán beszélgettünk:
– Mi volt ez???!!!!
– Hát…izé..
– Kicsit részletesebben esetleg….?
– Megrémültem mikor láttam, hogy dőlünk a kanyarban.. reflexszerűen felrántottam, nehogy teljesen eldöljünk!
– Könyörgöm!!!… ez volt a 28.-ik kanyar… miért pont itt????
– Itt nyitottam ki a szemem először a buszok óta!!!

:))))

MGP 

Tags:

No Responses to “Utassal motorozni”

  1. Off december 12, 2005 at 10:17 de. #

    Zsír,

    Imádok utassal túrázni, de be kell látni, hogy az utasnak sokkal kevésbé élvezetes és izgalmas a mocizás. Egy jó kis sátoros buli miatti kialvatlanság és a 4es út egyhangúsága miatt egyszer elaludt az utasom….. Hál istennek nem történt semmi baj, arra lettem figyelmes, hogy minden ok nélkül buccolgatja a sisakom. Félreálltunk, kávé stb., de hazáig mégegzer sikerült ezt előadni. Ekkor cseréltem le a naked gépet egy csöndesebb túrára, felkerült a hátsódoboz, de a legfontosabb a kommunikátor, hogy ne unatkozzon az utas! Azóta már vagy 10e km került az említett pótkerékbe és még a 3óra megállás nélkül sem okoz problémát.

    Uff, Off.

  2. haramia december 11, 2005 at 12:06 du. #

    Bravo,
    ez a legjobb cikk az egész honlapon!A téma elkerülhetetlenül fontos, a fogalmazás kiváló humprú és pontos. Bár sohasem viszek utast, rengeteget tanultam belőle.

  3. Exup április 24, 2005 at 6:55 du. #

    Hali.

    Ez nagyon jó cikk.Minden benne van,ami tényleg fontos és igaz.Szerencsére nekem olyan párom van,aki tényleg úgy viselkedik mögöttem,mintha ott se lenne.Csak a súlyt érezni a motor lassulásánál és a kevesebb gázzal is emelkedő elsőkerékről.Néha ő is megilyed egy-két izgisebb kikerülésnél,de nem ficánkol.Egyszer azért majdnem sikerült elhagynom,mert nem szóltam neki időben,hogy egykerék következik és szerencsétlen az ülés utáni farokidomról mászott vissza.Én ültem olyan emberke mögött,hogy úgy gondoltam a világ végéig is elmennék vele.Persze a fordítotja is megvolt mással,amikor bemutatta a döntögetés művészetét és egy kanyarban az aszfalton csúszva gondolkoztam el,hogy kellett-e emögé a birka mögé ülnöm.:)A lényeg,hogy kétszeméllyel teljesen máshogy megyek…Nekem is jobban tetszik olyankor finomabban és gyönyörködve,nem beszélve a páromról.

    További szép időt nektek…és olcsó üzemanyagot:)

  4. Sanyi április 19, 2005 at 4:19 du. #

    Ha két évnél régebbi a jogosítványod (lehet "B" is vagy akármilyen,nem muszály A- nak lennie) akkor vihetsz utast és vezethetsz külföldön is.

  5. Dinohefe április 13, 2005 at 9:58 de. #

    Sziasztok!

    Jó ötlet volt ezt a témát taglalni!ÉN egy saját kis történettel szeretnék hozzá járulni a tudni valók hoz! Mostani barátnőm velem kezdett motorozni egy chopperen ,már egészen hozzá szokott mikor egy teszt motorozás alkalmával felült mögém egy naked bikera,én meg ahogy illik huztam a bajszát neki rendesen.Utólag derült ki hogy az első 150m-en üvöltött ,hogy le akar szálni utánna már feladdta a kisérletezést,én meg sammit semmit sem hallottam az uvöltő kipufogótól.Talán egy kicsit finomabb nak kelletz volna lennem!!

  6. Papi április 10, 2005 at 5:55 du. #

    Éppen most 30 éves a motor jogsim talán kicsit tudok már motorozni is,de ezeket szivesen olvasom és talán ha elfelejtene valamit az EMBER itt felfrissitheti emlékeit nagyon klasz sok ilyet irjatok a jó tanács mindig jól jönn. Üdv.

  7. Ropi/ a marauderes április 10, 2005 at 3:23 du. #

    Kösz, megnyugtattatok (remélem az utasaimat is)

    A 182 a jogsiban az "A1" 2. sorában van.
    Az "A" nál csak a 101 van.

  8. Ropi/ a marauderes április 10, 2005 at 3:23 du. #

    Kösz, megnyugtattatok (remélem az utasaimat is)

    A 182 a jogsiban az "A1" 2. sorában van.
    Az "A" nál csak a 101 van.

  9. Ropi/ a marauderes április 10, 2005 at 3:22 du. #

    Kösz, megnyugtattatok (remélem az utasaimat is)

    A 182 a jogsiban az "A1" 2. sorában van.
    Az "A" nál csak a 101 van.

  10. Ropi/ a marauderes április 10, 2005 at 3:22 du. #

    Kösz, megnyugtattatok (remélem az utasaimat is)

    A 182 a jogsiban az "A1" 2. sorában van.
    Az "A" nál csak a 101 van.

  11. Groom április 9, 2005 at 8:29 de. #

    A kérdésre válaszolva:

    A korlátozott (jogsiban 182-es kóddal) jogosítvánnyal valóban nem lehet 2 évig utassal motorozni.
    Az már más kérdés, hogy igazából senkit nem érdekel. Több helyen is utána kérdeztem, de azt mondták, hogy ezt nem veszi a hatóság sem olyan komolyan.

    üdv: Groom

  12. gsx április 4, 2005 at 2:45 du. #

    háát…

    szerintem azt, hogy még nincs "A" full jogsid, lásd lent

    7. számú melléklet a 35/2000. (XI. 30.) BM rendelethez
    A kártya formátumú vezetői engedélybe bejegyezhető kódok jegyzéke
    01 Látás korrekciója és védelme
    01. 01. szemüvegek
    01. 02. kontaktlencse
    01. 03. védőüveg
    01. 04. homályos lencse
    01. 05. a szem letakarása
    01. 06. szemüveg vagy kontaktlencse
    (…)
    44 Átalakított motorkerékpárok
    44. 01. egyetlen kézifék
    44. 02. átalakított kézifék (első kerék)
    44. 03. átalakított lábfék (hátsó kerék)
    44. 04 kézigáz adagoló (átalakított)
    44. 05. kézi sebességváltó és kuplung (átalakított)
    44. 06. átalakított visszapillantó tükör
    44. 07. átalakított kapcsolók (irányjelzők, féklámpa stb.)
    44. 08. átalakított ülésmagasság, amely lehetővé teszi, hogy a vezető lába ülőhelyzetben is leérjen a földre
    45 Kizárólag oldalkocsis motorkerékpárok
    (…)
    100 Gépjárművezetésre egészségügyi szempontból alkalmatlan
    101 1. egészségügyi csoportban alkalmas
    102 2. egészségügyi csoportban alkalmas
    103 2. egészségügyi csoportban alkalmatlan
    104 Csoportos személyszállítást nem végezhet
    105 Megkülönböztető jelzéssel ellátott járművet nem vezethet
    110 Tartalék szemüveg tartása kötelező
    111 Kétoldali visszapillantó tükör kötelező
    130 Mozgásszervi okok miatt csak a vezetői engedély mellékletét képező betétlapon meghatározott feltételekkel vezethet
    131 Csak a vezetői engedély részét képező mellékletben megjelölt típusú járművet vezethet
    132 Csak a vezetői engedély részét képező mellékletben meghatározott módon átalakított járművet vezethet
    133 Csak a vezetői engedély részét képező mellékletben meghatározott segédberendezéssel ellátott járművet vezethet
    180 Maximális sebesség 80 km/h
    181 Kezdő vezetői engedély
    182 "A" korlátozott kategória
    270 A fegyveres erők üzemeltetésében lévő autóbusz vezetéséhez külön jogszabály alapján megszerzett vezetési jogosultság, a 21. életév betöltését követően egyéb autóbuszok vezetésére is jogosít

  13. zsif április 3, 2005 at 8:51 du. #

    az "A" korl nélkül vihetsz utast első perctől. Azért hívják korlátozás nélkülinek
    A "B" kat. semmilyen kapcsolatban nincs az "A"-val
    A 182 fogalmam sincs mit jelent, de nézd meg a http://www.kff.hu oldalon (Közlekedésfőfelügyelet)

  14. Ropi/ a marauderes április 3, 2005 at 1:58 du. #

    Rövid kérdésem:

    Igaz-e, hogy a korlátozás nélküli A kategóriás jogsival csk két évvel a megszerzés után lehet utast szállitani?

    Olyat is hallottam, hogy akinek már korábban megvolt a B kategoriája, az szállithat utast ez előtt is.

    A 182 korlátozás a jogsiban mit jelent?

    Köszönöm!

  15. Ropi/ a marauderes április 3, 2005 at 1:58 du. #

    Rövid kérdésem:

    Igaz-e, hogy a korlátozás nélküli A kategóriás jogsival csk két évvel a megszerzés után lehet utast szállitani?

    Olyat is hallottam, hogy akinek már korábban megvolt a B kategoriája, az szállithat utast ez előtt is.

    A 182 korlátozás a jogsiban mit jelent?

    Köszönöm!

Szólj hozzá!